Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 oktober 2007, 12:00:56 »


Det måste vara en otrolig konspiration det här.
Till och med Panasonic har gett ut en serviceinstruktion om felsökning av H16 problematiken.
Även kompressorproduktionen har förändrats.
Och generalagenter till höger och vänster i Europa byter ut trasiga ytterdelar.

Ingen försöker svärta ner eller fläcka ner någons rykte.

Maskinerna havererar rätt som det är, punkt.


Tomas


Du har helt rätt Tomas/Värmepumpsgruppen, att byta utedelar  på Panasonic E9DKE är vardagsmat idag.
Generalagenterna Kinnan och Citcop anger att dom har mycket utbytesenheter i lager.

Tycker att man borde fixa bytet på några veckor?
För mig känns det mycket tryggare om jag köpt en värmepump från IKEA, än från Värmepumpsgruppen.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16481.0
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 oktober 2007, 21:04:56 »

Hej Ifp 9!  Ja det var ju en bra bekräftelse du kom med eftersom många verkar ha undrat över och spekulerat om vad Ikeapumparna var för slags Panasonicpumpar. Så Ifp 9 är alltså en E9GKE-5 inverter 5 kW, och Ifp 12 är en E12GKE-5 inverter 6,5 kW, vad bra att det är utrett ordentligt nu.

Mvh Raffen.
Skrivet av: Ifp 9
« skrivet: 16 oktober 2007, 18:25:46 »

Har precis satt in en pump från ikea, och för att få slut på rykten om vad det är för pump så kan jag säga att det är E9GKE-5 inverter 5kw
Skrivet av: RiMaX
« skrivet: 28 november 2006, 23:48:47 »

Det kommer att vara en vanlig E9-DKE utan trågvärmare, utan extra isolering om min källa går att lita på. (och det tror jag)
Dvs det blir INGEN "Sverigepump" för det priset.

mvh Rickard

"Sverigepump"=Värmekabel + Bimetalltermostat!
Skrivet av: lvpumpen
« skrivet: 28 november 2006, 16:14:25 »

bjva
Är det något de hittat på för att de tar flera tusen mer än IKEA för samma pump?

Enligt min källa tjänar dom endast 800 kronor/pump som dom säljer åt IKEA.
Men de dom förlorar på gungorna tar dom igen på karusellen(monteringen)

Ganska naturligt att man rekomenderar andra pumpar än IKEA pumpen eftersom försäljningsnettot borde vara i runda slängar runt 4000 kronor mindre för IKEA:n
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 28 november 2006, 15:59:37 »

Hej,
Jag har nu suttit och grubblat kring det här med H16 problemen
på E9/E12DKE pumparna..

Vad jag förstår så har de felen som är upptäckta kommit
i samband med förra kylaperioden? Har jag fel?

Pumparna som felen har kommit på, har de haft samma generalagent,
eller har det varit privatimporterade pumpar? Ej anpassade för
den nordiska och svenska klimatet? Har kinnans maskiner drabbats?

Eller är det bara så att, hela den här akutlarmet på H16 Problem
ett uppblåst och överdrivet försök att få människorna att välja en
annan pump? Eller kanske försöka befläcka Kinnans rykte och panas rykte
pga. panasonics marknadsposition?

Det kanske blir så att jag oxå får H16 problem på min maskin (9IFP, Ikea pumpen)
fast det är inte fastslaget att det är en e9dke pump. Eftersom Ikea lämnar ut väldigt lite
teknisk info om pumpen.. Men om fallet blir så att jag får problem med pumpen, så har
jag garantier som täcker fel och brister i pumpen.
Kinnan är en seriös och ett företag med gott rykte, skulle
de då ta onödiga risker med att döpa om "en skit maskin" bara för
att få bort dem ur lagern?
IFP = IkeaFamilyPump som pumpen spekuleras heta, är inte Ikeas pump,
utan Ikea family medlemmar har förmån att köpa pumpen till ett förmånligt pris,
direkt från kinnan. Sverige anpassat, monterat och klart för 14900:- inkl.moms
Fulla garantier och service av pumpen inom 2år ingår..

