Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 27 juni 2015, 01:12:43 »

Kanske lite att kompletera , knivtalrik för gräs med flera knivar, enkelkniv, mossrivare fungerar som svänghjul för att övervinna dödsläge! Så försök inte att köra motorn utan nån typ av svänghjul!
Mvh Jiri
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 juni 2015, 20:18:13 »

En klassisk orsak till fel tändläge är om svänghjulet har vridit sig på vevaxeln. Det kan hända om man har kört tvärstopp mot en sten, då skjuvas svänghjulskilen av och svänghjulet fortsätter en bit sedan vevaxeln har stannat. Kilen är av mjukt material för att fungera som "brytpinne", om den har gått sönder ska man inte försöka sätta dit en stålkil eller något hemgjort utan det är bara originalreservdel som gäller.
Detta fel medför att det inte blir någon gnista alls på äldre B&S-motorer med brytare, på nyare med brytarlöst tändsystem blir det gnista ändå men i helt fel läge.

På motorer med brytarlöst tändsystem kan det löna sig att ta en närmare titt på tändspolen/tändmodulen. På nyare sådana är all elektronik ingjuten, men på en del äldre exemplar sitter några komponenter öppet och översmetade med smältlim. Där kan det hända att trådar böjer sig och gör kortslutning genom smältlimmet, om det har varit varmt och blivit mjukt någon gång. Men det är såklart lätt att rätta till.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 juni 2015, 10:35:20 »

Gissar på tändspolen eller högspänningskabeln. Tändstiftet är nytt?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 juni 2015, 10:31:33 »

Nej, det är det som är så märkligt!

Då är det nåt fel på tändsidan.
Det är alltid svårast att tända när motorn är kall och har man då svag gnista eller fel tändinställning blir det problem att starta.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 juni 2015, 01:04:07 »

En Klippo Typ G7 21 ” Självgångaren från 1985 med B&S motor 4 Hk, utan några som helst problem under alla dessa år!
Har gått igenom och servat hela förgasare, motor, membran utan anmärkning med 95 okt, samma luftfilter (svampen) som görs rent varje år med bensin eller kristallolja och smörjs rikligt med motorolja(SAE 30).Samma olja för motor! Gäller för äldre motorer. Med katalysator är det annan femma (kolla bruksanvisningen).
För din del, verkar det handla mera om tändproblem.
Brytarlöst elektroniskt tändsystem:
Minsta möjliga avstånd mellan svängmagneten och tändspole(går att ställa in), rätt elektrodavstånd på tändstift (rekommenderat, gärna lite mindre).
Mvh Jiri
Skrivet av: pricken
« skrivet: 25 juni 2015, 00:09:34 »

Nej, det är det som är så märkligt!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 juni 2015, 22:03:18 »

Går den även på bensin eller sprit som du häller rakt ned i förgasaren innan du drar i snöret  (kall?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 juni 2015, 18:15:42 »

Gissar på förgasarproblem om den startar med startgas och går bra då den är varm.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 24 juni 2015, 17:42:24 »

Hmm!

Den startar på startgas och går bra, men när den kallnat vill den inte starta trots primer/snapsning! Då kräver den startgas igen!

 Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 juni 2015, 10:39:21 »

Provat med startgas, för att se om det är ett tändnings eller bränsleproblem?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 juni 2015, 08:52:56 »

Såg att Jula har kampanj på motorgräsklippare nu om det är aktuellt med en ny klippare...
Skrivet av: pricken
« skrivet: 24 juni 2015, 08:19:59 »

Upptäckte det via motorns manual som jag hittade på b&s hemsida. Enligt den skulle det vara 0,15-,025mm, har justerat det till specifierat med ett bladmått, men det hjälpte inte!

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: boek
« skrivet: 23 juni 2015, 23:23:43 »

1,5 mm låter lite stort. Vanligen räcker det med ett avstånd av ett kreditkorts tjocklek.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 23 juni 2015, 20:44:47 »

Har nu monterat nytt insugsrör och nya membran.

Före demontering så gick den bara några seunder efter primning. Nu vägrar den
att tända över huvud taget???

Justerat tändspolens avstånd till ca 1,5mm, enligt denna sida.
I övrigt är ingenting losstaget. Gnista på stiftet finns!

Any ideas???

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 27 maj 2015, 12:57:26 »

Fick igång den tummenupp   Måste helt enkelt ha varit knivbladet som satt för löst. Ventilspelet på insuget var obefintlig så jag filade till lite med ett diamantbryne så nu är det runt 0.05 mm. 

Nu kan man nog det mesta om Klippon  tummenupp 
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 maj 2015, 10:35:53 »

Svågern höll på att renovera en Stiga Tornado för ett antal år sedan. När han hade fixat det mesta tänkte han provstarta den utan knivtallriken, men det var helt omöjligt. Tydligen behövs den extra massan i knivarna för att den skall gå av nån anledning.

