Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock-pump larmar om het gas  (läst 4919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Monoblock-pump larmar om het gas
« skrivet: 05 november 2017, 11:39:30 »
Hej

Jag har problem med ett nyinstallerat system.
Huset har ett nydraget vattenburet system, efter att det gamla från 1948 klipptes någon gång på 80-talet.
Det funkar som det ska och värmer huset, men på utsidan finns det problem som inte löser sig.

Pump: Polarheat 18kW Monoblock med R407
Tank: Polarheat 500L med slingor för varmvatten.
Shunt: ESBE VRB 143
Shuntmotot/Styrdon: ESBE CRA110
Innegivare/Kontrollpanel: ESBE CRB100
Cirkpumpar är Polarheats egna på både yttre kretsen och för radiatorsystemet. Den yttre står på full effekt (läge 3) på inrådan av Polarheat.
Smutsfilter sitter på retur från tanken ut till pumpen.


Pumpen gick felfritt i en månad och började sedan larma för hetgas.
Kontrollpanelen piper, och temperaturen i tanken (mätt med givare via dykrör) når en grad under begärd tanktemperatur.

Det spelar ingen roll vad den begärda temperaturen ställs in på:

Vid 50 begärda grader slår den av och larmar hetgas på 48 grader, sekunder efter stiger tempen till 49.
Vid 48 begärda grader slår den av vid 46 och når upp till 47 grader.
Vid 53 begärda grader slår den av vid 51 och når upp till 52 grader.



Säljaren Polarheat (Göran Wickman är enda säljare/anställd) påstår ihärdigt att det är dåligt flöde i yttre kretsen och att det är stopp i tilloppet, vilket skulle innebära att R407-kretsen inte kyls ordentligt/tillräckligt av tankvattnet.
Nu är tanken sedan ett tag tömd, systemet spolat med trädgårdsslang och med högtrycks "sökarkula" som torde göra rent hus med vilken lorthög som helst.
Systemet är återfyllt och i drift.
Det finns ingenting i den yttre vattenkretsen som kan hindra flödet - ändå larmar den "precis som vanligt" - ideligen.
När den går igång igen (vid 40 graders tanktemp) så är inte gasen varm utan den värmer som den ska - gasen verkar kylas av otroligt snabbt...


Den yttre kretsen (tank->pump->tank) består av 28mm aluslangar (Polarheats egna) som övergår till 28mm elförzinkade rör.

När jag pratat med två rörmokare (olika företag) så finner de ingenting som kan stämma överens med det Polarheat påstår.
"Smuts fastnar inte på det sättet" sägs det bland annat.


Finns det någon som liksom jag snålat och köpt en billig monoblock-pump och råkat ut för hetgas - och löst detta?
Polarheat påstår att en annan kund hade samma problem och löste det genom att spola rent i det yttre tilloppet.
Här verkar problemet dock vara något annat.

Jag/vi står i startgroparna att reklamera/kräva återköp på hela rasket, med start av kontakt med KO i morgon förmiddag.
Det får vara värt ett 60% högre pris för en CTC EcoAir520 eller likvärdig Nibe/Daikin/Panasonic eller vad det nu må finnas.
Förra huset hade bergvärme, och då behöver man ju tänka på att rensa filtren någon gång per år, fylla på etanol ännu mer sällan och se till brinen - resten sköter sig ju självt.
Tyvärr skulle borrande efter värme försätta oss i ekonomisk konkurs så det är inte aktuellt då det är över 250m2 som ska värmas.
Cirka 220m2 till 22 grader och resten till "garagetemp", så det blir ju tyvärr ett ansenligt djup på hålet.

Jag skulle lägga min medvetna hjärnverksamhet på barnen, bokläsning, låtskrivande eller till och med att städa bilen istället för att ha den här j*vla värmegrejen i huvudet hela tiden, så all hjälp är välkommen i detta fall.

Det finns ingen "helentreprenörs-installatör" att tillgå, då radiatorsystemet och tanken/pumpen är kopplad av en enskild rörmokare/firma enligt ritningar och instruktioner från Polarheat och allting fungerar som det ska i det avseendet.
Det är pumpen som krånglar med hetgas, och där finns det förmodligen mer hjälp att hämta här än hos försäljaren - enligt tidigare erfarenhet.


