Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foma 5600 felkod E7  (läst 3539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

phantomchaser

  • Gäst
phantomchaser
Foma 5600 felkod E7
« skrivet: 12 april 2016, 20:58:22 »
Hej alla

Försökt hitta vad det betyder med system error cool or heating och vad man ska kontrollera för att åtgärda detta problem men har gått bet på det.

Nån som kan förklara lite om vad som behövs kontrolleras och för övrigt har jag gjort den självdignostiska test som står i serie mqnual.

Pumpen i sig har fungerat för det mesta men helt plötsligt så slutar den gå och efter ett bra tag står det e7 i displayen. Hänt i vintras och just nu. Har startat om ..tryckt på emm knappen.. men nu står bara kompressorn enligt id displayen på f7 men id snurrar inte och ger värme.

Funderat på om det kan vara så att det är dåligt med gas?
Känt på gasrören innan id men ingen av dessa är varma.

Tacksam för svar.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Foma 5600 felkod E7
« Svar #1 skrivet: 12 april 2016, 21:55:59 »
Jag fÃ¥r ibland F7 -fel pÃ¥ min 5600.  Framför allt brukar det dyka upp en eller ett par timmar efter att jag har sänkt börvärdet pÃ¥ innetemp, och i synnerhet om det är nÃ¥gra grader varmt ute.
Felkoderna uppstår aldrig när det är rejält kallt.

När man startar om värmepumpen efter en felkod så bör man göra på följande sätt:
1)  Stäng av den med fjärrkontrollen. Inget mer händer till synes med innedelen än att den piper till, men pÃ¥ sÃ¥ sätt blir innedel och fjärrkontroll "synkade" och bÃ¥da är överens om att den ska vara avstängd.
2) Dra ur nätsladden till värmepumpen och låt den vara strömlös några minuter, sätt i sladden igen.
3) Vänta tills innedelen har kört luftspjället fram o tillbaks och slutat med det, starta därefter värmepumpen.

Den servicemanual som jag har sett för 5600 och 6300 är inte särskilt komplett, den verkar bestå av sidorna 12 till 22 av en egentligen större manual. Det finns också några olika varianter av manualer, eller snarare programbeskrivningar, för Foma L/V-värmepumpar och de är mer kompletta även om inte alla detaljer gäller för L/L-modellerna.

Jag skulle inte tro att kompressorn går när du har fått en felkod, du skulle kunna gå ut till utedelen och lyssna, eller mäta värmepumpens strömförbrukning, för att avgöra detta.

Beträffande E7 så misstänker jag att den felkoden egentligen betyder någon form av programkrasch eller kommunikationsfel i innedelen. Jag vet inte om 5600:ans innedel har en eller två microcontrollers, om den har två (dvs motsvarande innedel + manöverpanel till L/V-värmepumparna) så skulle det kunna tänkas att E7 betyder kommunikationsfel mellan dem. Och i så fall kan det tänkas att LED-staplarna visar vad som helst, som inte har något att göra med vad värmepumpen egentligen har för sig just för tillfället.
Jag har en lös innedel som förr eller senare ska plockas isär för att den där saken ska utredas...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!