Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ThermiaEkoT
« skrivet: 16 mars 2017, 13:39:22 »

Jag har en Thermia med samma oljud, fungerar kompressorn deras fortfarande?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 24 januari 2016, 06:56:31 »

Har haft avslaget eltillskott nu senaste veckan. Temperaturen ute har varit - 20 konstant dagtid o ner mot -25 nattetid . Inne har det fungerat bra med + 20. Starter på kompressorn har varit mellan 8-18 och driftid mellan 16 och som mest 19 timmar per dygn. Elförbrukningen med hushållsströmmen har varit mellan 100-130 kwh per dygn och det är nog  rimligt utifrån att jag har cirka 20 kwh som rinner iväg ute i hundhuset och garaget varje dygn.

Det som oroar mig är de höga hetgaserna, som mest har det varit 127 grader. Alltså farligt nära när den larmar. Beror det på för lite medel i kompressorn eller vad kan det vara?

Sen verkar det  som att man får vara observant på att slå på eltillskottet när det blir varmare än typ - 7,8 grader om man vill ha hyfsat med varmvatten på min pump iallafall.
/ Isa
Skrivet av: johangastorp
« skrivet: 21 januari 2016, 20:14:14 »

Jag har satt eleffekten till 0 och klarar varmvatten bra ändå nu på vintern. Om det är varmare än -5 så har jag satt cirkulationspumpens hastighet till lägsta och kallare än -5 mitten hastihet, detta ger minst starter på pumpen för mig och en diff inom 7-8grader mellan fram och retur till elementen. Har jag på låg hastighet när det är kallare än -5 så får jag en diff på 12, experterna menar att runt 7 är bra så därför gör jag så.

Shunten har ingen kolla på vart det finns varm vatten att hämta utan bara vrider mer och mer mot rött om framledningen blir för låg. Och när den är på rött så hämtas ju vatten från topp av tanken, har man elen av som jag så blir det ju kallare vatten ut. Det fungerar dock bra hos mig. Detta är en brist i styrsystemet.

Min pump är överdimensionerad och jag har 19 timmar drift och 25 starter vid -10 på kompressorn. Hetgasen ligger på ca 110 grader vid en 55 körning. Jag har lite dålig koll på kompressordelen men jag tror  dontknow att det kan påverka hur varmt vatten man har i botten av tanken. ju varmare desto högre hetgas, men detta kanske någon kunnig kan förklara. Pumpen stoppar ju inte för än 130 grader så det borde väl bara vara att köra.

Jag bara hoppas att min kompresser inte ger upp nu i vinter utan väntar till sommaren  ::)
Skrivet av: Isa
« skrivet: 17 januari 2016, 09:27:03 »

Hej igen.
Tittade lite på värden nu på morgonen. Hetgastempen ligger på 120 -125 i slutet på körningarna när jag inte har eltillskottet inkopplat.  Verkar inge bra o högre än i fjol.

Ljudet i kompressorn är lite som nånting hoppar inne i den fortfarande och det har varken blivit sämre eller bättre. Problemet i fjol var att den bland annat startade och stoppade hela tiden. Blev mycket bättre efter att teknikern varit där. Börjar fundera lite mera nu när kylan kom och elförbrukningen ökat drastiskt och eltillskottet ligger i hela tiden om det som gjorde att mest skillnad var att han satte på eltillskottet på 4.5 kwh. Utifrån att det ligger i hela tiden så verkar man inte av pumpen så mycket o jag har trott att allt varit normalt tills nu när kylan kom. Men de verkar inte helt rätt kan jag tycka. Vad kan man kolla mer o vad bör man göra/ Isa
Skrivet av: Isa
« skrivet: 17 januari 2016, 00:13:24 »

Hej. Min pump låter fasligt mycket fortfarande men kämpar på. Sen teknikern var där förra vintern har den fungerat bra. Har inte tänkt så mycket på den tills kylan kom för några veckor sen. Då visade det sig att den startat 10 gånger på ett dygn men bara gått i 4 timmar. Eltillskottet var ställt på 4.5 kwh av teknikern och det gick hela tiden.Det hade också gått 2200 kwh på 14 dagar vilket kändes alt för mycket trots kyla ute. Ställde upp shunten till 240 grader och tog bort eltillskottet men då gick värdena på varmvattnet allt mellan 40-48 grader trots att man inte använder nått vatten.

