Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Nordic Inv. Värme problem  (läst 37931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT Nordic Inv. Värme problem
« skrivet: 16 februari 2007, 09:08:06 »
Hej!
Jag har fjolårets version av Nordic Inv.
När den var nyinstallerad funkade den jättebra. Efter någon månad blev det en kall period på -35 efter det så blev det varmt igen typ -5. Och pumpen orkade inte få upp värmen i kåken trots att den kämpade en vecka.
Felanmälde "felet", efter 1 månads väntan så dök serviceteknikern upp konstaterade att det inte alls var något fel på pumpen, "det var helt normalt". Senare dök det upp en faktura på 1500 spänn för "felsökning utanför garantin"?

Nu i Ã¥r har jag fortfarande problem. Pumpen sitter monterad i köket, trots -10 i en veckas tid sÃ¥ klarar pumpen inte ens att fÃ¥ upp värmen till +18 i köket.   Sc:,h   Trots att "Full gas" knappen är i tryckt.

Vad tycker ni jag ska göra?
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2007, 12:29:33 »
Jag tycker du ska vända dig dit du köpt pumpen,om dom inte vill hjälpa dig så ring till IVT för att om det är som du beskriver det så fungerar inte pumpen som den ska den bör kollas upp

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2007, 12:46:57 »
Jag tycker du ska vända dig dit du köpt pumpen,om dom inte vill hjälpa dig så ring till IVT för att om det är som du beskriver det så fungerar inte pumpen som den ska den bör kollas upp

Är bara rädd att inte går på garantin igen...Förstår inte vad de har för konstig garanti IVT?
Man vågar ju nästan inte ringa dem.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2007, 13:36:34 »
det tycker jag är uselt,stå på dig tvinga ut dom utan betalt,vi är ofta på sånna uppdrag många gånger är det inget fel men det är sevice som ingår när man köper kommplett med installation

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2007, 18:56:47 »
Flirre, för att det ska gå att bedöma om det borde funka eller ej så känns det som att det behövs mycket mer information. Hur gammalt är ditt hus, hur pass välisolerat, hur stort är det, vilket uppvärmningsbehov hade du innan du installerade pumpen, var är pumpen placerad. En skiss på din planlösning skulle också vara till hjälp.

L/L värmepumpar kan vara bra men det är inga mirakelmaskiner som levererar garanterat perfekt resultat. Nyttan man får ut beror enormt mycket på förutsättningarna och var pumpen är placerad.

Möjligen skulle du kunna hävda att de sålt ett system till dig som saknat förutsättningar att fungera i din kåk, för att avgöra om detta kan vara ett sätt att angripa problemet för dig behövs mycket mer information enligt ovan.

/Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2007, 19:04:38 »
Självklart ska vända dig i första hand till de som installerat den och be dem kostnadsfritt komma och göra en effektmätning på den, kan vara lite svårt om det är för varmt ute men om man ligger kring 0:an eller kallare så är det inga problem.
Det finns sätt att ställa in på värmepumpen och sedan mäta ingående och utgående luft så får man fram hur det ligger till.
Det kan ju inte vara så svårt att ta fram lite driftfakta på den och komma till en slutsats när man har värden på tryck,luft in,luft ut, ampere, 50-75-100 % gång
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2007, 19:16:05 »
Jag fattade det som att pumpen redan är kollad vad gäller effekten. Bedrövligt att de tog betalt för detta förresten, oförskämt mot bakgrund av att pumpen inte fungerar i praktiken.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad kjellke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2007, 11:09:35 »
om servicefirman har konstaterat att din pump fungerar då skall du ha en faktura.
det är nämligen så att garantin täcker tillverkningsfel,och servicefirman får inte betalt av ivt om inte felet är av garantiart.Det är altså så att, om din pump fungerar vilket jag tror att den gör,så skall du eller servicefirman betala för servicebesöket,inte ivt.Det är svårt för konsument att veta vad som är av garantiart.Ivt är mycket njugga då det gäller att betala något över huvudtaget.sorry!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2007, 12:51:58 »
Hej!
Jag har fjolårets version av Nordic Inv.
När den var nyinstallerad funkade den jättebra. Efter någon månad blev det en kall period på -35 efter det så blev det varmt igen typ -5. Och pumpen orkade inte få upp värmen i kåken trots att den kämpade en vecka.
Felanmälde "felet", efter 1 månads väntan så dök serviceteknikern upp konstaterade att det inte alls var något fel på pumpen, "det var helt normalt". Senare dök det upp en faktura på 1500 spänn för "felsökning utanför garantin"?

Nu i Ã¥r har jag fortfarande problem. Pumpen sitter monterad i köket, trots -10 i en veckas tid sÃ¥ klarar pumpen inte ens att fÃ¥ upp värmen till +18 i köket.   Sc:,h   Trots att "Full gas" knappen är i tryckt.

