Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken effekttäckningsgrad  (läst 6163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Vilken effekttäckningsgrad
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2015, 13:25:23 »
Om det blir -35 då?

Det har inte blivit kallare än -25 de 8 åren jag har bott här. Men visst kan det hända, men då brukar det vara något enstaka dag. Så antingen låta elpatron gå eller så skulle väl temperaturen inne sjunka 2-3 grader till 20-21 så ingen fara på taket.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Vilken effekttäckningsgrad
« Svar #16 skrivet: 22 oktober 2015, 13:33:15 »
Hej. Vilken effekttäckningsgrad ska man sikta mot?
Har 2 olika förslag på 69% eller 76%.
Energitäckningsgraden skall väl ändå vara 100%?
Har ett förslag på 95%, undrar var de sista 5% tas ifrån.

Tack på förhand.

Jag skulle tänka på hur er livssituation ser ut. Hur stor är sannolikheten att ni kommer bygga ut eller göra annan åtgärd som kommer kräva mer effekt de närmaste 10-15 åren? Precis som ett hus så är det oftast billigare att bygga stort på en gång än att bygga till senare, detsamma gäller värmepumpar.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Vilken effekttäckningsgrad
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2015, 19:32:15 »
På ett sätt kan man väl säga att det har blivit en liten aning lättare att dimensionera för 100%, för pumparna kan ge högre framledning än förut. Jag tror att en av anledningarna till att underdimensionera för 15 år sedan var att pumpen kanske gav max 50-55 °C, och med lite tur kunde man få några grader till med elspets, utan att pumpen stannade. Om returen var tillräckligt kall alltså. Problemen med antal starter och temperatursvängningar/övertemp på framledningen löser de nya pumparna inte.

Vad Svaplo framför allt borde fundera på är vilken framledning som krävs. Av alla nyinstallationstrådar på forumet verkar det som att installatörerna ibland missar där.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vilken effekttäckningsgrad
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2015, 10:11:01 »
när jag byte ut min 10 kw värmepump mot 13 kw så kopplade jag in den som krets 1 mot ett 2 kretssystem där pumpen värmer toppen på en 750 l acktank och värmen shuntas ut därifrån. Trots att 10 kw pumpen som ansågs effektiv 2006 sällan använde elvärme sjönk energibehovet med 2000kwh / år . gångtiderna är nu längre och färre.

Jag har även solvärme som går mot samma tank och på det här sättet kan IVT pumpen stå på året om samt styra shunten.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!