Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver jag?  (läst 9790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
Vad behöver jag?
« skrivet: 20 mars 2007, 21:24:07 »
FÃ¥r snart hem min anläggning med tre solfÃ¥ngare,soltank pÃ¥ 300 liter plus styrcentral.. förutom cirkulationspump,hela rörkittet behöverjag ett extra  expansionskärl...
Min anläggning består av en vedpanna med tillhörande 300 lit. vattentank med varmvattenslinga plus på två 500 liters ac-tankar varvi den första har varmvattenslinga.. i denna anläggning har jag två expansionskärl med total volym på ca 55 liter..vattnet behöver tryckas ca 5 meter...

Fråga ett..hur stort expansionskärl behöverjag till solfångaren..

När soltanken nått maxtemp ville jag ju styra över överskottet till ac-tank ett.. vad behöver jag mer än cirk.pump?

Eftersträvar en så okomplicerat drift som möjligt med bara det nödvändigaste..

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2007, 21:42:29 »
varför 300l "soltank" när du redan har 2*500l ack?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: Vad behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2007, 22:08:25 »
Den Ã¥ker med pÃ¥ "köpet" och den har tvÃ¥ slinger sÃ¥ jag slipper köpa plattvärmeväxlare.... blev rekomenderad anslutningsrör 18 eller 21..vilket är bäst för mej?  ::)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2007, 22:12:24 »
Den Ã¥ker med pÃ¥ "köpet" och den har tvÃ¥ slinger sÃ¥ jag slipper köpa plattvärmeväxlare.... blev rekomenderad anslutningsrör 18 eller 21..vilket är bäst för mej?  ::)

18mm är betydligt billigare, å Du klarar dig gott med det... Själv använder jag 15mm utan problem, å så finns dom billiga hos Biltema.

mvh humlan.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: Vad behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2007, 22:30:25 »
De kallgalvade pÃ¥ Biltema duger alltsÃ¥...?  Leverantören erbjöd vid leveransen  4 flexkopplingar till ihopmonteringen av solfÃ¥ngarna plus
en returkoppling (med isolering) för 560 (med moms) är det rimligt eller kan jag ordna det "billigare"?  och mÃ¥ste det va "flex"?   :D

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2007, 22:30:46 »
hej
vad e de för grejer du köpt ?

sälj soltanken dyrt...
å skaffa en platis till 500 liters tanken med varmvatten slingan...10x enklare å koppla in det å få det bra
det bör gÃ¥ koppla in den andra tanken som slav...hör med din lokale röris  hur dom brukar koppla in slavtankar vid vedeldning ...det e lättast

en plattis kostar 8-900kr + att du behöver en liten laddstyrning för runt 1000kr
dÃ¥ kan du  i princip ställa in laddningen  hur du vill i tanken
det är knappast nån nackdel att köra en plattis å inte dyrare eller mer komplicerat än en solslinga....

du ska INTE köpa 18mm rör...alla koppel ,lödvinklar å delar kostar betydligt mer än 15 och 22 mm grejer
18mm är ju inte standard i dag ...utan det e på väg ut....

det finns nån på forumet som gjort det felet....kolla på tex rinkaby rör å jämför priser på lite lödvinklar klämrings koppel mm mm så ser du skillnaden i pris



lycka till

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2007, 22:42:18 »
De kallgalvade pÃ¥ Biltema duger alltsÃ¥...?  Leverantören erbjöd vid leveransen  4 flexkopplingar till ihopmonteringen av solfÃ¥ngarna plus
en returkoppling (med isolering) för 560 (med moms) är det rimligt eller kan jag ordna det "billigare"?  och mÃ¥ste det va "flex"?   :D

Ja dom duger, så det räcker å blir över. Det är ju inget tryck att tala om, så använd billigast möjligt till solfångarna. Lägg pengarna på rätt isolering, å kanske nån uppsnyggning av anläggningen istället.

mvh humlan.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: Vad behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2007, 22:51:24 »
Farbron som satte in tankarna för 12 Ã¥r sen är väl en glad pensionär nu.. han var  den "gamle sortens" hantverkare..han hade samlat pÃ¥ sig en del genom Ã¥ren..fÃ¥r väl hälsa pÃ¥ honom för att fÃ¥ tag i "utgÃ¥ende dimensioner"  ;D

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2007, 23:01:00 »
hej
det finns ju konvertrar från 18 till 22 eller 15 mm
skär/kapa bara rören å bygg på me 15 eller 22 i fortsättningen det e ju lättast + billigast



Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vad behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2007, 23:03:09 »
bynor är snäppet billigare på kopplingar och rördelar jämfört med rinkaby som vad jag märkt stigit oroande mycket i sina priser.