Verkar som den inte fattar vart den ska ta värmen ifrån. Är eltillskottet på så är det på oavsett om pumpen går eller står. Är det nån som har nått tips?
Hälsningar Isa
Skrivet av: johangastorp
« skrivet: 14 januari 2016, 20:11:46 »

Min pump ökade i ljudnivå för ett halvårsedan, jag hade ute en servicekille och han sa igentligen bara att han hade hört värre.  :o Jag har inte fått förhöjd elförbrukning, effekten känns som den brukar och jag har inte fått några konstiga larm. Däremot har jag tagit fram pris på nytt kylpaket så jag snabbt kan få igång åbäket igen om det havererar. Vore intressant att höra om Isa:s kompressor fortfarande går.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 11 januari 2016, 20:29:38 »

Tycker den låter som vanligt, fast mycket högre.
På min v2 uppstod ett ringande metalliskt biljud, höll på ett tag sen löste den på högtryck.
CTC support kände tydligen till problemet, vad jag förstod en serie kompressorer. Något kom lös inuti.
De bytte hela modulen utan diskussion.

Annars är det nu 14 år nästan helt utan service! - bytt två givare är allt.  tummenupp
Skrivet av: johangastorp
« skrivet: 11 januari 2016, 17:32:40 »

Lyfter tråden!

Hur har det gått med kompressorn ? Jag är lite nyfiken eftersom jag har exakt samma ljud i min.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 31 januari 2015, 09:15:59 »

Via den automatiska avluftaren på kb-ut, nere vid golvet. Den med svart plupp på. Se till att hålla den stängd om du inte vet att du har övertryck i systemet, då kan du öppna den några sekunder. Inte låta den vara öppen hela tiden.
Skrivet av: Isa
« skrivet: 31 januari 2015, 00:03:51 »

Ok, det lät som en bra ide, vi tog lös säkerhetsventilen och satte dit ny gängtape men det du menar är att det kan ändå läka in luft bakvägen. / Isa
rut bh
Ja men inte där. ..
Vart kommer de in annars då, luftskruven är ju borta?
Sen kom min dotter hem ikväll. Hon har inte varit hemma pp en månad. Det första hon frågade var vad som lät så högt. Hon intygade att pumpen aldrig låtit som den gör nu. Precis när en annan börjat vänja sig med oljudet. Den här historien är nog inte över än känns det som...../Isa
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 januari 2015, 22:01:31 »

Ja men inte där. ..
Skrivet av: Isa
« skrivet: 30 januari 2015, 18:14:51 »

Ah, OK.
Då ser det bra ut förutom att den där automatavluftaren ska stängas helt eller tas bort.
Det är vansinne att ha en sådan på brine eftersom det inte är ovanligt med 0 eller lätt undertryck på brinekretsen och då SLÄPPER den avluftarn IN luft istället.
Luften ska ansamlas i expansionskärlet eller möjligen luftas manuellt via en luftskruv ut när man vet att det inte är undertryck i kretsen.
Tror det hela tiden varit luft som gjort att nivån sjunkit efterhand i exp-kärlet. Ngn "avdunsting" eller "kondensering" förekommer inte som påverkar mängden brine.
Det man kan göra är att sätta ett T-stycke mellan säkerhetsventilen och tanken och i det ytterligare ett T-stycke. Till detta skuvar man in en bilventil för enkel trycksättning med en cykelpump eller liten kompressor resp en plugg med packning så man kan fylla vätska på vid behov.

Ok, det lät som en bra ide, vi tog lös säkerhetsventilen och satte dit ny gängtape men det du menar är att det kan ändå läka in luft bakvägen. / Isa
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 januari 2015, 15:33:38 »

Ah, OK.
Då ser det bra ut förutom att den där automatavluftaren ska stängas helt eller tas bort.
Det är vansinne att ha en sådan på brine eftersom det inte är ovanligt med 0 eller lätt undertryck på brinekretsen och då SLÄPPER den avluftarn IN luft istället.
Luften ska ansamlas i expansionskärlet eller möjligen luftas manuellt via en luftskruv ut när man vet att det inte är undertryck i kretsen.
Tror det hela tiden varit luft som gjort att nivån sjunkit efterhand i exp-kärlet. Ngn "avdunsting" eller "kondensering" förekommer inte som påverkar mängden brine.
Det man kan göra är att sätta ett T-stycke mellan säkerhetsventilen och tanken och i det ytterligare ett T-stycke. Till detta skuvar man in en bilventil för enkel trycksättning med en cykelpump eller liten kompressor resp en plugg med packning så man kan fylla vätska på vid behov.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 30 januari 2015, 15:27:04 »