Tack på förhand.

TILLÄGG: Emellanåt startar den inte vid 40 graders tanktemp (som inställt/önskat), utan tempen faller utan ingrepp från pumpen.
Som lägst har jag läst 28 grader på dykrörsgivarens temp. Just nu (söndag eftermiddag) är den nere på 37, och jag tänkte låta den vara för att se när/om något sker utan att jag startar om pumpen.
Elpatronen är nu urkopplad.
« Senast ändrad: 05 november 2017, 13:04:09 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #1 skrivet: 05 november 2017, 11:56:44 »
Kan du kolla upp följande parametrar när den går?
Ingående vattentemperatur
Utgående vattentemperatur
Förångar batteri Temp1
Förångar batteri Temp2
Varmvattentemperatur
Gas Temp Kompressor 1
Gas Temp Kompressor 2
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #2 skrivet: 05 november 2017, 16:42:48 »
Hej

Här kommer de parametrar som går att få info om via displayen/kontrollpanelen

Utgående värmevattentemp: 36 grader (den borde ha startat på 40, men så skedde inte. Det varierar...)
Ingående: Har jag inte mätt än, jag måste förmodligen lossa en klämringskoppling och tappa vatten för att kolla det här.
Förångare Temp1: (Osäker, är det vad som kallas Coil i sammanhanget?) 5 grader C
Förångare Temp2: 0 grader C (Coil 2)
Gas temp 1: 63 grader C
Gas temp 2: 0 grader

När den slår av så står mätaren (gastempen på sidan av pumpen) på över 70 grader om jag inte minns galet.
Jag ska försöka kolla upp detta så snart som möjligt.
(Jag har lite ensamtid imorgon förmiddag, så jag ska försöka göra det som behövs om du kan beordra mig.)

Utomhustemp: +10 grader
Tappvattentemp: Beror på vad den övre delen av tanken står på för temp. Elpatronen ska hålla den över 50.

Ska jag lägga en bild på de parametrar som jag kan få info om - är det enklare?

Tack för din hjälp.
« Senast ändrad: 05 november 2017, 17:16:44 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #3 skrivet: 05 november 2017, 22:12:35 »
Skulle säga att det är styrkortet som det är nått knas med.
70 °C på hetgasen är igen temperatur som det ska larmas om.
Larmet borde ligga pÃ¥ minst 100 °C.  Sc:,h

Men nu verkar den bara gå på ena kompressorn, din värmepump har väl 2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #4 skrivet: 06 november 2017, 15:57:58 »
100 grader låter mycket, sett till vad temperaturskalan visar.
Vid "normal gång" så ligger den på 55 grader med 45 grader i utgående temperatur.
Bilden visar när den inte är i drift.

Pumpen har en EVI scroll-kompressor, mig veterligen. Inte två.

Skulle det kunna vara en givare som lagt ner verksamheten/visar fel?
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #5 skrivet: 06 november 2017, 20:59:43 »
Normalt ligger hetgasen kring framledningstemp + ca 30 °C så dina siffror är helt normala.
Det finns värmepumpar som kommer upp i 65 °C så runt 95 °C på hetgasen är inte onormalt på dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #6 skrivet: 06 november 2017, 21:30:07 »
Nu varnar den inte, helt oväntat...
50 grader av 50 begärda i tanken, och nära nollan ute.
Jädrigt underligt.

När gasen når runt 70 bryter den (utom just nu), men det gör den precis innan "planerat driftstopp" vid nästan uppnådd tanktemp.
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #7 skrivet: 07 november 2017, 21:33:00 »
...och exakt ett dygn senare piper den och larmar om hetgas igen.
Utetemp = +4.7 grader

Den har flera gånger under dagen nått 50 grader utan att larma om hetgas, men nu på kvällen gick den bet.