Utom tävlan kan jag upplysa ärade läsare att jag denna dag bestämt mig och lämnat en ansökan till L-styrelsen om solfångarbidrag.

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad behöver jag?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2007, 23:09:29 »
bynor är snäppet billigare på kopplingar och rördelar jämfört med rinkaby som vad jag märkt stigit oroande mycket i sina priser.

Utom tävlan kan jag upplysa ärade läsare att jag denna dag bestämt mig och lämnat en ansökan till L-styrelsen om solfångarbidrag.

/Bosse

Välkommen ut i Solen  Thumbsup Hoppas det gÃ¥r bra för dig, Ã¥ Du fÃ¥r ditt bidrag beviljat. Ã… jag har dÃ¥ aldrig hört talas om nÃ¥n som blivit nekad, sÃ¥ det ska vara lugnt...

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vad behöver jag?
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2007, 23:16:49 »
Den Ã¥ker med pÃ¥ "köpet" och den har tvÃ¥ slinger sÃ¥ jag slipper köpa plattvärmeväxlare.... blev rekomenderad anslutningsrör 18 eller 21..vilket är bäst för mej?  ::)

Är det anslutningen mellan soltanken och övriga 2*500 tankar du tänker på så välj 22 för då behövs ingen cirkulationspump utan det sköts med självcirkulation. För att styra det hela så välj en 72° termisk ventil, Då har garanterat varmvatten när din solfångare producerar och överskottet hamnar i dina gamla acc-tankar, finns ju 62° men det är ju vad du prioriterar.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vad behöver jag?
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2007, 23:21:17 »
Den Ã¥ker med pÃ¥ "köpet" och den har tvÃ¥ slinger sÃ¥ jag slipper köpa plattvärmeväxlare.... blev rekomenderad anslutningsrör 18 eller 21..vilket är bäst för mej?  ::)

Är det anslutningen mellan soltanken och övriga 2*500 tankar du tänker på så välj 22 för då behövs ingen cirkulationspump utan det sköts med självcirkulation. För att styra det hela så välj en 72° termisk ventil, Då har garanterat varmvatten när din solfångare producerar och överskottet hamnar i dina gamla acc-tankar, finns ju 62° men det är ju vad du prioriterar.
/Bosse

Ja de rör jag menade (15 mm) är till solfångarna fram/retur på tanken..., bara så att jag inte lurar dig till nåt.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Vad behöver jag?
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2007, 23:24:49 »
bynor är snäppet billigare på kopplingar och rördelar jämfört med rinkaby som vad jag märkt stigit oroande mycket i sina priser.

Utom tävlan kan jag upplysa ärade läsare att jag denna dag bestämt mig och lämnat en ansökan till L-styrelsen om solfångarbidrag.

/Bosse

Välkommen ut i Solen  Thumbsup Hoppas det gÃ¥r bra för dig, Ã¥ Du fÃ¥r ditt bidrag beviljat. Ã… jag har dÃ¥ aldrig hört talas om nÃ¥n som blivit nekad, sÃ¥ det ska vara lugnt...

mvh humlan.

Enligt L-st. så är pengarna slut för vårt län men dom skickar in efter de kommer in för boverket har några miljoner över. Tar 2-3 veckor nu för besked.

Västerbotten verkar va flitiga .. alla Norsjöbor kanske  *roflmao*
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
SV: Vad behöver jag?
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2007, 23:39:56 »
Satsar på 18 i "s0lsystemet" å 22mm till ac-tank 1 plus 72 gr. termisk ventil då.. när jag kopplar till ac-tanken(1) räcker det då med de expansionskärlen jag har (tot.55lit.till 1600 lit.) ?

Tänker sätta panelerna på garaget där också "värmesystemet" är.. det är tegeltak på ca 30 gr. lutning..tänkte vinkla upp dem till ca45gr. plus montera dem så de "sticker upp lite över andra sidan nocken"(för morgonsolen) samt montera fast på taksteg..?! tips?
Hur går man lämpligast ner genom taket..?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!