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 januari 2015, 15:23:46 »

 tummenupp
Men hur ser det ut under, kring själva anslutningen?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 30 januari 2015, 15:18:36 »

Plastkärlet där du brukar fylla på brine.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 januari 2015, 21:00:57 »

Plastkärlet där du brukar fylla på brine.
Skrivet av: Isa
« skrivet: 29 januari 2015, 17:33:54 »

Låter precis som förrut, teknikern tyckte själv att den också gick rejält högt. Han hade dessvärre inget svar. Jag är lite mer skeptisk idag när starterna har ökat till 33 mot 19 igår på menyn fast plusgrader hela tiden.
Intressant med resonemanget kring påfyllningen. Du menar alltså att det funkatr och skruva av säkerhetsventilen. Som jag gjort förrut?
Jag väntar på en bild på hur det ser ut kring expansionskärlet!
Menar du kärlet ovanpå pumpen
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 januari 2015, 17:08:38 »

Jag väntar på en bild på hur det ser ut kring expansionskärlet!
Skrivet av: Isa
« skrivet: 29 januari 2015, 16:48:52 »

OK, så allt är OK enligt reparatörn?
Låter den inte mycket längre? Försvann ljudet när du ändrade inställningarna så den går längre tider då alltså?

Att det inte skulle kunna bli fråga om att fylla på någon liter brine varje år på en markslinga låter dock inte rätt.
Det är inte nödvändigtvis läckage, utan kan som sagt vara luft som ska ersättas med brine, vartefter som luften fångas upp i expansionskärl eller avluftare.
Man kan trycksätta, men det är inget absolut krav, för det finns ökad chans att luftbubblor trycks ihop och lättare flyttar på sig så det kan vara en bra ide att trycksätta via en vanlig bilventil som man sätter i toppen på expansionskärlet. En annan fördel är att läckage syns lättare genom att trycket ju sjunker om det läcker någonstans.
Han ville väl komma regelbundet och göra detta kanske...
Låter precis som förrut, teknikern tyckte själv att den också gick rejält högt. Han hade dessvärre inget svar. Jag är lite mer skeptisk idag när starterna har ökat till 33 mot 19 igår på menyn fast plusgrader hela tiden.
Intressant med resonemanget kring påfyllningen. Du menar alltså att det funkatr och skruva av säkerhetsventilen. Som jag gjort förrut?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 januari 2015, 14:28:13 »

OK, så allt är OK enligt reparatörn?
Låter den inte mycket längre? Försvann ljudet när du ändrade inställningarna så den går längre tider då alltså?

Att det inte skulle kunna bli fråga om att fylla på någon liter brine varje år på en markslinga låter dock inte rätt.
Det är inte nödvändigtvis läckage, utan kan som sagt vara luft som ska ersättas med brine, vartefter som luften fångas upp i expansionskärl eller avluftare.
Man kan trycksätta, men det är inget absolut krav, för det finns ökad chans att luftbubblor trycks ihop och lättare flyttar på sig så det kan vara en bra ide att trycksätta via en vanlig bilventil som man sätter i toppen på expansionskärlet. En annan fördel är att läckage syns lättare genom att trycket ju sjunker om det läcker någonstans.
Han ville väl komma regelbundet och göra detta kanske...
Skrivet av: Isa
« skrivet: 28 januari 2015, 15:25:21 »

Hej,
Nu har serviceteknikern varit på plats och gått igenom hela systemet. Riktigt intressant var det. Kommer att få ett dokument sedan över värden han noterat. Tog ett foto över hans anteckningar som jag bifogar.
Jag berättade om mina alla påfyllningar över åren och hur jag fyllde på systemet, alltså att jag gängade lös ventilen på plastkärlet och fyllde på tills nivå var bra. Det fick jag inte göra utan systemet måste fyllas med tryck. Först tog han bort den luftskruv som fanns och pluggade igen och sedan gjorde han påfyllning.  Han menade nu att det skulle inte behövas någon mer påfyllning över tid, annars var det läcka i marken eftersom allt annat verkade vara tätt förutom den lilla luftnipeln som han tog bort och sattes lock på.