Ja, så är allting ett försök att befläcka maskinen så att människorna väljer kanske rent av
ett annat märke och ett annat generalagent än kinnan?

Det måste vara en otrolig konspiration det här.
Till och med Panasonic har gett ut en serviceinstruktion om felsökning av H16 problematiken.
Även kompressorproduktionen har förändrats.
Och generalagenter till höger och vänster i Europa byter ut trasiga ytterdelar.

Ingen försöker svärta ner eller fläcka ner någons rykte.

Maskinerna havererar rätt som det är, punkt.


Tomas
Skrivet av: BVH
« skrivet: 28 november 2006, 11:57:48 »

Hej alla!

Jag försstår inte att man ens funderar på panasonic pumpar i dagsläget när man vet att det är problem med dom (DKE)  huvuddunk huvuddunk

Man tycker att det finns så många likvärdiga pumpar i dagsläget,så att man välja riktigt bra utan panasonic, Sc:,h
Åtminstonde tills Kinnan har klargjort vad det var som utlöste det hela :-\  samt garanterat att det ej kommer att återkomma .
Men det är ju bara min privata åsikt. Thumbsup

/Bengt *vinkar*
Skrivet av: Norrman
« skrivet: 28 november 2006, 10:41:00 »

Hej,
Jag har nu suttit och grubblat kring det här med H16 problemen
på E9/E12DKE pumparna..

Vad jag förstår så har de felen som är upptäckta kommit
i samband med förra kylaperioden? Har jag fel?

Pumparna som felen har kommit på, har de haft samma generalagent,
eller har det varit privatimporterade pumpar? Ej anpassade för
den nordiska och svenska klimatet? Har kinnans maskiner drabbats?

Eller är det bara så att, hela den här akutlarmet på H16 Problem
ett uppblåst och överdrivet försök att få människorna att välja en
annan pump? Eller kanske försöka befläcka Kinnans rykte och panas rykte
pga. panasonics marknadsposition?

Det kanske blir så att jag oxå får H16 problem på min maskin (9IFP, Ikea pumpen)
fast det är inte fastslaget att det är en e9dke pump. Eftersom Ikea lämnar ut väldigt lite
teknisk info om pumpen.. Men om fallet blir så att jag får problem med pumpen, så har
jag garantier som täcker fel och brister i pumpen.
Kinnan är en seriös och ett företag med gott rykte, skulle
de då ta onödiga risker med att döpa om "en skit maskin" bara för
att få bort dem ur lagern?
IFP = IkeaFamilyPump som pumpen spekuleras heta, är inte Ikeas pump,
utan Ikea family medlemmar har förmån att köpa pumpen till ett förmånligt pris,
direkt från kinnan. Sverige anpassat, monterat och klart för 14900:- inkl.moms
Fulla garantier och service av pumpen inom 2år ingår..

Ja, så är allting ett försök att befläcka maskinen så att människorna väljer kanske rent av
ett annat märke och ett annat generalagent än kinnan?
Skrivet av: pantast
« skrivet: 27 november 2006, 15:46:10 »

Hei bjwa,
Det eneste språket Panasonic forstår er økonomisk. Når dette (hanteringen av H16 feilen) kommer ut i riksmedia i Norge og Sverige og salget STUPER blir det fyr i baken på generalagenter etc. Fordi de tror at det kun er lavprisleddene som vil lide faller de i fellen og råder Panasonic til å handle som de gjør.
Forbrukerne er ikke redd for dårlig omtale i media (kanskje litt urolig pga såret stolthet, men den kamelen svelger vi?). Dårlig omtale er det kun leverandører og produsenter som skal være redd for. I Norge skylder de på lyn-nedslag (åska?) i flere hundre VPer!!! Uansett hvem som selger pumpene og til hvilken pris er det Panasonic som er ansvarlig produsent. Om pumpene er for dårlige til å selges i Norden er det kun ETT selskap som er ansvarlig overfor forbrukerne. Det er tross alt de som produserer rasket og de som jubler høyest når deres salgsvolum overgår alle andre. Det skal bli interessant å se om de har anstendighet til å be om unnskyldning når sannheten spres via flere brukerforum på nettet.

