Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förtydligande av att optimera delta T önskas.  (läst 2851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« skrivet: 02 september 2007, 23:22:34 »
Bertil skriver i topicen om att optimera:


Citat:
"Cirkulation/Delta T
Cirkulationen på varma och kalla sidan påverkar pumpens prestanda, stor osäkerhet om hur mycket.
På kalla sidan anses 3-4 3 graders (delta t) temp diff. vara optimalt. Det kan justeras i tre lägen på cirkulationspumpen. Thermia Diplomat Optimum har varvtalsstyrda cirkpumpar som optimerar delta t till 3 grader på kalla sidan.
På varma sidan anses 5-7 8 grader vara optimalt, detta är för övrigt inställt värde på Thermia Diplomat Optimum. Den har R407C som köldmedie, det är ett köldmedie med "glide", för att få fullständig kondensering krävs tempskillnad på minst ca 6 grader men sannolikt 8 grader.
Till min VP skriver Thermia, citat: Skulle skillnaden mellan framledning och returledning vara större än 7-8 grader bör vattenflödet genom värmesystemet kontrolleras. (anm. flödet bör ökas). Men det gäller för min äldre pump med R404A som ködmedie med en glide på mindre än en halv grad."



Jag har precis gjort förändringar i mitt värmesystem för att optimera för VP efter ha haft ett oehört trögt system och skall börja leka med inställningarna.

Betyder det som Bertil skrev att efter en produktions cykel för VP så skall inte returen öka mer än ca 3 grader och skillnaden mellan framledning och returen vara minst 6 grader upp till 8 grader?
Hur påverkar värmebehovet denna förutsättning. Dvs om behovet av framledningstemperaturen är tex 30 grader eller 50 grader.

Editerat:
Jag har en Thermia Diplomat. Ej TWS.
« Senast ändrad: 02 september 2007, 23:32:42 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« Svar #1 skrivet: 03 september 2007, 00:11:54 »
När man nämner "kalla sidan" så avser det vätskan (brine) till borrhålet/markslingan.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« Svar #2 skrivet: 03 september 2007, 00:17:57 »
När man nämner "kalla sidan" så avser det vätskan (brine) till borrhålet/markslingan.


Naurligtvis.  huvuddunk

Jag fick inte ihop logiken men nu klarnade det ::)
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« Svar #3 skrivet: 03 september 2007, 00:25:12 »
Fråga 2.

3 graders skillnad på kallasidan. Är det enbart pga av att minimera driftkostnaden på cirkulationspumpen eller är det optimalt för själva kompressorns drift?

Installatören ställde in den på läge 2 vilket ger ca 1,5 - 2 graders skillnad.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« Svar #4 skrivet: 10 september 2007, 10:35:10 »
Fråga 2.

3 graders skillnad på kallasidan. Är det enbart pga av att minimera driftkostnaden på cirkulationspumpen eller är det optimalt för själva kompressorns drift?

Installatören ställde in den på läge 2 vilket ger ca 1,5 - 2 graders skillnad.

Ingen?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förtydligande av att optimera delta T önskas.
« Svar #5 skrivet: 10 september 2007, 23:41:09 »
Mera än 3 graders diff (delta t) ger sannolikt lite sämre verkningsgrad.
Alltså något bättre med lågt delta, men samtidigt går det åt lite mera energi för pumpdriften.

Skillnaden är liten om delta ligger kring 2-4 grader.

Tex Rickard har rätt stort delta pga av lång ytjordvärmeslinga. men det funkar mycket bra.

Du kan sänka ett snäpp på cirkpumpen om du vill testa, men över 3 grader är onödigt. Jag gissar att läge 2 är bäst som du har nu! Lurigt med så lågt delta med läge 2 förresten, det kan va givare som visar fel lika gärna!?

Sen varierar delta kraftigt... vid vv körning minskar delta pga av sämre verkningsrad. mindre energi tas ur "kalla sidan" vid hög framledningstemp samtidigt som pumpen tar mera energi från elnätet och ger lägre effekt!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!