Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionering av radiatorer.  (läst 2115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dimensionering av radiatorer.
« skrivet: 25 augusti 2020, 08:36:39 »
Nu skall vi bena ut lite om radiatorer och dimensionering, och jag börjar med att förklara vad DT står för.

Eftersom Rinkaby rör har en så fin förklaring på sin hemsida så citerar jag den istället för att formulera om det på annat sätt. (jag har redigerat texten lite så att den passar i detta sammanhang)

"Några enkla "tumregler" vid val av radiatorer: Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är c:a 35 W/m3, i rum med 2 ytterväggar c:a 40W/m3. Vid 1-rörsystem bör effekten för radiator 2 på slingan multipliceras med 1,07, för radiator 3 med 1,07x1,07, för radiator 4 med 1,07x1,07x1,07 o.s.v.

Förklaring av uttrycket DT = skillnaden mellan rummets temperatur och radiatorns medeltemperatur. Exempel: rumstemperatur 20° - medeltemperatur radiator 70° = DT 50° C. Rumstemperatur 25° - medeltemperatur radiator 55° = DT 30° C.

Omräkningsskala till annat DT än 50° C.


   
Exempel: Rummets effektbehov 800 W. Vid DT 50°C sök radiator/radiatorer med total effekt c:a 800 W i DT 50 - tabeller. Vid DT 35° C blir omräkningsfaktorn 1,57. 800 Wx1,57 = 1256 W. Sök radiator/radiatorer med total effekt c:a 1256 W i DT 50°-tabeller"

Min egen kommentar till detta är att de flesta tillverkare numera redovisar uteffekten både vid DT 50 och DT 30 på sina radiatorer, jag tycker inte att det finns någon anledning alls att dimensionera radiatorer för annat än DT30, oavsett om man kommer att värma med värmepump, biobränsle, sol eller annat alternativ så kommer det att vara bra med ett lågtemp-system, detta för att ha möjligheten att växla värmekälla i takt med att utvecklingen fortskrider.

Den dimensionering som här redovisas gäller i markplan, i källare och på övervåningar brukar man säga att det räcker med ca hälften av den effekt/m3 som krävs i markplanet, anledningen till det är som följer:

Källaren utsätts inte i lika stor utsträckning som markplanet för låga utetemperaturer, har man ett hus med hög grund där relativt stor del av väggen utsätts för låga temperaturer så får man öka antalet W/m3 litegrann och har man sutterängvåning ytterligare lite, lite fingertoppskänsla och erfarenhet är bra att ha för att få en riktig dimensionering. I sutterängvåning skulle jag välja att dimensionera radiatorerna som sitter i rum med "fullhöjdsväggar" som vetter mot uteluft på samma sätt som de i markplan, men i rum som har "källarväggar" skulle jag dimensionera lite snålare.
Vindsvåningar/övervåningar får en hel del värme tack vare de fysikaliska lagarna, varm luft stiger uppåt och bidrar därför till uppvärmningen, dessutom har man inga golv som kyler, däremot bör man tänka på hur välisolerat taket är, i vissa äldre hus finns inte mycket isolering på taken, det kan innebära att även vindsvåningen kräver en hel del effekt/m3.

Sammantaget kan man väl säga att det gäller att känna sitt hus ganska väl när man skall dimensionera sina radiatorer, är du osäker - sätt in lite större radiatorer än vad som borde krävas, det är alltid bättre att strypa grundflödet över radiatorn för att minska uteffekten än att sitta där med en radiator som inte klarar av att värma det rum den är satt att värma.

Dimensionering vid konvertering från direktverkande eluppvärmning
När jag gjorde dimensionering av vårt hus vid konverteringen så tittade jag på vilken effekt elradiatorerna hade, jag visste dessutom att de höll huset varmt ned till minst -42ºC av tidigare erfarenhet. Min undersökning gav vid hand att radiatorerna var dimensionerade för 100W/m2 och att det i vårt hus gav en total uteffekt på ca 15 kW, något som enligt mina kalkyler var kraftigt överdimensionerat, dock nyttigt att ta reda på. Eftersom jag gjort (tagit in offerter)kalkyler över vårt hus energi och effektbehov så visste jag att de flesta rekomenderade en 5 kW värmepump vilket gav en effekttäckningsgrad på ca 50-60%, vårt hus effektbehov vid DUT var ca 10kW. Utifrån detta valde jag att välja en värmepump med 7 kW uteffekt och kunde på så sätt enkelt räkna ut hur stora radiatorerna skulle vara. Hur då undrar du kanske, ja det skall jag förklara...

Värmepumpen ger ca 7-8 kW uteffekt, det ger i vårt hus (150 m2 stort, i ett plan) ca 50 W/m2, nu när jag visste det så skulle jag bestämma hur stora radiatorer jag behövde för att ge värmepumpen goda förutsättningar

Jag valde att lägga mig på ca 70W/m2 med mina radiatorer, det innebär att värmepumpen, även om den går kontinuerligt inte kommer att kunna värma upp radiatorsystemet till mer än ca 43 grader, vid den temperaturen avger radiatorerna helt enkelt all energi som värmepumpen levererar. Detta ger som resultat att vår värmepump kommer att ha en väldigt hög verkningsgrad, även när den får gå långa perioder utan upppehåll, den värmepump vi satte in har följande värden för COP vid olika förutsättningar: COP vid 0/35 (0ºC på brine och 35 grader ut till radiatorerna) är 4.8 och COP vid 0/50 är 3.2, vår värmepump får alltså teoretiskt en verkningsgrad under kontinuerlig drift på ca COP 4.3. Dessa siffror inkluderar dock inte cirkulationspumparna och den lägre COP som uppstår vid tappvarmvattenladdning, men resonemanget indikerar ändå vikten av att dimensionera radiatorerna rejält.

En annan viktig anledning för att "överdimensionera sina radiatorer är denna:

När värmepumpen på egen hand inte längre klarar av att värma huset så kommer den inbyggda elpatronen (eller annan värmekälla) att gå in för att stötta värmepumpen, detta innebär att temperaturen i radiatorsystemet stiger och att värmepumpen, om radiatorerna är för klena, riskerar att stoppa p.g.a. för hög returtemperatur. Alla värmepumpar har inbyggda säkerhetsfunktioner för detta, så det är inte skadligt för värmepumpen, men det innebär kraftigt ökade kostander för uppvärmningen, detta p.g.a. att eltillskottet eller den värmekälla som stöttar då måste stå för hela energitillförseln!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!