Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt inne! Nibe Fighter 640p  (läst 908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tjur

  • Gäst
Tjur
För varmt inne! Nibe Fighter 640p
« skrivet: 15 juni 2020, 16:39:01 »
Nu är det sÃ¥ att jag känner hur golvvärmen värmer även om det är 25grader ute  :)

Växelventilen är ny, så jag misstänker ställdonet som är ett: Honeywell VC4013, eller styrningen till det.

När jag haft ställdonet av och på växelventilen för att titta på det så blev det bra, men efter en vecka så fick jag samma problem igen. Ut-vattnet är ca 45 men ska ligga runt 20 enligt kurvan.

Jag tror att ställdonet ska trycka in piggen på växelventilen för att det inte ska värma? Har jag rätt? När det funkar är den intryck när det inte funkar så är det tvärtom...... Hur kan jag felsöka detta?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För varmt inne! Nibe Fighter 640p
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2020, 16:55:45 »
Höj och sänk värmekurvan  till max och min sÃ¥ ska det märkas ,  pigg inte stopp värme , pigg ute full värme. ett foto pÃ¥ reglermotorns skylt är bra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För varmt inne! Nibe Fighter 640p
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2020, 22:40:07 »
På min 1215 är intryckt läge = VVB, det är troligen samma på din.
Du kan lossa motordelen och kolla på den när du växlar mellan sommarläge och värmeläge, då ska motordelen växla läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!