Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?  (läst 8397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JaGus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« skrivet: 12 april 2010, 19:19:45 »
Hej,

Besökte en IVT återförsäljare idag ang. värmelösning i vårt nybygge.
Enligt återförsäljaren "måste" en berglösning enligt de nya energikraven 2010 baseras på en maskin
helt utan eltillsats, nämligen i IVTs fall, bara X15/X11 eller Greenline HC.

Det innebar också, enligt honom, att man måste dimensionera för hela maxeffekten då ingen spets finns att
tillgå.

Detta kan väll inte vara den korrekta tolkningen av BBR16?
Jag ifrågasatte detta, och sa att det inte kunde stämma, då tex Frånluftslösningen som
de säljer i ComfortZone serien minsann har elkasett. Men han stod fast vid att det skulle vara
olika regler för detta.

Vad säger ni experter? Kan ni bringa klarhet i detta?

//JaGus

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #1 skrivet: 12 april 2010, 20:20:08 »
Vilken klimatzon diskuterade ni?  I klimatzon 3 fÃ¥r du t.ex. MAXIMALT ha 4,5kW installerad för 130m2.  Det blir inte speciellt mycket över till nÃ¥gon elpatron.  Du kanske kan ha en 6 kW VP med 3 kW elpatron.

Sedan finns det ett krav pÃ¥ maximal energiförbrukning pÃ¥ 55 kWh/m2 och Ã¥r.  SÃ¥ 130 m2 hus fÃ¥r max dra 7,150 kWh.  Borde inte vara nÃ¥gra problem med en bergvärme VP även om man behöver lite spets när det är som kallast.

Men något specifikt förbud mot eltillsats finns väl inte, utan det är bara det där med maxeffekten som är lite kritiskt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #2 skrivet: 12 april 2010, 22:25:51 »
Problemet är som sagt var att nya BBR begränsar instalerade effekten vilket strular till det med elpatronen. Därför är det tillexempel inte vanliga elpatronen i CZ som går till nyproduktion. Och jag är tveksam till X11:an beroende på elpatronen som sitter inbyggd för möjlighet att legionella köra varmvattnet. Däremot så kan X15 funka i tillräckligt stort hus då elpatronen inte kan gå samtidigt med kompressorn.
HC: pumparna levereras utan elpatron för att klara reglerna.

Reglerna begränsar installerad effekt vilket innebär att maskinen inte får ha nån effekt på elpatronerna att tala om typ nån kW max och IVT har då valt att ta bort dem helt.
X11:an har elpatron på samma sätt som X15 men eftersom toppeffekten för 11:an gör att med enbart elpatrondrift reserv/legionellakörning blir 6kW för mycket i ett hus den lämpar sig för.

Vad jag tycker om reglerna  huvuddunk

Men jag har bara försökt tolka det jag läst och hört.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2010, 07:43:39 »
Hur bränner man legionellakusarna utan elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2010, 09:22:27 »
Hur bränner man legionellakusarna utan elpatron?
Genom att lÃ¥ta kompressorn gÃ¥ upp till 65 grader?  Eller genom att använda en hetgasväxlare?  Men som det skrevs lite ovan, sÃ¥ gÃ¥r det ju ocksÃ¥ att ha en elpatron om man bara i styren ser till att elpatron och kompressor inte gÃ¥r samtidigt sÃ¥ det överskriver maxeffekt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JaGus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #5 skrivet: 13 april 2010, 09:43:47 »


Reglerna begränsar installerad effekt vilket innebär att maskinen inte får ha nån effekt på elpatronerna att tala om typ nån kW max och IVT har då valt att ta bort dem helt.
X11:an har elpatron på samma sätt som X15 men eftersom toppeffekten för 11:an gör att med enbart elpatrondrift reserv/legionellakörning blir 6kW för mycket i ett hus den lämpar sig för.


OK, då är det därför som X11 inte marknadsförs alls i IVTs nya broschyr för nybyggnation. Bara X15, HC och CZ.
Jag är lite sugen på en X11 för effektmässigt verkar den vara mer lämpad för vårt hus än storebror X15.
X15 bör väll installeras i hus som "alltid" har ett minsta effektbehov av 4kW för att undvika start och stop problematiken där under?

