Skrivet av: Jisse« skrivet: 26 januari 2024, 11:36:32 »Skrivet av: HBerggren« skrivet: 25 januari 2024, 21:34:38 »https://ventilation.se/sv/categories/kanalvarmarekylare Skrivet av: kWhalp« skrivet: 18 januari 2024, 17:58:36 »
Jag skulle öppna en 125 mm-friskluftsventil i väggen i vardagsrummet, (som har 2 freshspaltventiler), och bygga en låda på fasaden som du föreslog, sen dra upp isolerade slangar på fasaden, och sedan sätta en tyst datorfläkt modell större på värmepaketet. Kanske inte supersnyggt, men alternativet är att sätta ventilen i golvhöjd och bygga en större låda som innehåller allt (typ mini-värmepumpshus), men då riskerar man att få kalldrag på golvet(?). Skrivet av: Jisse« skrivet: 18 januari 2024, 17:02:51 »En fundering som slog mig: Hur växlar man över värmen från brineledningen och till ventilationsluften, vet ju att det talas om typ en bilkylare och fläkt, men mer prakriskt runtomkring, bygger en låda, eller hur gör man? Skrivet av: kWhalp« skrivet: 18 januari 2024, 16:44:44 »Hmmmm... En fundering som slog mig: Egentligen, vad är det som säger att FTX (frånsett de två filtren) är renare? Friskluftsröret på en FTX lär ju, om det saknas förfilter, bli lika damm-, och skräpbelastat som en välbyggd earth-tube, om intagsvägen är exempelvis 2.5m högt upp i båda fallen. Ja, FTX-röret är isolerat, men annars lika kallt(kallare). Jag står dock fast vid att brine/glykol är en bättre lösning , men lite dyrare och lite mer komplicerad förstås. Skrivet av: Jisse« skrivet: 18 januari 2024, 16:38:28 »Hmmmm... Jo, man vill säkerställa att den fukt/det vatten som bildas inte ska bli stående i röret som jag förstår det, och en dränering under för att säkerställa att det sjunker undan(blir ju även en risk att man får in markradon via dräneringen, men det BÖR vara väldigt låg rörelse från dräneringen?). Sen har man somnjag förstått det även filter/nät vid insuget för att förhindra att det ska komma in organiskt material eller skadedjur i röret, samt att man drar upp insuget på ett vertikalt stigarrör för att förhindra markradon. Skrivet av: Carl N« skrivet: 18 januari 2024, 16:31:08 »Hmmmm...
I så fall kan man vara säker på att det kommer in organiskt material i röret... Är det för att det kommer kondensera fukt i röret sommartid som man har en dränering? Skrivet av: Jisse« skrivet: 18 januari 2024, 15:38:50 »Kan tänka mig att fukt och temperatur är ganska optimal för mögeltillväxt, det som krävs dessutom är organiskt material. Lägst punkten brukar väl vara längst bort ifrån fastigheten i de flest fall? Och med ett utlopp och en dränering på lågpunkten? Skrivet av: Carl N« skrivet: 18 januari 2024, 15:28:38 »
Kan tänka mig att fukt och temperatur är ganska optimal för mögeltillväxt, det som krävs dessutom är organiskt material. Om jag skulle bygga ett dyligt markrör så skulle jag se till att det går att rengöra relativt enkelt på nått sätt. Efter 20 år så har småkryp letat sig in och dött så då finns det material för möglet att växa i. Om man gör röret med lägsta punkt nånstans vid husgrundens kant och kopplar ihop med husets dagvattenrör med en ventil och gör en brunn där så kan man ju en gång om året öppna denna ventil och spola med vatten från båda håll och låta det rinna ut via dagvattnet? Skrivet av: Jisse« skrivet: 18 januari 2024, 14:50:30 »Det är lite fascinerande ändå, att marken kan bidra med så pass mycket "gratisvärme".
Bifogar en länk där en civilingenjör som arbetar med konsultation kring passivhus i Canada provat detta med rör i jorden i sitt eget hus: https://www.greenbuildingadvisor.com/article/my-earth-tube-story Undra hur vanligt det är att det uppstår problem med mögeltillväxt om rören i marken bara används vintertid? Och om tjocka snötäcken inverkar och möjliggör grundare förläggning mtp snöns isolerande förmåga? I huset i artikeln verkar det tas ut ett energiuttag om 660 watt till ventilationen, dvs 15-16 kwh energi per dygn under vintern, och då verkar det enligt byggherren inte vara helt optimalt läggdjup och dimension på rören som lagts ner, så det går säkert att få upp än mer värme.. |
|