Sen mätte han alla värden på både kalla och varma sidan och kompressorn mm. Det var något mindre kylmedium i kompressorn än normalt men inget alamerande. Fans också en givare på tanken som inte stämde grader mot testinstrumentet som han bytte ut. De två avluftninsskruvar som jag öppnat på tog han bort och satte tryckmätarn på så tur var att jag inte skruvade på hela hatten på dem för då hade jag säkert testa lufta även där.Allt tog cirka 3 timmar och kändes mycket grundligt utfört. Han var spanjor som jobbat med värmepumpar i över 20 år och menade att vi svenskar trodde att det bara skulle fungera år från år utan service :) och lite så är det väl för mig...Men är lite förvånad när man frågat instalatören av pumpen ett antal gånger och han menat att det är bara att fylla på medel och att det var naturligt med ett antal liters avdunstning per år.

Skickar med bilden av noteringarna om någon förstår sig på dem. Sen får man hoppas att det är tätt nu annars är det väl bara att gräva ny slang till våren :(.
/ Isa
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 januari 2015, 09:04:22 »

Isa, vi behöver även se hur brineexpansions kärlet är installerat och ser ut!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 januari 2015, 09:02:48 »

Jo, fast har de vanligaste vp luftskruvar internt? En del har övertrycksventilen placerad på strategist ställe däremot?
Dvs ett enda ställe internt som man behöver komma åt.
Har jag fel?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 28 januari 2015, 03:16:12 »

Alla krökar som bildar vatten/luftlås och som inte kan rensas med tillräcklig fart och tryck på vatten, behöver ha möjlighet att luftas på något sätt. Plattvärmeväxlare är ett ställe med  skrovlig och mycket yta och låg fart igenom som har svårt att riva med bubblor  även om cirkulationspumparna går på max. Skall avluftningen där baseras på diffusion in i brinevätskan så måste brinevätskan avluftas på annat ställe och sker främst där det är låg tryck relativt i systemet och allt för ofta på oönskat ställe och bildar vatten/luftlås som hindrar eller minskar cirkulationen.

Det kan vara en massa luft i vattnet (kranvatten) som brinen späds ut med och inte är avgasad, man häller i på ett sätt som driver med bubblor etc.

Sedan kan det över tiden med olika kemiska reaktioner ger bubblor - tex. korrosion ger vätgas i tämligen syrefria miljöer, nedbrytning av brinevätska (CO2 - som förvisso är lösning men kan bilda bubblor där det är tryckfall)

 

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2015, 17:03:01 »

Jo. Men har alla vp "luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland", internt i vp alltså?
Jag har det i min men...
Har inte hört om luftskruvar till brine  Sc:,h Rundpumpas det ordentligt vid installationen så ska det inte behöva luftas nått mera.
Skrivet av: Isa
« skrivet: 27 januari 2015, 14:58:17 »

Förbaskat illa uppmärkt är det i alla fall eftersom det faktiskt ocks finns luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland och en lekman kan inte alltid förstå skillnaden mellan de olika typerna, men om man har öppnat och tryckt in stiftet så att det pyser på anslutningarna i mitten av båda sista bilderna så är det troligen kölmediekretsen som det har tömts ur... - inte bra alltså.

Har det dessutom kommit ut fruktansvärt kall vätska som kokar upp snabbt som från en frysspray (fast ]

Har inte skruvat ur dem helt utan öppnat dem några gånger ungefär som man gör med en nyckel och luftar element. Minns inte om det pös även där. Har dock inte kommit ut någon iskall vätska för i så fall borde jag fått det på fingrarna.

Kommer en tekniker i morgon och skall mäta upp pumpen så får vi se vad det visar / Isa
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2015, 13:05:03 »

Jo. Men har alla vp "luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland", internt i vp alltså?
Jag har det i min men...
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 27 januari 2015, 13:02:22 »

Förbaskat illa uppmärkt är det i alla fall eftersom det faktiskt ocks finns luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland och en lekman kan inte alltid förstå skillnaden mellan de olika typerna, men om man har öppnat och tryckt in stiftet så att det pyser på anslutningarna i mitten av båda sista bilderna så är det troligen kölmediekretsen som det har tömts ur... - inte bra alltså.

Har det dessutom kommit ut fruktansvärt kall vätska som kokar upp snabbt som från en frysspray (fast mycket kallare) så är det defintivt köldmedie...