Samtliga förslag på eventuella anledningar mottages tacksamt.
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #8 skrivet: 07 november 2017, 22:28:05 »
Skulle vara bra med värden när den larmar. Gärna strax innan..
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #9 skrivet: 08 november 2017, 07:12:16 »
Jag grävde en gång till i manualen och hittade följande parametrar:
Kan du kolla inställningarna på 8 och 9 om de är ändrade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #10 skrivet: 08 november 2017, 08:09:10 »
Ja, stopp redan vid 70 grader låter konstigt, det är väl kanske nån som har pillat på inställningarna? Ställ in de rekommenderade bör-värdena istället så borde det funka bättre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #11 skrivet: 09 november 2017, 18:35:49 »
Försök att mäta returtempen dvs ut till pumpen. För varmt vatten ut kan ge samma fel. Hur/var är inlopp och utlopp kopplade i tanken?

Vad har cirkulationspumpen för spec?

Det är inte för mycket gas i systemet?

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #12 skrivet: 16 november 2017, 20:30:43 »
Hej alla ni som står till tjänst och hjälper mig - jag ber om ursäkt att jag inte svarat på några dagar.
Det kom saker "i vägen", men nu är statusen som följer:

Inget hetgaslarm på flera dagar - oavsett yttertemperatur. Den har nått sina 50 grader i tanken utan protest.

Nu har den isat igen (nästintill i alla fall) och frostar inte av, men det problemet kommer snart.
Först några svar på några av de diagnosfrågor några av er ställt:

Cirkpumpens spec (yttre slingan) är på 30w, den står på högsta/snabbaste läget.
Returen ut till tanken blir ju nästan 50 grader - förmodligen lite lägre - när mittendelen av tanken där dykröret sitter når 50, och övre delen aningen varmare.
Det kommer ju aldrig att vara varmare vatten som går ut än som kommer in, men Polarheat skyllde på "dåligt flöde" varpå jag tömde tanken, körde med "högtryckssökare" i rören och spolade med trädgårdsslang. Allt blev förmodligen ganska så genomspolat. Det hjälpte föga. Dock så verkar det felet (just nu) ha fixat sig självt, även om jag innerst inne tvivlar på det...
Gasen ska vara korrekt. Jag köpte den ny för drygt två månader sedan och då var den ny. Göran Wickman på Polarheat har konfiggat den innan leverans.

Allting är korrekt kopplat enligt instruktion/skiss/ritning från Polarheat. Aluslangar samt elzförzinkade 28mm rör


Men nu kommer en överraskning - den analoga mätaren på sidan visar inte alls samma temperaturvärde som displayen/kontrollpanelen.
Runt 92 grader när den levererar knappt 50-gradigt vatten visar pumpens egen givare. Det stämmer inte så vidare bra med den yttre mätaren som jag skickade bild på.


Dagens problem:

Pumpen ser idag ut som på bilden - nedisad!
Den har inte kört en enda omgång avfrostning, och når 45 grader i output water temp - det som går in till tanken.
Tanken verkar inte nå högre än 47 grader som det är nu, och pumpen går konstant.
Avfrostning har funkat förut - när det varit minusgrader, men nu vid +7 blir det mer och mer is/snö/frost-bildning.
Det är ett islager med frost/snö på och pumpen visar en utetemp på -7.
14 graders skillnad är väl inget vidare.

Om jag slår av värmeproduktion - bör den gå i avfrostningsläge per automatik då?

Tack för att ni tar er tid och bryr er. Jag är helt grön på det här, och funderar på fjärrvärme trots att det är Sveriges dyraste kommun när det gäller sånt...
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #13 skrivet: 16 november 2017, 20:36:06 »
Börja med en forcerad avfrostning. Långt tryck på minus när pumpen är igång. Får får du bort isen.


Utloggad Dradde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock-pump larmar om het gas
« Svar #14 skrivet: 16 november 2017, 21:35:20 »
Det är ett antal kriterier dom skall vara uppfyllda för att pumpen skall avfrosta:
 Körtid pÃ¥ kompressor sen senaste avfrostning > 40 min
 Utetemp <15
 FörÃ¥ngartemp < -2
 Diff ute-förÃ¥ngare > 3

Värden på parametrarna kan variera. Börja med att ha lite koll på givaren för ute (ambient) och förångare (coil). Inte alla pumpar har kriteriet på tempdiffen.

Du borde kunna se om något av detta inte är uppfyllt fast pumpen är nerisad (tid sen avfrostning kan du iofs inte se).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!