Det stämmer bra. På B&S-motorer som är avsedda för gräsklippare är svänghjulet av aluminium och så lätt att det knappt gör någon nytta som svänghjul, det fungerar mest bara som hållare för kylfläkten och magneterna för tändsystemet. Motsvarande motorer för andra ändamål (t ex jordfräsar) har ett tungt gjutjärnssvänghjul.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 maj 2015, 10:24:20 »

Svågern höll på att renovera en Stiga Tornado för ett antal år sedan. När han hade fixat det mesta tänkte han provstarta den utan knivtallriken, men det var helt omöjligt. Tydligen behövs den extra massan i knivarna för att den skall gå av nån anledning.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 26 maj 2015, 17:20:31 »

Vilket jävla slit innan man fick bort muttern till svänghjulet FiR, som visade sig vara förgäves, krysskilen var ej rubbad.

Ventilerna ser fina ut i sätena och stänger bra. Avgasventilen glappar något i sidled när den är öppen.  Skall öppna luckan och mäta spelet.
 
Fick ett ev uppslag via nåt annat forum, kan det helt enkelt vara så att jag inte dragit åt klippbladet tillräckligt hårt så det sladdrar till och orsakar obalans?
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 25 maj 2015, 22:29:53 »

  Tänk på att svänghjulsmuttern oftast är vänstergängad.
Tror inte den är vänsterg. på en B&S, byt stift först.
 Novisen
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 maj 2015, 22:16:43 »

Man brukar kunna återanvända topplockspackningen.

Förresten, om allt känns bra mekaniskt (och om det känns normalt att dra runt motorn då den inte tänder), så kan en möjlig felorsak vara om svänghjulet har vridit sig på vevaxeln så att tändläget blir totalt fel. Det kan hända t ex om man har kört på en sten så det har blivit tvärstopp för motorn. Svänghjulet sitter fast på vevaxeln med kona + kil , kilen är av mjukt material (aluminium, zink eller något sånt) för att gå sönder innan något annat havererar vid tvärstopp. Om det har hänt, så skaffa en kil som originalreservdel, försök inte att göra något själv eller använda en stålkil som ligger i bra-att-ha-lådan.  Tänk på att svänghjulsmuttern oftast är vänstergängad.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 25 maj 2015, 19:35:01 »

Drog ur stiftet och det var lite svart, men det brukar det alltid vara. Gick lätt att dra runt den då , men så fort jag satte tillbaka stiftet blev den trög och det blev några rejäla backslag.

River av toppen imorgon, flyger packningen eller är det en som man kan återanvända?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 maj 2015, 19:07:06 »

Ta ur tändstiftet och kolla om det är mycket olja i cylindern. Om så är fallet, så dra runt den ett antal varv med tändstiftet borta så att cylindern blåses ren, gör rent tändstiftet (tvätta med bensin och tandborste, blås torrt med tryckluft), sätt ihop, så bör det finnas god chans att den går.

Om det inte är olja i cylindern så kan ett lämpligt nästa steg vara att ta av topplocket och kolla att ventilerna rör sig som de ska.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 25 maj 2015, 18:49:09 »

Inträffade det vid första start av en motor som hade stått över vintern, eller hade den nyligen varit i drift och fungerat i flera timmar när felet uppstod? Om den hade stått länge så skulle jag gissa på att insugningsventilen kärvar i styrningen, i så fall är det bara att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop.


Jag drog av gräsmattan för första gången för 2-3 veckor sedan helt utan problem, startade på 3e draget efter att ha stått ute med bensin i under vintern. Satte dit mossrivaren och körde järnet i 2 omgångar förra veckan utan problem, efter det stod klipparen tills igår då jag bytte tillbaka till klipparbladet. Den gick igång som vanligt men började bluddra och stannade. Hostade till några gånger och började sen slå back när jag drar i snöret.  Är ju inte som vanligt att motorn snurrar några varv till när man dragit i snöret. Tycker det går ganska lätt att snurra rotorn, inget mekaniskt rassel som hörs.  Kan olja ha träng in när jag vickade maskinen för byte av blad? Har provat en gång idag, samma som igår.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 maj 2015, 14:35:26 »

Kanske lite OT, men igår hände nåt med min Klippo från 90 talet. Den gick igång och dog efter 10 s, nu när jag drar i snöret så blir det backslag, så kanske nån ventil som gått? Lönar det sig att repa det?

Funderar på en ny men läste då om membranförgasarna och vanlig bensin i den här tråden.  Är det fortfarande membranförgasare, eller har de gått tillbaka till flottör förgasare?

Inträffade det vid första start av en motor som hade stått över vintern, eller hade den nyligen varit i drift och fungerat i flera timmar när felet uppstod? Om den hade stått länge så skulle jag gissa på att insugningsventilen kärvar i styrningen, i så fall är det bara att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop.