Tanken som tidigare har gällt, och som fortfarande gäller för utbytespumpar, att dimensionera för ca 70% av toppeffektbehovet gäller
således inte längre för IVTs berglösningar i nybyggen. Mitt hus har en beräknad toppeffekt på 9.7kW, då anser IVT att jag måste ha en 11:a
för att slippa frysa. Detta förhållningssätt har inte Nibe och Thermia som båda föreslår 8kW pumpar baserat på tidigare rekomendation.

IVT vill alltså förorda en "överdimensionerad" lösning som då också förståss blir klart dyrare, inkl djupare hål.
Taktiskt?

//JaGus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #6 skrivet: 13 april 2010, 09:50:00 »


Reglerna begränsar installerad effekt vilket innebär att maskinen inte får ha nån effekt på elpatronerna att tala om typ nån kW max och IVT har då valt att ta bort dem helt.
X11:an har elpatron på samma sätt som X15 men eftersom toppeffekten för 11:an gör att med enbart elpatrondrift reserv/legionellakörning blir 6kW för mycket i ett hus den lämpar sig för.


OK, då är det därför som X11 inte marknadsförs alls i IVTs nya broschyr för nybyggnation. Bara X15, HC och CZ.
Jag är lite sugen på en X11 för effektmässigt verkar den vara mer lämpad för vårt hus än storebror X15.
X15 bör väll installeras i hus som "alltid" har ett minsta effektbehov av 4kW för att undvika start och stop problematiken där under?

Tanken som tidigare har gällt, och som fortfarande gäller för utbytespumpar, att dimensionera för ca 70% av toppeffektbehovet gäller
således inte längre för IVTs berglösningar i nybyggen. Mitt hus har en beräknad toppeffekt på 9.7kW, då anser IVT att jag måste ha en 11:a
för att slippa frysa. Detta förhållningssätt har inte Nibe och Thermia som båda föreslår 8kW pumpar baserat på tidigare rekomendation.

IVT vill alltså förorda en "överdimensionerad" lösning som då också förståss blir klart dyrare, inkl djupare hål.
Taktiskt?

//JaGus

Besparingen med en IVT X11 vlir nog inte nämnvärt lägre eller större än Nibes alternativ.
Om nibe har fått sina maskiner godkända med elpatron, och de räcker till för att hålla ditt hus varmt är det ett lika bra alternativ.

Dock KAN det komma effekttaxor framöver, vilka kan konstrueras på olika sätt, det mest troliga är att man mäter timförbrukning, och den enskilda timma som du förbrukat mest effekt, typ 10 kW, styr elpriset för HELA den månaden - och tar man hänsyn till detta evenuella scenario kan det vara mer taktiskt att välja en IVT.

En Inverter blir inte överdimensionerad, den dimensioneras för att MINST klara max effektbehov, precis som elradiatorer, oljepannor, ved och Pellets - ingen talar väl om överdimensionerat när det gäller dessa?

Likväl som inverter kunde man tänka sig att tllverkarna ersatte elpatronen med en extra liten kompressor och värmeväxlare för att spetsa när huvudkompressorn inte räcker till.
« Senast ändrad: 13 april 2010, 09:52:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #7 skrivet: 13 april 2010, 10:05:04 »
Besparingen med en IVT X11 vlir nog inte nämnvärt lägre eller större än Nibes alternativ.
Om nibe har fått sina maskiner godkända med elpatron, och de räcker till för att hålla ditt hus varmt är det ett lika bra alternativ.
Vilka Nibe-maskiner är det du talar om?  Eller menar du "OM nibe har fÃ¥tt..."  ::) ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #8 skrivet: 13 april 2010, 10:12:16 »
Besparingen med en IVT X11 vlir nog inte nämnvärt lägre eller större än Nibes alternativ.
Om nibe har fått sina maskiner godkända med elpatron, och de räcker till för att hålla ditt hus varmt är det ett lika bra alternativ.
Vilka Nibe-maskiner är det du talar om?  Eller menar du "OM nibe har fÃ¥tt..."  ::) ;)