Vad tycker ni jag ska göra?


ett par frågor till dig: körde du pumpen vid -35??? har du några andra element på vid -10 grader??

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2007, 08:20:02 »
Jo jag har andra element på annars skulle vi frysa ihjäl.

Har mätat lite i helgen.
Vid -1 ger den 45grader på utblåset och högsta temp noterad i rummet där den är monterad var 22
Vid -7 ger den 40 grader, 21 i rummet
Vid -18 ger den 35 grader, 17 i rummet

Under helgen har den förbrukat mellan 1100-1300w varje gång jag tittat.

(Jag har lagt en digitalsladdtermometer så långt in på swingen som det går, vad ger era pumpar?)

Designen i kåken är inte rikigt relevant ännu eftersom den inte ens klarar att värma upp ett rum.

Huset är byggt 1924 och tilläggsisolerat, 2glas fönster. Väggarna är så tjocka så att rören på pumpen inte nådde ut genom väggen.
Uppvärmingen i köket bestod av ett gammalt el-element från sent 60-tal. Och de klarade av biffen utan problem, för utom att det drog väldigt mkt el.

Har kontaktat Kakel & Badrumscenter i Umeå som sålt den, och de skulle snacka lite med IVT så får vi se vad som händer.
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2007, 10:05:48 »
Det låter konstigt att din pump inte ens klarar att värma upp ett enda rum. Vad har du för temperatur på inloppsluften och vilken styrtemperatur har du ställt in? Har du ställt pumpen i heat-läge?

En dålig pumpplacering kan göra att den uppvärmda luften bara cirkulerar tillbaka direkt till inloppet, då blir det varmt uppe kring pumpen som då sänker effekten för den tror att rätt temperatur uppnåtts. Kanske är det något sånt som händer?

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2007, 10:28:11 »
Pumpen är ju monterad av en aukt. firma så de borde väl veta hur den ska sitta.

Jag har både provat att ställa in den på 24 grader samt även provat "Full gas" knappen utan resultat...

Kan ta och prova mäta "in" luften oxo.  :-\
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2007, 10:50:30 »
Pumpen är ju monterad av en aukt. firma så de borde väl veta hur den ska sitta.

Jag har både provat att ställa in den på 24 grader samt även provat "Full gas" knappen utan resultat...

Kan ta och prova mäta "in" luften oxo.  :-\


Jo det tycker man ju att de borde veta. Men man vet aldrig så det är lika bra att jag frågar. En del talar inte om särskilt mycket om hur man ska ställa in pumpen så det funkar som avsett. Att köra "allt på auto" är exempelvis ett mycket dåligt råd.

Sedan har jag sett en del mysko installationer gjorda av förmodat auktoriserade firmor, typ utedelar dolda bakom täta buskage osv, innerdelen med alldeles för litet luft ovanför, etc. Men det kan givetvis vara kunden som insisterat mot bättre vetande, sånt förekommer säkert.

En seriös firma borde inte lämnat dej med en installation som inte fungerar, inte som jag ser det i alla fall. Visst det finns väl folk som har helt orealistiska förväntningar på vad en sån här typ av pump kan åstadkomma men vad du berättat här så tror jag inte det är det som är problemet.

/L
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Flirre

  • Biker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2007, 11:02:14 »
Ställer man in en byggfläkt på 2kw i köket så säger det ju bara swich så är tempen uppe på lämplig temp.

Det verkar ju som att den tar dubbelt sÃ¥ mkt effekt som den ger. Jag tror den har missuppfattat nÃ¥got  :D
Har du full kontroll så går det för sakta!

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inv. Värme problem
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2007, 11:34:25 »
Flirre, om nu inloppstempen är rimlig dvs som min (... 20-22 inloppstemp och 22 styrtemp), då är det kanske nåt knas med dina inställningar? Jag har läge heat ("solen") vilket är ett absolut krav på vintern, sedan fläkten går på auto. Horisontalfenorna ställda rakt fram och vertikalvingen så att luften riktas snett nedåt ca 45 grader. Kolla upp detta, någon katt eller dylikt kan ha varit framme och pillrat på knapparna... :)

Sedan höll jag ju nästan på att glömma det mest uppenbara: har du rensat filterna? Igensatta filter är inget bra...

/Leopold

PS. Menar inte att din styrtemp och inloppstemp måste vara som min i grader räknat. Tänker mera så här: om du måste ha en hög styrtemp och även inloppsluftens temp är uppåt detta gradtal, säg 25 grader, och du ändå inte får upp någon vidare värme i rummet, då är ditt problem att pumpen inte kan få luften att cirkulera utan du får "rundgång" kring pumpen. Kan isf ofta åtgärdas genom att ställa fenorna på annat sätt.
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 12:02:27 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!