Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine in 2.5 Brine ut -4  (läst 12823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #15 skrivet: 15 november 2015, 17:09:18 »
Jag skulle var nöjd med 4 grader i det här fallet. Lägre deltaT tror jag skulle kosta mer för el till cirkulationspumpen än vad man skulle vinna i mindre elförbrukning till kompressorn. Ett deltaT på 3 grader skulle kräva en pump som var mer än dubbelt så kraftig.

Med tanke på effektuttaget per meter borrhål skulle jag tro att ingående köldbärartemperatur kommer att ligga ungefär 7 grader under bergets temperatur när pumpen har gått kontinuerligt en längre tid. Men har den gått 3500 timmar på ett år är dimensioneringen sådan att jag tror den sällan kommer att gå kontinuerligt en längre tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #16 skrivet: 29 december 2015, 20:39:37 »
Det har att göra med hur kraftig pumpen är. En 6-meters pump klarar av att skapa ett tryck motsvarande en 6 meters vattenpelare. Varför man inte anger trycket i Pascal eller bar är en gåta, men det är väl för att alla rörisar vill behålla mystiken kring sitt arbete...

Anledningen till att pumpar benämns med uppfordringshöjd i m istället för Pa är att tryckhöjningen i Pa över en centrifugalpump varierar med det pumpade mediats densitet. Om man tex pumpar slurry med en densitet på 2,0 dm3/kg så kommer tryckhöjningen i Pa att bli dubbelt så hög som för vatten men mätt i vätskepelare så pumpas både vattnet och slurryn till samma höjd.

Alltså, tryckhöjningen i Pa varierar med densiteten men inte uppfordringshöjden mätt i meter vätskepelare.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

MattiasSC9

  • Gäst
MattiasSC9
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2016, 17:38:54 »
Jag skulle var nöjd med 4 grader i det här fallet. Lägre deltaT tror jag skulle kosta mer för el till cirkulationspumpen än vad man skulle vinna i mindre elförbrukning till kompressorn. Ett deltaT på 3 grader skulle kräva en pump som var mer än dubbelt så kraftig.

Med tanke på effektuttaget per meter borrhål skulle jag tro att ingående köldbärartemperatur kommer att ligga ungefär 7 grader under bergets temperatur när pumpen har gått kontinuerligt en längre tid. Men har den gått 3500 timmar på ett år är dimensioneringen sådan att jag tror den sällan kommer att gå kontinuerligt en längre tid.

Hej, Roland

Tack för alla dina svar. Det blev en lÃ¥ng paus för mig pÃ¥ forumet, men jag ville ändÃ¥ tacka för att du och alla andra tog er tid. Delta T är uppe kring 6-7 grader nu igen, jag vet inte om det beror pÃ¥ att det är kallare ute nu (-20), att filtret satt igen igen eller vad - men sÃ¥ är det. FÃ¥r kolla filtret snart igen. Om inte sÃ¥ är det en starkare pump som gäller (om man vill gräva djupare i det)  vad jag förstÃ¥tt pÃ¥ era kloka svar. Om det inte är fel pÃ¥ pumpen. Kan man ställa frÃ¥gan till mot leverantören av pumpen vid ett sÃ¥dant här tillfälle? Det skulle kunna vara sÃ¥ att pumpen faktiskt inte ger den effekt den borde, eller vad tror ni?

Tack igen!


MattiasSC9

  • Gäst
MattiasSC9
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2016, 20:54:33 »
Men "pump" menar jag cirkulationpumpen för Brinekretsen.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2016, 08:05:01 »
Delta T är uppe kring 6-7 grader nu igen, jag vet inte om det beror på att det är kallare ute nu (-20), att filtret satt igen igen eller vad - men så är det. Får kolla filtret snart igen.

När det är kallare får VP'n sämre verkningsgrad eftersom brinetempen minskar och framledningstempen ökar, så mindre energi tas från berget - Alltså borde delta-T minska när det blir kallare ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2016, 09:19:52 »
HÃ¥ller med Purjo, kallare ute ska ge mindre deltaT.

Man ska inte behöva kolla köldbärarfiltret så ofta. Min erfarenhet är att året efter start av anläggningen kan man hitta lite "montageskräp" i filtret. Sen tillkommer det inte något att tala om, kanske någon enstaka rostflaga från köldbärarpumpen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2016, 21:00:03 »
Om man inte har en IVT med flexslangar.... ;)
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2016, 09:23:10 »
Men dom sitter väl inte på köldbärarsidan? Eller är det slangar på båda sidorna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2016, 09:33:58 »
Jag har aldrig sett någon pump med flexslangar på köldbäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Brine in 2.5 Brine ut -4
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2016, 10:01:58 »
Anslutningarna för kalla sidan, som satt monterade vid leverans på min Thermia, är flexslangar. Så jag skulle tro att Thermia har det på flera pumpar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!