 

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2015, 11:31:03 »

Kan vi få en bild på expansionskärlet med anslutningar också? (För brine)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2015, 11:28:37 »

Ovanligt med serviceuttag på sugledningen. Men kanske tänkt för eex..
Dessutom brukar det väl sitta schräderventiler innanför såna pluggar och då borde det inte pyst något när TS skruvade av dem. 
Såg det ut som en bildäcksventil under pluggarna,  Isa?
Eller skruvade du aldrig av dem helt?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 januari 2015, 22:06:10 »

Kan ngn med ctc bekräfta att det handlar om köldmediakretsen i de två nedre bilderna?

vad ska det annars vara?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2015, 22:03:07 »

Kan ngn med ctc bekräfta att det handlar om köldmediakretsen i de två nedre bilderna?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 26 januari 2015, 22:00:28 »

Ok..
Den första bilden visar en usel automatluftare som inte borde sitta där. Den fungerar ev. om den svarta pluggen är öppnad, men många har problem med dem genom att det tenderar att dras in luft under vissa förhållanden.
Istället borde luft i brine kretsen skiljas ut i ett T-stycke där expansionkärlet oftast i transparent plast. Då sjunker nivån efterhand i kärlet och man får fylla på. Det kan ta flera år innan all luft är helt  borta,  men det är små mängder kanske ngn halvliter per år.
De två nedre bilderna tycker jag ser ut som pluggar för flare-anslutningar i KYLKRETSEN och dessa ska absolut inte luftas!  Det som pyser när du öppnar där är KÖLDMEDIA dvs miljöstörande gas typ R410. (Bara några få vp har ofarliga (MEN ISTÄLLET BRANDFARLIGA) köldmedium som propan tex.)
Om du släpper ut köldmedium så tappar kompressorn effekt och hetgasen kan också sjunka. Ljudet kan också minska,  men även effektiviteten,  cop.
Så det är nog läge att en kylcertifierad installatör kollar maskinen.
Ok då då får jag jaga på dem lite så de kommer så fort som möjligt och tittar på den, tror du det är skadligt och fortsätta och köra den tills de mätt upp den.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2015, 21:44:25 »

Ok..
Den första bilden visar en usel automatluftare som inte borde sitta där. Den fungerar ev. om den svarta pluggen är öppnad, men många har problem med dem genom att det tenderar att dras in luft under vissa förhållanden.
Istället borde luft i brine kretsen skiljas ut i ett T-stycke där expansionkärlet oftast i transparent plast. Då sjunker nivån efterhand i kärlet och man får fylla på. Det kan ta flera år innan all luft är helt  borta,  men det är små mängder kanske ngn halvliter per år.
De två nedre bilderna tycker jag ser ut som pluggar för flare-anslutningar i KYLKRETSEN och dessa ska absolut inte luftas!  Det som pyser när du öppnar där är KÖLDMEDIA dvs miljöstörande gas typ R410. (Bara några få vp har ofarliga (MEN ISTÄLLET BRANDFARLIGA) köldmedium som propan tex.)
Om du släpper ut köldmedium så tappar kompressorn effekt och hetgasen kan också sjunka. Ljudet kan också minska,  men även effektiviteten,  cop.
Så det är nog läge att en kylcertifierad installatör kollar maskinen.
Skrivet av: Isa
« skrivet: 26 januari 2015, 20:44:43 »

Det var på dessa ställen jag försökte lufta, fortfarande pyser det varje gång jag öppnar på kalla sidan.
Sen har det uppdaterat i menyn hur många starter den gått och nu var den nere på 21 starter och 14 timmars gångtid. Temperaturen ute har pendlat mellan –9 till –2 grader.

Var in till rörfirman idag och diskuterade. När jag pratade om rökgastemperaturen att den pendlar från cirka 100 grader till som mest cirka 117 grader sa han att den var alldeles för högt. Den borde ligga runt 90 grader enligt honom. De skulle komma och göra en undersökning men det blev knappast den här veckan.

Skulle vara intressant och hör om någon på forumet med CTC pump vad deras värden brukar ligga på.
/ Isa
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 januari 2015, 22:32:19 »

OK, då borde det inte gå något eltillskott iaf.
Nej, nej, jag har ett hemmabygge..
Loggar kan man få om man skaffar en logger 2020, se http://www.energibutiken.se/  :-)
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 22:20:52 »

Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Hur får man till såna fina loggar som du har?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 22:11:38 »

Nja, du har ju en mindre vp och egentligen en inbyggd tank,  fast liten.
Det jag tror är att ditt eltillskott går in i tid och otid,  har du verkligen stängt av det?
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 januari 2015, 21:10:17 »

Nja, du har ju en mindre vp och egentligen en inbyggd tank,  fast liten.
Det jag tror är att ditt eltillskott går in i tid och otid,  har du verkligen stängt av det?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 21:06:09 »

Ok,  du har typ -9 ute nu och en vp på 7 kw.
Här   http://e-logger.se/pub?CTH1&p=3
Kan du se hur en nästan dubbelt så stor vp arbetar under ett dygn, går 1-2 timmar och vilar 3, vilket 5-6 starter per dygn. Iofs har jag något större hus och nu går den mot en 500 l acktank, men ändå.
Jag har låg hetgas pga Propan som köldmedia men övriga siffror motsvarar ungefär dina, fast jag pressar aldrig upp till 55 grader som synes.
Kan du ta några bilder på var du luftat. Du borde ha ett expansions kärl för brine också,  hur ser det ut i det?