Nordiske forbrukere er altfor snille med produsentene og deres agenter. Min pumpe funker enda men jeg har ikke tenkt å sitte på gjerdet og vente til den stopper før jeg rasler med sabelen. I mellomtiden samler jeg informasjon for at avisene skal få en historie som er så stor at den oversettes til japansk!!!
Selvfølgelig skal vi heller ikke la Sveriges volumselger nr. 1 slippe unna selv om de fraskriver seg ethvert ansvar og faktisk henviser kundene direkte til  Panasonic istedet for å ta ansvar og organisere klagene fra sine kunder. SKAM dere som skryter av hvor mange VPer dere har solgt og omsetningsøkning fra 1 til 100 millioner på ett år. Nesten utelukkende på salg av Panasonic pumper!!! Nå stikker dere hodet i bakken og lar telefonen ringe!!!
Jeg har midler til å kjøpe ny VP. Det blir IKKE Panasonic og DET skal jeg fortelle til alle som vil høre hvorfor!!! Maken til arrogant kundebehandling er det heldigvis lenge imellom hver gang jeg opplever. Jeg kan forstå hvorfor de stikker hodet i jorden, men jeg aksepterer det ikke. Det er tross alt flere hundre forbrukere som har fått et mindreverdig produkt og de fleste gjorde det pga tillit til produsenten!!!! og ikke fordi de stolte på leverandøren!!!

Den som roper høyest blir iallfall HØRT om ikke alltid FORSTÅTT!!!

Lykke til med valg av VP.

mvh


Skrivet av: bjwa
« skrivet: 27 november 2006, 08:42:27 »

Att det rör sig om E9/12DKE "Folkvärmen" har väl i princip redan slagits fast ovan, men även den IKEA-installatör jag talat med har bekräftat detta.

Har övervägt att köpa en och har därför hört mig för hos de etablerade Panasonic-säljarna. De har avrått med hänvisning till fler fel jämfört med övriga Pana-modeller. Något jag har ställt mig lite tvivlande till. Är det något de hittat på för att de tar flera tusen mer än IKEA för samma pump?

Nu har jag här på forumet kunnat konstatera att det stämmer och någon DKE-pump är inte aktuell för mig innan problemen är helt klarlagda och åtgärdade. Och det lär inte hända innan jag har köpt pump.

Bl a med tanke på det tveksamma sätt som Panasonic hanterar felen på (som beskrivits i andra trådar på forumet) blir det inte någon Panasonic överhuvudtaget. Den typen av fel ska givetvis åtgärdas även efter garantitiden. Hade iofs varit intressant att se hur en annan tillverkare hade agerat i en liknande situation, inte på något sätt självklart att det hade varit bättre...
Skrivet av: tolins
« skrivet: 27 november 2006, 06:52:33 »

H 16 står för fel på utedelens kretskort,el fel på transistormodulen
Skrivet av: Intruder@1400
« skrivet: 26 november 2006, 22:05:47 »

Hej.
Ursäkta min okunniga nyfikenhet, men vad är "H-16" för typ av fel.
Står inga felkoder i min instr.bok.

/Klasse
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 25 november 2006, 22:15:15 »

Vet ej hur du analyserar och bedömer, men ser ej på vilka grunder det generellt skulle vara säkrare att köpa en maskin från IKEA än från VPGR ?

Rent ekonomiskt så kar säkert Kamprad mer pengar än oss, och då är väl köpet rent finansiellt säkrare vad gäller garantier eller återköp ( i alla fall om vi pratar om MASSREKLAMATIONER)

Angående vårt koncept om besök hos kunden innan köp för att gå igenom placering, funktioner, konsekvenser, maskinval, e.t.c. så anser jag vårt koncept tryggare än IKEA´s då du får endast en montör som skall sätta upp en förutbestämd maskin på din vägg.

Alla reklamationer kostar pengar för de inblandade, även för konsumenten.

Vi har valt att stoppa E9/E12DKE serien p.g.a. högre felfrekvens än acceptabelt för felfrekvens (H16+ andra fel)
Är vi petiga ?
Fan vet, men en sak är klar: varför sälja en vara till en kund om man misstänker att den kanske i framtiden inte blir felfri?
Är E9/E12DKE så otroligt överlägsna andra maskiner att man skall chansa ?
Vi anser inte det, det finns många andra bättre maskiner, även inom samma prisklass som dessa modeller.