Citat från JaGus:
Citera
Detta förhållningssätt har inte Nibe och Thermia som båda föreslår 8kW pumpar baserat på tidigare rekomendation

Jag förutsätter alltså att Nibe anser sig kunna sälja dessa värmepumpar i nyproduktion även med nya regelverket, annars försöker de ju lura på kunden en olaglig installation som kan innebära att han inte får bygget godkänt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #9 skrivet: 13 april 2010, 10:16:35 »
Jag förutsätter alltså att Nibe anser sig kunna sälja dessa värmepumpar i nyproduktion även med nya regelverket, annars försöker de ju lura på kunden en olaglig installation som kan innebära att han inte får bygget godkänt?
Jag vet ju inte var TS bor och hur stort hus han tänker bygga, sÃ¥ det är ju omöjligt att avgöra hur stor maxeffekt som han tillÃ¥ts installera.  Men rent juridiskt sÃ¥ är det väl inte VP-leverantören som har ansvar för att reglerna följs utan det är väl byggherren tillsammans med KA som ansvarar för detta och har man installerat värmeanläggning som inte följer BBR sÃ¥ riskerar man väl att inte fÃ¥ nÃ¥got slutintyg/slutbevis och dÃ¥ blir det väl sÃ¥ smÃ¥ningom ett svartbygge...?

Den nya F750 har ju elpatroner som kan spärras efter tillÃ¥ten maxeffekt och är specifikt utvecklad för att kunna uppfylla BBR16.  När det gäller markvärmepumparna frÃ¥n Nibe sÃ¥ är det nog inte utvecklade med BBR16 i Ã¥tanke.  DÃ¥ fÃ¥r man som byggherre själv beräkna vilken maxeffekt man har att laborera med och fÃ¥r sedan välja pump och elpatron efter detta (är osäker pÃ¥ om det räcker med att bygla om elpatronen till en lÃ¥g effekt eller om det krävs nÃ¥got mer handgripligen för att omöjliggöra en enkel tillbakabygling).
« Senast ändrad: 13 april 2010, 10:22:08 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #10 skrivet: 13 april 2010, 14:44:22 »
Har inte lusläst regelverket. Men som jag fattat räcker det inte med att begränsa elpatronen i styrningen eller lossa sladdar.
Tittar man på CZ som IVT:säljer har den i BBR utförande en mindre elpatron än i Rot utförande.
Elförbrukningen skall dessutom separatmätas under en tidsperiod för att visa att förbrukningen inte överstiger normen.
Klarar huset inte normen blir det problem, vem som får problemet har jag inte brytt mig om.
Men det blir inte roligt för de som har en elpatron som fått tillfälle att gå in av någon orsak, klåfingrig kund eller slö installatör/serviceombud.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad JaGus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2010, 14:52:42 »
Hej

Huset skall byggas i Karlstad, dvs i zon 2 och kommer vara ett 2-planshus på 250kvm boyta.

//JaGus

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #12 skrivet: 13 april 2010, 17:31:01 »
DÃ¥ är din maxeffekt 8,6 kW om jag har räknat rätt.  DÃ¥ borde elpatron inte vara nÃ¥got problem.  Du skulle kunna ha en 8kW VP och 6kW elpatron t.ex... om jag har räknat och tolkat rätt.

BBR16 energi-supplementet kan läsas här
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JaGus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme helt utan eltillskott, krav 2010?
« Svar #13 skrivet: 13 april 2010, 18:53:57 »
DÃ¥ är din maxeffekt 8,6 kW om jag har räknat rätt.  DÃ¥ borde elpatron inte vara nÃ¥got problem.  Du skulle kunna ha en 8kW VP och 6kW elpatron t.ex... om jag har räknat och tolkat rätt.

BBR16 energi-supplementet kan läsas här

Ja det är ju precis så som jag sett det, och Nibe och Thermia också förståss.
Lite underligt att IVT väljer att köra en tolkning som är ännu hårdare, och därmed
också fördyrar deras allternativa lösning i relation till konkurrenterna.

//JaGus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!