Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med pumpval  (läst 8883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med pumpval
« skrivet: 17 november 2011, 00:37:12 »
Hej,

Har precis haft en säljare här och jag blev rekommenderad en Nocria 14 LBC. Säljarens argument var att det är bättre att ha en för stor pump.

Vårt hus är 128 kvadratmeter på 1½ plan, byggt 1973 med direktverkande elradiatorer i dagsläget, har också en kamin. Flyttade in i maj förra året och årsförbrukningen 1 maj -10 till 30 april -11 var 13600 kwh (all el, inklusive vv och hh el) plus ca 5 kubikmeter ved. Huset har väldigt öppen planlösning. Vi kan hålla lagom temperatur i så gott som hela huset enbart genom att elda med kaminen även när det är -25C. Så det bådar gott för en luftvärmepump.

Det jag tvekar över nu är om pumpen kanske är onödigt kraftig? Jag var mest inne på Mitsubishi FD35 innan säljaren kom och övertygade mig om Nocrian (han säljer Mitsubishi också). Fördelen i vårt fall är mycket att vi har begränsat med höjd-utrymme ovanför entredörren (vilket är den mest logiska placeringen i vårt fall) och Nocrian är bara 250mm hög, vilket fungerar! 295mm som FD35:an är blir lite för mycket med tanke på utrymme ovanför. Verkar som en del tycker Nocrian är "gammal teknik". Är Fujitsu LEC-N 12 ett bättre val i mitt fall? Kanske inte behöver alla dom där 9 kw? Bor strax utanför Göteborg!

Tacksam för råd och kloka svar!
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 06:57:11 »
En stor pump pÃ¥ dellast gÃ¥r energieffektivare än en liten pÃ¥ full-rus ,  + att var grad nedÃ¥t utomhus du klarar utan elradiatorer är en ren vinst.
hur effektivt, att det inte avfrostas för ofta , samt hur det fryser på på lameller (delning, form etc) är en viktig parameter för maskinens energieffektivitet samt avgiven effekt inkl avfrostningar (vilket är det vi betalar för....inga mometana mätvärden i labb med ny-avfrostad maskin)
Och FD är en bra maskin....medan Nocrian är föråldrad (kloss-dum timer)
« Senast ändrad: 17 november 2011, 18:06:44 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 09:59:22 »
Fortfarande nöjd med mina Nocrior.
MVH,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #3 skrivet: 17 november 2011, 10:51:39 »
Viktigt att ta reda på hur mycket huset behöver i värmeeffekt från uppvärmningssystemet när det blir riktigt kalla perioder i trakterna under vintern. T.ex. kan man lista ut detta genom att läsa av elförbrukningen på småtimmarna under kalla nätter då alla sover och ingen eldning skett den dagen, eller räkna igenom huset på www.energiberakning.se. Sedan brukar man säga att en LLVP kan bidra med upp till 80% av denna effekt om huset har en öppen planlösning. Om hög effekt behövs är säkert Nocria 14 ett bra val med tanke på takutrymmet. Om det räcker med medeleffekt skulle jag valt LEC-N 12 som är en nyare modell med många små förbättringar och stor uthållighet vid stark kyla.
« Senast ändrad: 17 november 2011, 10:57:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #4 skrivet: 17 november 2011, 11:43:49 »
Viktigt att ta reda på hur mycket huset behöver i värmeeffekt från uppvärmningssystemet när det blir riktigt kalla perioder i trakterna under vintern. T.ex. kan man lista ut detta genom att läsa av elförbrukningen på småtimmarna under kalla nätter då alla sover och ingen eldning skett den dagen, eller räkna igenom huset på www.energiberakning.se. Sedan brukar man säga att en LLVP kan bidra med upp till 80% av denna effekt om huset har en öppen planlösning. Om hög effekt behövs är säkert Nocria 14 ett bra val med tanke på takutrymmet. Om det räcker med medeleffekt skulle jag valt LEC-N 12 som är en nyare modell med många små förbättringar och stor uthållighet vid stark kyla.

En kvalificerad gissning på extremaste energibehovet för vårt hus är runt 7 kw. Detta händer dock oerhört sällan, runt juletid förra året kröp temperaturen nedåt -25 grader och då krävs ca 7 kw för att hålla ca 21 grader. Att det är -25 grader här där jag bor bör dock vara extremt ovanligt. "Normalkalla" vinternätter ligger det snarare runt -10 till -15. Jag föredrar dock att elda vid de få tillfällen det är extremkallt.

Tilläggas bör också att jag planerar en tilläggsisolering i golvet från 80mm till 270mm (öppen plintgrund) och eventuellt en tilläggsisolering i väggarna från 120mm till 175mm.