Vårt avrådande har absolut inget att göra med IKEA, utan det är frågan om vår policy:
En garanti gör inte en kund glad om maskinen kan strula.
Det skapar bara frustration.
Oavsett vad som står på etiketten.

Tomas
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 25 november 2006, 00:11:02 »

Oavsett funktion eler inte misstänker jag att det är säkrare att köpa en maskin av IKEA än vpgr. Tror att IKEA kan bita i det sura äpplet utan problem. Men VPGR kan få problem om han drabbas av samma sak, med gällande lagstifftning är det installatören/försäljaren som är ansvarig gentemot slutkund.
Lagstiftningen kan ses som bra för konsument men som installatör som vill vara långsiktig kan det kosta åtskilliga "pengar" att reda ut tillverkarnas problem. Vilket förklarar oviljan hos vissa installatörer att både sälja och installera produkter.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 23 november 2006, 21:11:16 »

Jag är väldigt nyfiken på om inte Ikea´s pumpar är samma sak som E9 och E12DKE.

I så fall så skulle jag anullera ordern direkt med tanke på alla H16 problem.

Tomas
Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 23 november 2006, 18:49:10 »

 ::)
Skulle inte du kunna fota typskylten på den pumpen

mvh
Skrivet av: Norrman
« skrivet: 23 november 2006, 17:58:25 »

Hej gott folk, är ny här.
Beställde en IFP9a idag.. Bor 50mil från Ikea s-vall, så enligt beräkningen på det finstilta
skulle kostnaden bli 14900:- + 450*12.50= 5625:- Alltså 20 525kr Thumbsup
Trots chocken efter beräkningarna så tror jag inte på detta eftersom
Ikea har kontrakter med olika företag som installerar och beställer hem pumpen, beroende var i Sverige du bor..
Så min installatör (Friginor i Luleå) kommer och installerar, och jag betalar
med faktura till dem. Enligt Friginor så kommer slutsumman bli 14900:- om installationen hos
oss inte kräver extra hål (1000kr i trä, 2000kr betong) som det inte gör. Och avståndet mellan utomhusdel och innomhusdel
är minde än 5meter..
Så ja, jag är väl rätt nöjd.
Jag tror att med det finstilta menas att om avståndet mellan montören och kunden överskrider 50km debiteras kunden på 12.50kr per kilometer..


Fast, jag förbehåller rätten till att få ångra det jag nyss skrivit eftersom Ikea slutar aldrig förvåna.. Har aldrig lyckats beställa något smärtfritt.. ::)
Skrivet av: gästen
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:56:47 »

nej, priset är helt ok för den maskinen IFP9. var det 14900kr ?
Skrivet av: HeatForce
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:44:05 »

Hej,

om man bor nära IKEA och inte behöver betala för mycket för resan så är väl priset inte så fel?
Om jag bara jämförde priserna på tex Amexa och valde installationspaketet med vaccumpump, värmare och kanaler så kostade det ungefär 12000+frakt ca 500

Att ha någon som monterar den och tar ansvaret för garantier mm för 2500 känns väl ganska ok?

Men... kan man hitta mer prisvärda installerade pumpar för ca 15000? utan att välja XinXinJabbaDabbaDoo märken?
Skrivet av: gästen
« skrivet: 23 oktober 2006, 07:34:59 »

det är 12:an som ger 3,63
Skrivet av: kertoblo
« skrivet: 22 oktober 2006, 22:29:57 »

på hemsidan står cop 3.7, är inte det i sämsta laget med tanke på vad som finns för liknande pengar ?
kan detta stämma ?

