Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behålla värmen  (läst 1722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rosliden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Behålla värmen
« skrivet: 24 oktober 2006, 20:44:48 »
Jag har en villa byggd 1957 med ventilation i form av mekanisk till- och frånluft,  p.g.a. radon (blåbetong). Nu undrar jag om man kan ersätta mitt ventilationsaggregat med någon slags ”värmepumpsåtervinningsaggregat” för att slippa blåsa ut all den goda värmen rätt ut i vinterkylan. Om detta nu existerar, kan man då använda den återvunna värmen till att exempelvis värma varmvattnet .
Mitt nuvarande aggregat heter Flexivent VGL 400.

Nån som har några goa ideer?


Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Behålla värmen
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2006, 21:04:34 »
Du kan plugga tilluftskanalerna och sätta in friskluftsventiler. Frånluften drar du till en frånluftsvärmepump som kranar ur värmeenergin och värmer cirkulationvatten och tappvatten. Jag gjorde en sådan installation i min förra kåk pga radon. Det är helt ok att ha frånluftsventilation om man har radon från blåbetong. Har du däremot markradon ska man vara försiktig med att skapa undertryck och då ska man ha balanserad ventilation med till och frånluft.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Rosliden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Behålla värmen
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2006, 21:13:25 »
Jisses så snabbt du svarar! (c:

Detta låter ju inte alls tokigt, känner du till nån bra leverantör/installatör i Boråstrakten?

Men... kan det inte finnas risk med att man får kondens vid luftutsläppet?
Man vill ju inte gärna ha fuktskador på köpet....


Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Behålla värmen
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2006, 23:23:24 »
Menar du den kalla avluften? Du får dra en ny avluftskanal som kondensisoleras med mineralull + plastfolie. Det finns även färdiga "strumpor" att dra över kanalen.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!