Vad tror ni Nocria 14 eller LEC-N 12, svårt val. Inköpspriset har mycket liten betydelse.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #5 skrivet: 17 november 2011, 17:50:40 »
Håller med ACE här, Nocrian är en dinosaurie, och Me FD35(vabh) tror jag jag man lungt kan säga är en av dom absolut bästa pumparna på marknaden, alla kategorier.
jag får väll på skallen om jag säger så, men det är då min övertygelse.
om säljaren förordar nocrian framför ME så har det med att han tjänar mer på nocrian,
någon annan logik finns det inte.

Dogge.
« Senast ändrad: 17 november 2011, 17:53:45 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #6 skrivet: 17 november 2011, 19:50:55 »
Håller med ACE här, Nocrian är en dinosaurie, och Me FD35(vabh) tror jag jag man lungt kan säga är en av dom absolut bästa pumparna på marknaden, alla kategorier.
jag får väll på skallen om jag säger så, men det är då min övertygelse.
om säljaren förordar nocrian framför ME så har det med att han tjänar mer på nocrian,
någon annan logik finns det inte.

Dogge.

Logiken som finns är väl att jag har begränsat utrymme över dörren, en FD35 går helt enkelt inte in där utan då måste det till en helt annan placering i vardagsrummet, som troligen är nästan lika bra ur fördelningssynpunkt, men inte lika bra estetiskt eller i form av störande ljud! Sen tycker jag mig ha fått mycket bra pris, strax över nätpriserna men med samtlig installation (markstativ) och även ny eldragning och 8m rör.

Därav undrar jag över LEC-N 12 som har lika låg innedel. Frågan är vilken som är bäst för vårt hus, det känns som det finns lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad E.T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #7 skrivet: 17 november 2011, 20:14:19 »
Logiken som finns är väl att jag har begränsat utrymme över dörren, en FD35 går helt enkelt inte in där utan då måste det till en helt annan placering i vardagsrummet, som troligen är nästan lika bra ur fördelningssynpunkt, men inte lika bra estetiskt eller i form av störande ljud! Sen tycker jag mig ha fått mycket bra pris, strax över nätpriserna men med samtlig installation (markstativ) och även ny eldragning och 8m rör.

Därav undrar jag över LEC-N 12 som har lika låg innedel. Frågan är vilken som är bäst för vårt hus, det känns som det finns lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
Jag har haft min LEC-N 12 i snart 2 mÃ¥n. och är väldigt nöjd med den än sÃ¥ länge, otroligt  fÃ¥ avfrÃ¥stningar sÃ¥ här lÃ¥ngt, och med en medelförbrukning pÃ¥ 4,15 kwh/dygn. Jag har ocksÃ¥ en väldigt öppen planlösning och värmer upp 130 kvadrat med den. Vet däremot inte hur det blir när den riktiga kölden kommer, men jag har ocksÃ¥ en 1600 kg nunna spis mitt i huset som jag eldar i dÃ¥, den klarar ensam av hela husets värmebehov vanligtvis.
« Senast ändrad: 18 november 2011, 15:08:58 av E.T. »
Bor med fru och 3 flickor i  Österbotten 1½-plans hus byggt 1998,  150,5 m2 totalt,  direkt el radiatorer 5st. alla utom en avstängd efter L/L pump blev monterad, el golvvärme pÃ¥ 25,1 m2, 4,8m takhöjd i vardagsrum med tillhörande loft 15 m2 och gavelkammare 14,5 m2. Ingen värmekälla pÃ¥ vinden, värmen kommer ändÃ¥ dit mer än tillräckligt. 1 st. nunnaspis 1750 kg som jag eldar i vid kall väderlek, Ilto värmeväxlare med cirkulationsluft.  Väldigt öppen planlösning, 1 st L/L pump Fujitsu LEC-N 12 innsatt sep. 2011. Innetemperatur 22-23 grader. FristÃ¥ende isolerat garage 30,0 m2 med förrÃ¥d 12,3 m2. NÃ¥gra glödlampor mÃ¥nga energi lampor ännu mera halogen lampor. Totala el förbrukning 2010 = 16224 kwh 2011=14331 kwh 2012=14727 kwh. Fr.o.m 2013 10 graders grundvärme i garage och förrÃ¥d =15207 kwh. 2014=13622 kwh. 2015=13881 kwh. 2016=13743kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #8 skrivet: 17 november 2011, 21:51:05 »
Logiken som finns är väl att jag har begränsat utrymme över dörren, en FD35 går helt enkelt inte in där utan då måste det till en helt annan placering i vardagsrummet, som troligen är nästan lika bra ur fördelningssynpunkt, men inte lika bra estetiskt eller i form av störande ljud! Sen tycker jag mig ha fått mycket bra pris, strax över nätpriserna men med samtlig installation (markstativ) och även ny eldragning och 8m rör.

Därav undrar jag över LEC-N 12 som har lika låg innedel. Frågan är vilken som är bäst för vårt hus, det känns som det finns lika många åsikter som det finns forummedlemmar.