/daniel
Skrivet av: Svenne50
« skrivet: 20 oktober 2006, 22:34:01 »

Skrivet av: teery
« skrivet: 20 oktober 2006, 09:05:39 »

Nu har jag beställt E12 pumpen, men jag går och grubblar lite om jag inte skulle valt sanyo123 istället. Jag har i detta forum läst en del negativt om panasonics E12DKE (om det nu är den pump IKEA) säljer.
Skillnaden i pengar är 3000 men det betalar jag gärna om jag tjänar på det i längden.
nån som har åsikter ? så kanske jag hinner ändra beställningen till Sanyo (samma installatör)

mvh /Daniel

Var lugn. E12DKE är en bra pump. Jag är jätte nöjd med min pump. ;D
Skrivet av: kertoblo
« skrivet: 20 oktober 2006, 08:16:21 »

Nu har jag beställt E12 pumpen, men jag går och grubblar lite om jag inte skulle valt sanyo123 istället. Jag har i detta forum läst en del negativt om panasonics E12DKE (om det nu är den pump IKEA) säljer.
Skillnaden i pengar är 3000 men det betalar jag gärna om jag tjänar på det i längden.
nån som har åsikter ? så kanske jag hinner ändra beställningen till Sanyo (samma installatör)

mvh /Daniel
Skrivet av: kertoblo
« skrivet: 19 oktober 2006, 14:52:33 »

alltså har n ikommit fram till någonting än här ?
är det värt dom pengar som det kostar eller ska man satsa på nån annan pump, jag vill ha en långsiktig bättre ekonomi.
det här med scrollkompressor, om den nu inte har det vad är det negativa med det ?jag frågar eftersom jag inte vet
mvh /Daniel
Skrivet av: Jorg
« skrivet: 09 oktober 2006, 19:53:23 »

Ja det är e9dkew pumpen som ikea säljer
ifp= Ikea  Family  Pumpen       
Skrivet av: lvpumpen
« skrivet: 25 september 2006, 15:17:44 »


Hej!
Ringde IKEA för att få information om aktuell pump.
IKEA hänvisade mig till installatören för mitt område Allvärmeteknik i Valdersmavik.
0123-20000. Aktuell pump levereras med förmonterad trågvärmare
På min fråga om det var ungefär samma pump som Testpumpen E9EKEB fick jag till svar
att det skilde i effekt samt den stora skillnaden var att IKEA pumpen inte hade scrollkompressor
Leveranstid: Monterad i Din bostad inom 2 veckor

Mvh
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 24 september 2006, 16:09:19 »

Priset är det nog inget fel på.

E9DKE3 kostar strax under 10k inkl tillbehör hos Onzza mfl.
5k för installation är väl inget att säga något om.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 24 september 2006, 12:45:10 »

Är det ett bra pris ikea har då för den?
Skrivet av: mhe
« skrivet: 24 september 2006, 11:52:28 »

Gällande IKEA Modellen. Har installerat en IFP9 för två måder sedan och i manualen står det mycket riktigt E9DKE.
Enligt installatören skulle den ha fått någon form av "norden anpassning", men jag vet inte exakt vad det var.
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 24 september 2006, 09:18:01 »

Kan ha varit jag som missuppfattade säljaren från LMG eller också var det bara ett desperat försök att övertyga mig om att man måste välja EKEB istället för DKE  Sc:,h
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 24 september 2006, 01:25:35 »

...Har dock sett en kund som fick köpa en Panasonic PE9 av Allvärmeteknik för 34.000:-

Att ingen har dragit dem till domstol, eller snackat med Sverker på plus ännu...
:o  Jeeez!   Jag har alltid tyckt jag fick ett "skamligt förslag" på en Pana split 2E18 för 55tusen kr.
Men detta tog nog priset!
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 24 september 2006, 00:11:43 »

Ikea är lite roliga... tex monteringsanvisningen för kök där finns tametusan inte ETT skrivet ord...

Han tänker nog på allt bläck som skulle gå åt, det behövs ju många språk...

Men ibland saknar man lite skriftlig vägledning... det enda är en bild på en telefon... det betyder nog ring kökssupporten..

Men köken verkar helt ok...

 ;D ;D ;D

mvh  Rickard
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 september 2006, 00:07:57 »

Ikea är lite roliga... tex monteringsanvisningen för kök där finns tametusan inte ETT skrivet ord...

Han tänker nog på allt bläck som skulle gå åt, det behövs ju många språk...

Men ibland saknar man lite skriftlig vägledning... det enda är en bild på en telefon... det betyder nog ring kökssupporten..