Jag måste ta hem jobbartelefonen i morgon och fota, fungerar inte med den jag har hemma, linsen väck men fixar det i morgon

Skille det vara ide menar du att koppla pumpen mot en tank även för mig, skulle det bli mer ekonomi då?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 januari 2015, 20:50:13 »

-9 49(51 , 45 (44), 53 (55), 2/-1 samt hetgas 117.
Jag förstår att vp jobbar mot att komma upp till 55 grader men sån tid har det aldrig taget. Men du menar att det är ok. Din logg fattade jag nada av J
Ok,  du har typ -9 ute nu och en vp på 7 kw.
Här   http://e-logger.se/pub?CTH1&p=3
Kan du se hur en nästan dubbelt så stor vp arbetar under ett dygn, går 1-2 timmar och vilar 3, vilket 5-6 starter per dygn. Iofs har jag något större hus och nu går den mot en 500 l acktank, men ändå.
Jag har låg hetgas pga Propan som köldmedia men övriga siffror motsvarar ungefär dina, fast jag pressar aldrig upp till 55 grader som synes.
Kan du ta några bilder på var du luftat. Du borde ha ett expansions kärl för brine också,  hur ser det ut i det?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 19:16:09 »

hetgasen är högre nu än vad den var den 22 jan 117° mot 111°. annars ganska lika värden.
låter kompressorn lika som då?
Låter ganska lika, har klämt och tryckt men inte hittat direkt någon vibration på grejorna. Strömförbrukningen idag har varit totalt 4,8 kwh per timme, tycker det ligger fortsatt högt. Låg 5,3 kwh per timme om jag minns rätt när jag enbart körde elpatronen igår. Har i och försäg ett element i hundhuset och lite lampor i ladugård på samt motorvärmare på bilen ibland men tycker skillnaden borde vara större. I och för sig var det lite varmare igår..
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 25 januari 2015, 18:49:55 »

hetgasen är högre nu än vad den var den 22 jan 117° mot 111°. annars ganska lika värden.
låter kompressorn lika som då?
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 18:41:10 »

Varför inte? Mitt i smällkalla vintern i Norrland.  Vad har du för värden?
Titta på min logg nedan så ser du att det inte är några problem.  Min vp matar ut 11-12 kw så den är också "för stor".

-9 49(51 , 45 (44), 53 (55), 2/-1 samt hetgas 117.
Jag förstår att vp jobbar mot att komma upp till 55 grader men sån tid har det aldrig taget. Men du menar att det är ok. Din logg fattade jag nada av J
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 januari 2015, 18:23:54 »

Varför inte? Mitt i smällkalla vintern i Norrland.  Vad har du för värden?
Titta på min logg nedan så ser du att det inte är några problem.  Min vp matar ut 11-12 kw så den är också "för stor".
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 18:18:41 »

har du kollat synglaset?
vad har du för värden nu när pumpen går? hur länge går den och hur länge står den mellan starterna.
har du testat något mer om den lyder startfördröjningen?
har pumpen fått några nya värden om antal starter och drifttid?
Nu har pumpen gått drygt en timme o en kvart men fortfarande inte slagit av, de kan väl inte vara ok det heller?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 25 januari 2015, 17:26:28 »

om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.

Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
tummenupp
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 17:20:15 »

om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.

Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
Skrivet av: Isa
« skrivet: 25 januari 2015, 16:54:37 »

Starterna lär minska eftersom vp kommer att gå mera när det är riktigt kallt men den ökade vatten volymen leder inte till minskade starter eftersom en ctc jobbar mot sin interna tank och shuntar ut värmen. Vill man minska starterna kan man höja tempen som vp värmer över börvärde tror det är 5 grader som standard men ganska vanligt att man höjer till 7 grader har jag för mig.

Ok, Det var bra att veta. Jag tänkte nog lite tvärt om där

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!