Ajdå, my bad, läste lite slarvigt ditt inlägg, :-[ om det är av utrymmes skäl så ser jag logiken, det finns även andra märken med låg innerdel, som exempelvis Toshibas Polar 1:a

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #9 skrivet: 17 november 2011, 22:07:49 »
Hej,

Har precis haft en säljare här och jag blev rekommenderad en Nocria 14 LBC. Säljarens argument var att det är bättre att ha en för stor pump.
Det jag tvekar över nu är om pumpen kanske är onödigt kraftig? Jag var mest inne på Mitsubishi FD35 innan säljaren kom och övertygade mig om Nocrian (han säljer Mitsubishi också). Fördelen i vårt fall är mycket att vi har begränsat med höjd-utrymme ovanför entredörren (vilket är den mest logiska placeringen i vårt fall) och Nocrian är bara 250mm hög, vilket fungerar! 295mm som FD35:an är blir lite för mycket med tanke på utrymme ovanför. Verkar som en del tycker Nocrian är "gammal teknik". Är Fujitsu LEC-N 12 ett bättre val i mitt fall? Kanske inte behöver alla dom där 9 kw? Bor strax utanför Göteborg!

Tacksam för råd och kloka svar!
Jag mÃ¥ste säga att jag uppfattade ovan som att du själv var inne pÃ¥ en ME FD35 men blev övertygad om att ta en kraftigare Nocria  Sc:,h   och att du själv misstänkte att Nocrian ev innehöll gammal teknik.....vilket du ville ha rÃ¥d och kloka svar om....
Jag antar att det inte var bygghöjden du önskade rÃ¥d och kloka svar om....den är liksom svÃ¥r att ändra pÃ¥ oavsett  argument   ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #10 skrivet: 17 november 2011, 22:11:38 »
Ajdå, my bad, läste lite slarvigt ditt inlägg, :-[ om det är av utrymmes skäl så ser jag logiken, det finns även andra märken med låg innerdel, som exempelvis Toshibas Polar 1:a

Dogge.

Öhh om du nu tycker att Nocrian är en dinosaurie vad är då en Toshiba Ras 1?? En fossil?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #11 skrivet: 17 november 2011, 22:35:25 »
Vad är det egentligen som hänt som är bättre då? När kom nuvarande version av nocrian ut? Som jag förstått det är det främst avfrostningsautomatiken som är "korkad" på nocrian?

Skit i FD35:an den är ju för hög! Så LEC-12 N eller nocria, där emellan står det och svänger. Svårt detta.

Tack för alla svar, även om dom knappast gör valet enklare :)
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #12 skrivet: 17 november 2011, 23:20:22 »
Öhh om du nu tycker att Nocrian är en dinosaurie vad är då en Toshiba Ras 1?? En fossil?

//Krister

Vid det här laget har jag förstått att du inte gillar att man kritiserar fujitsu.
personligen så läser jag bland annat tester och gör mina antaganden utifrån det.
visst kan man tycka att polar 1:an är en fossil, i mångt och mycket korrekt,
fast dÃ¥ ska man veta att  som exempel sÃ¥  kom Toshiba med intelligent avfrostning i början av 2000 talet,
och nocrian som lanserades 2007 hade/har äggklocks avfrostning?
Bara där tycker jag man kan se en klass skillnad på dessa 2 fabrikat.
men det är min uppfattning som jag misstänker att vi inte delar.=)

Sen kan du jämföra Nocrian med FD35, Finns i dom finska testerna, skillnaden är STOR till FD35:s fördel
det är fakta som inte går att sopa under mattan.
om man inte skall jämföra priser eller garantier för dessa 2 pumpar,
utan bara se till funktionen
så är FD35:an helt enkelt en klart bättre pump.

Dogge
« Senast ändrad: 17 november 2011, 23:32:07 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #13 skrivet: 18 november 2011, 21:04:04 »
Vad är det egentligen som hänt som är bättre då? När kom nuvarande version av nocrian ut? Som jag förstått det är det främst avfrostningsautomatiken som är "korkad" på nocrian?

Skit i FD35:an den är ju för hög! Så LEC-12 N eller nocria, där emellan står det och svänger. Svårt detta.

Tack för alla svar, även om dom knappast gör valet enklare :)
Personligen tror jag mer på nocrian, men håller med verkar vara svårt val. I alla fall om man tror att vintrarna blir kallare och somrarna blir varmare.
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med pumpval
« Svar #14 skrivet: 20 november 2011, 21:41:23 »
Det blev en nocria, installation blir den 20:e december! Värme lagom till jul! :)

Är helt stel i ryggen, har grävt ett sju-jäkla hål idag! Tänkte fylla upp med en bilkärra med makadam och sen gjuta en platta ovanpå, gillar stadiga grejer.

Förresten, jag kommer få ca 11meter rör mellan innedel och utedel, blir verkningsgraden sämre med längre rör? Med den lilla kunskap jag har om hur en värmepump fungerar så känns det som att man får mer förluster ju längre rören är?
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!