Men köken verkar helt ok...
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 23 september 2006, 19:23:58 »

Fortfarande ingen som kommit fram till vilken pump det är som IKEA säljer ?
Pratade med en säljare från LMG idag som hävdade att det är en EKEB. Sant eller inte ???

För att kunna hålla det priset måste IFP vara E9-DKE med trågvärmare.

mvh Rickard
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 23 september 2006, 17:20:34 »

EKEB ?

 ;D ;D ;D

Säkert, som ett trälås!

Tomas
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 23 september 2006, 16:35:53 »

Fortfarande ingen som kommit fram till vilken pump det är som IKEA säljer ?
Pratade med en säljare från LMG idag som hävdade att det är en EKEB. Sant eller inte ???
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 18 september 2006, 16:49:50 »

Det var hos Elon i Rättvik.
Helt sjukt pris
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 17 september 2006, 12:54:33 »

Ingen aning vilken pump han syftade på.

Har dock sett en kund som fick köpa en Panasonic PE9 av Allvärmeteknik för 34.000:-

Att ingen har dragit dem till domstol, eller snackat med Sverker på plus ännu.

Ville bara genom lite sarkasm belysa att det handlar i grova drag om marknadsföring och hur den appliceras på folk.

Häls
Tomas
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 17 september 2006, 08:46:40 »

Comfort säljer HE9 (Sverigepumpen) för hutlösa 28000 och du får välja i butiken för 3000kr. Det måste ju vara det som Hanssons granne har erbjudits. Ikeas maskin är väl en E9, eller
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 17 september 2006, 08:37:21 »

Klart att du skall köpa Sverigepumpen, även om den kostar 2 ggr IKEA modellen.
Det är ju en specialanpassad version för Sverige. !

Eller varför inte slå till och te en från Allvärmeteknik och betala 3 ggr IKEA priset !
Den är ju ytterligare förbättrad.

Kan någon stava till sarkasm ?

Självklart är detta en pinsam sits för hela Panasonic och Sveriepump cirkusen.

Hur har man tänkt förklara detta då ?
Att IKEA säljer maskiner som inte fungerar ?
Att de har sämre installatörer ?
Eller helt enkelt att marginalerna är mindre ?

För det kan väl inte vara så att de pumparna som IKEA säljer kan vara (förutom dekalen) samma maskiner som Panasonic original som alla fristående importörer säljer i Sverige ?

1000 pix till den från Kinnan/Panasonic/IKEA som kan ge ett ärligt svar och bena ut skillnaderna mellan dessa maskiner.

Jag tror att de flesta i detta land skulle vilja veta.


Häls
Tomas
Skrivet av: Gonzo
« skrivet: 16 september 2006, 22:57:52 »

Jag kollade pris på en sverigepumpen 9 i grannbyn o skulle få betala 29000 !

Ikea pumpen måste ju vara ett bra val eller är den där sverigepumpen så mycket bättre  :o

Jösses!

Konkurrens är inte helt fel alla gånger.
Låter absolut som ett duktigt överpris!
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 16 september 2006, 22:01:21 »

Jag kollade pris på en sverigepumpen 9 i grannbyn o skulle få betala 29000 !

Ikea pumpen måste ju vara ett bra val eller är den där sverigepumpen så mycket bättre  :o
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 15 september 2006, 07:32:46 »

Ja Infodan vad skall jag säga om ditt påstående?

Att ts-f´s leverantör köper från vår lev. har väl inget med prissättningen att göra ?

Du får väl använda sunt förnuft och komma fram till slutsatsen att ts-f´s leverantör är störst i Finland, och köper förmodligen 3-4 ggr mer än oss.
Jag skulle tro att de får lägre inköpspriser av leverantören då.

Du vet: mängdrabatt.

ts-f:
vad jag menar är att kunder som köper med installation är benägna att ringa och önska besök vid minsta fel.
Vi kanske upptäcker ochh bekräftar dessa fel på plats hos kunden i en större utsträckning.

Ibland vid kundbesök där kunder har en maskin redan så kan vi se fel och påpeka detta för kunden, då har de inte ens tänkt på det själva.

Eller så har vi bara haft otur.

