Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igjennfrosset utedel . Enkelt Ã¥ fikse ?  (läst 2023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Igjennfrosset utedel . Enkelt å fikse ?
« skrivet: 15 augusti 2006, 08:45:09 »
Ser pÃ¥ forumet at mange driver med  varmt vann for Ã¥ fjerne is pÃ¥ utedel . MÃ¥ da vel være bÃ¥de enklere og rimeligere Ã¥ kjøre varmepumpa som AC en  tid da . Varmen fra utedelen vil nok gjøre den isfri da ,blir vel egentlig en mÃ¥te Ã¥ forlenge avrimingstiden pÃ¥ manuellt. Noen som har prøvd , eller mener noe om dette ??????
Mvh. Raptus
« Senast ändrad: 15 augusti 2006, 09:44:45 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Igjennfrosset utedel . Enkelt å fikse ?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2006, 13:57:47 »
Vanligvis virker ikke pumpen i det hele tatt i kuldedrift når udendørstemperaturen er lav, så jeg stoler ikke på at dette er et godt alternativ.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Igjennfrosset utedel . Enkelt å fikse ?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2006, 17:18:49 »
Pussig det da , den kan jo produsere varme til innedelen selv om det er veldig varmt ute.Skulle tro at motsatt ( kuldeproduksjon ved kulde også er mulig ) . Bare en teori , men artig å høre om noen har prøvd det i praksis .
Mvh. Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Igjennfrosset utedel . Enkelt å fikse ?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2006, 18:19:14 »
Hej

Det finns olika typer av isbildning som kan ske. Jag har haft is i tråget och då hjälper det inte att köra kyla.
Jag har även haft igenfrysning på insugs-sidan av ute-delen och då byggdes det upp en vägg av is utanför själva förångaren/kondensorn och den isen tinades inte bort eftersom det blev liksom en luftspalt mellan isen och och och kylflänsarna och jag är tveksam till att det går att få bort med att köra kyla innomhus.
Hur länge och hur kallt hade du tänkt att köra kyla.

Själv rog jag en vattenslang genom väggen vid utedelen som jag vid behov kopplar på kökskranen det fungerar bra.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!