Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög retur vid varmvatten beredning  (läst 5648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yousef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög retur vid varmvatten beredning
« skrivet: 04 juli 2017, 20:55:17 »
Hej
Igår så visade min thermia diplomat 8cu hög retur när den ska bereda varmvatten. Retur temp 50 grader såg jag att det var i menyn.

Vad kan det bero på?

Det är 20 grader ute o pumpen visar att inget värme behov behövs.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2017, 22:09:12 »
Låter normalt om den just avslutat en vv körning.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2017, 11:53:38 »
Kan man inte höja tempen för när larmet kommer Diplomaten kan väl fixa 65 grader pÃ¥ framledningen och bör klarar runt 58 pÃ¥ returen gissar jag  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Yousef

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2017, 13:31:35 »
Kan man höja utan att ta sig in i service menyn?

Kanske normalt.. Men första gången d händer...

Har golvvärme i hela huset med parkettgolv...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2017, 17:22:09 »
Ingen aning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2017, 19:26:09 »
Man måste in i "servicemenyn" för att höja till (max) 58 grader.
Hur man kommer dit är lite olika beroende på årsmodell. På min håller man in pil höge och vänster samtidigt några sekunder och på nyare tror jag att man bara håller in en pil och vilken mins jag inte men det är ju bara att prova.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2017, 05:54:05 »
Hej
Igår så visade min thermia diplomat 8cu hög retur när den ska bereda varmvatten. Retur temp 50 grader såg jag att det var i menyn.

Vad kan det bero på?

Det är 20 grader ute o pumpen visar att inget värme behov behövs.
Eftersom värmestoppet ligger i och din växelventil har fastnat mot värmesystemet så får du hög retur.Misstänker att du har en äldre modell Diplomat.Bara dra i spaken på växelventilen för att se om den släpper.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2017, 08:01:55 »
Men hur fÃ¥r man hög retur om växelventilen ligger mot värme systemet utan att fÃ¥ riktigt varmt inne  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2017, 04:48:23 »
Men hur fÃ¥r man hög retur om växelventilen ligger mot värme systemet utan att fÃ¥ riktigt varmt inne  Sc:,h
Eftersom kretsen är stängd när värmestoppet ligger i så är cirkulationspumpen av.När varmvattenproduktionen startar så läcker värme ut i värmekretsen och givaren på returen får tyvärr känna av värmen när cirkulationspumpen går.TS skriver att det är 20 °C ute så det finns bara en förklaring varför han får hög retur.Man kan ställa upp returen till 55 från 48(rekommenderas om det inte redan är gjort) men byt insattsen skulle jag göra.Om utegivaren är trasig borde den gröna lampan blinka på TS mskin.

PS:Jag förmodar att ts har kollat att cirkulationspumpen inte står still.
« Senast ändrad: 07 juli 2017, 05:27:23 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2017, 11:30:06 »
Används inte retur givaren vid vv laddning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2017, 18:56:26 »
Vid VV värmning "kopplas" givaren ur och man kör mot pressostat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2017, 19:12:40 »
Jo vet att den inte bryr sig om framledningen men trodde att retur givaren var kvar i funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2017, 19:37:53 »
Den bryter väl aldrig (mer än indirekt) på framledningstemperaturen, den används väl bara för beräkning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2017, 19:43:47 »
SÃ¥ kanske det är har dÃ¥lig koll pÃ¥ hur Thermia reglerar. Vid vv laddning är det enbart pressostaten som bryter dÃ¥ bÃ¥de retur samt framlednings givare är bort kopplade eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hög retur vid varmvatten beredning
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2017, 21:12:49 »
Ja. Vid legionella körning bryter den däremot på termostat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!