Angående Sanyo så har jag inte skrivit detta förut, men inlägget representerar min uppfattning av verkligheten.

Men ånyo, jag kanske bara tolererar nollfel ?

Mvh
Tomas
Skrivet av: Infodan
« skrivet: 14 september 2006, 23:51:53 »

ts-f:

ca 10 krestskort på 2500 maskiner.

10 för mycket i min värld.
att det skulle vara en dålig leverantör tror jag inte på, han levererar även till dinleverantör.
dessutom så har vi 2 st. lev. till på Panasonic.

Häls
Tomas

Aha, då måste vpgr vara mycket billigare än ts-f eftersom ts-f köper från en leverantör som i sin tur köper från vpgr:s leverantör !
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 september 2006, 22:49:38 »

Tjena igen Tomas

Tror du verkligen mina kunder inte skulle utnyttja materialgarantin om något skulle gå sönder?
Har kunden monterat rubbet själv och får läckage eller dylikt kommer han självklart inte om han är vållande men om ett kretskort eller fläktmotor skulle ge upp så lär nog 99,99999% av kunderna höra av sig och vilja ha en ny del på garantin.
Jag har heller aldrig sett dig skriva att Sanyos kretskort går sönder titt som tätt fast dom förmodligen ligger på samma felprocent eller mer än felprocenten på Panasonics kretskort till innedelarna.
mvh
TS Fastighetservice

Skrivet av: vpgr
« skrivet: 14 september 2006, 21:55:59 »

Självklart så måste man ha ett brett underlag för en tillförlitlig statistik.

Jag har ju i flera andra märkestavlor skrivit om våra erfarenheter av andra maskiner.
Det kan sammanfattas så här:

Panasonic E/CKP:
fläktmotor innerdel
kompressor (E12CKP)

Panasonic E/DKE:
inre kretskortet

Panasonic XE/DKE:
4-vägsventilen

Sharp ER-serien:
taskiga fläktmotorer (Panasonic tillverkade) i innerdelen
kretskort i utedelen
fläktmotorer i utedelen

Sanyo 93/123:
kretskort utedel

Detta speglar de saker vi har sett.
Kan ju vara så att 95 % av våran försäljning är till slutkund med installation, och denna kundgrupp åberopar garantin oftare ?

Häls
Tomas



Skrivet av: kgust
« skrivet: 14 september 2006, 18:56:44 »

Hej

10 st defekta på 2500 st = 4000 dppm ( defect parts per million)

Inom industrin sägs det att målet för defekta detaljer ligger på 6000 dppm.

Gäller iallafall inom telekom,kretskortstillv etc

4000 =  Thumbsup ,ofta ligger det nog högre siffror

Blåsta kretskort kan ju bero på att man inte använt esd-skydd när man hanterar kretskort

mvh Kgust
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 september 2006, 18:20:31 »

Tjena igen Tomas VPGR

Du skrev tidigare om titt som tätt så pajar kretskorten samt att den skulle vara känslig för fas och nolla. Visserligen har ni högre felprocent än vad jag har men som du skrev blev nog folk livrädda att var tredje maskin skulle haverera. 10st på 2500 maskiner tycker jag inte är så anmärkningsvärd siffra ändå. Skulle vara intressant att när du sålt 2500 av sanyo,sharp och fujitsu att jämföra felprocenten med Panasonic. Tror personligen att Panasonicen ligger mycket bra till då.
ha det
mvh
TS Fastighetservice
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 14 september 2006, 17:38:43 »

ts-f:

ca 10 krestskort på 2500 maskiner.

10 för mycket i min värld.
att det skulle vara en dålig leverantör tror jag inte på, han levererar även till dinleverantör.
dessutom så har vi 2 st. lev. till på Panasonic.

tolins:
5 m. rör
4 m. kabelkanal
valfritt antal böjar, krökar, upp till 3 hål.
dragning av el inom 4 m till central, överstiger avståndet detta så finns 2 alternativ:
1: vi drar elen för 995:- inkl material (ej utbyggnad av central)
2: kund drar kabeln själv mellan maskinen och elcentralen, våra installatörer kopplar in i maskinen samt centralen utan kostnad.

Häls
Tomas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 225
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!