Så vitt jag vet så gick B&S över membran- till flottörförgasare för över 20 år sedan, utan möjligen på någon enstaka extrem lågprismotor. Numera är membranförgasare sällsynta t o m på de kasserade gräsklippare man ser på återvinningsstationerna. Det är lätt att se när man tittar på en gräsklippare - om tanken sitter under förgasaren så är det membranförgasare, om tanken är högt placerad (på eller runt fläktkåpan) så är det flottörförgasare. Men jag vidhåller fortfarande att vanlig svensk standardbensin inte ska behöva ställa till med några problem för de där förgasarmembranen, möjligen kan det vara värre med tvivelaktig andrasorteringsbensin som säljs billigt av udda mackkedjor i bl a USA och Tyskland (s k supermarket fuels).
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 25 maj 2015, 13:30:08 »

Kanske lite OT, men igår hände nåt med min Klippo från 90 talet. Den gick igång och dog efter 10 s, nu när jag drar i snöret så blir det backslag, så kanske nån ventil som gått? Lönar det sig att repa det?

Funderar på en ny men läste då om membranförgasarna och vanlig bensin i den här tråden.  Är det fortfarande membranförgasare, eller har de gått tillbaka till flottör förgasare?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 13 maj 2015, 22:17:34 »

Instämmer med Kludden. B&S-motorer tål inte vanlig bensin. Kombinationen av aromater och etanol i vanlig bensin gör att membranen förstörs trots att det står i bruksanvisningen att bensin med etanol i går att använda.
E85 är iaf inte något problem i det avseendet. Har kört på  E85 i åratal ien gammal åkklippare från 90talet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 maj 2015, 15:05:19 »

Ja, min klippare (Klippo med B&S) har funkat felfritt sen 2002 förutom bytet av luftfilter efter ca 10 år.
Har tankat med helt vanlig 95 oktanig soppa från JET.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 maj 2015, 13:36:34 »

Så vitt jag vet så är aromathalten mycket låg i "vanlig" bensin nuförtiden. Den lär ha varit som högst under de första åren med blyfri bensin (alltså för ca 25 år sedan i Sverige), men allteftersom raffinaderierna har fått fram bättre metoder för att hålla högt oktantal utan blytillsats så har aromathalten gått ner.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 maj 2015, 09:32:44 »

Motorn är B&S serie 90000 eller 10000 och sitter på en Stiga Multiclip 46 inköpt ca 2006. De första åren var det tre byten av membran. Sen var det en servicekille som talade om för mig varför vanlig bensin inte fungerade. Membranet blev hårt av bensinen och fungerade inte som det skulle. Efter det att jag bytte till akylatbensin för 6-7 år sedan har det inte varit några problem. I och med att det sades att bensinens halt av aromater spelade in kan det bero var bensinen tillverkas.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 10 maj 2015, 22:31:14 »

Jag har en klippare med B&S (675) motor på som är köpt 2010 och den starta som vanligt nu i veckan när den användes första gången. I den har det bara körts 95-oktan från pump och den har gått ganska mycket. (5000m2 och klippa)

Vad är det för storlek på dom motorerna ni haft problem med?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 maj 2015, 19:53:25 »

Jag har aldrig råkat ut för något trasigt membran i någon B&S-motor som jag själv har haft i drift. Däremot har jag flera gånger varit med om membran som har skadats pga klåparmekande - t ex som har fått veck när förgasaren sätts ihop, trasats sönder vid isärtagning, fått nötskador pga felmontering av bränslepumpsfjädern.

Men numera är tack o lov de där membranförgasarna ganska sällsynta, de senaste 20 åren har det ju suttit flottörförgasare på de flesta B&S-motorer utom kanske någon enstaka billig 3 hk-modell.

Flottörförgasarna är känsliga för igensatt luftfilter, och det blir ännu värre om dessutom flottörhuspackningen är dålig.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 maj 2015, 19:02:09 »

Instämmer med Kludden. B&S-motorer tål inte vanlig bensin. Kombinationen av aromater och etanol i vanlig bensin gör att membranen förstörs trots att det står i bruksanvisningen att bensin med etanol i går att använda.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 10 maj 2015, 18:45:39 »

Skruvat sär, och det visade sig att insuget spruckit(plast, gått av) och att membranet totalt slut. Beställt nytt!
Får se om det hjälper... tummenupp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 maj 2015, 17:53:00 »

När min B&S inte ville gå testade jag att ta loss luftfiltret, då funkade den finemang.
Jag skaffade självklart ett nytt filter...
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 10 maj 2015, 14:43:00 »

Jag hade samma problem med min Tecumsehmotor. Jag bytte tändstift. Sen gick den bra. Det var ingen elektrod kvar efter alla gräsmattemil sedan 1974.
Skrivet av: Kludden
« skrivet: 10 maj 2015, 14:31:39 »

..och sen bara tankat Alkylat. Fått höra att det är Blyfri 95 som "äter upp" dessa membran.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 10 maj 2015, 13:52:03 »

Både och skulle jag gjort, även rengjort bensintanken tummenupp
Skrivet av: pricken
« skrivet: 10 maj 2015, 13:37:04 »

Har en Husqvarna med B&S motor som endast går några sekunder efter primning!

Är det dags att byta membranen måntro?
Eller kanske bara rengörning av förgasaren?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!