Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump ägare  (läst 5107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
Ny pump ägare
« skrivet: 17 september 2008, 19:26:19 »
Hej jag är ny pump ägare det blev en daikien med två inne delar.Jag undrar om det är fjärrkontrollen som känner av hur varm det är i rummet?sen kör jag med spjälett rakt ut är det rätt?Jag kommer säkert med mer dumma frågor.
/jonas
IVT greenline HE C7

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny pump ägare
« Svar #1 skrivet: 17 september 2008, 19:54:38 »
Vad som är rätt inställning för ditt hus fÃ¥r du prova dig fram till, det finns dessvärre ingen trollformel som passar alla hus  ;)
Sanyo och Argo har tempgivare i fjärrkontrollen, har inte haft din modell men tror inte den har givare i fjärren.
Du kanske skulle ta och titta i bruksanvisningen som följde med maskinen, av nÃ¥gon anledning gör inte folk det utan dom ställer frÃ¥gorna här eller ringer försäljaren  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump ägare
« Svar #2 skrivet: 17 september 2008, 19:59:22 »
Jag har läst men jag hittade inte något om det.Jag får läsa igen
IVT greenline HE C7

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny pump ägare
« Svar #3 skrivet: 17 september 2008, 20:01:46 »
Står det inget om det finns det ingen givare i fjärren ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Ny pump ägare
« Svar #4 skrivet: 18 september 2008, 14:37:04 »
Det sitter en givare i innerdelen som mäter temperaturen. Eftersom det alltid är lite varmare runt innerdelen än i övriga rummet så ligger det en medveten felvisning i denna givare.

Ställer du in 20 grader på fjärren så kanske innerdelsgivaren mäter 23 innan den är "nöjd" och skickar signal till kompressorn att varva ner.

Om det är varmt ute så räcker kanske 18 grader. Ju kallare det blir desto mer får du höja.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump ägare
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2009, 23:04:53 »
Du säger att du kör med spjället rakt ut. Jag tror detta är en ovanlig konfiguration, att det är vanligast att man riktar varmluften ungefär 45 grader nedåt för att få maximal spridning av värmen. Varmluft stiger ju uppåt av naturen så prova gärna med det.

På sommaren är det tvärtom, att man vill kasta ut kalluften så högt som möjligt. På min IVT-pump visade det sig att det fanns ett smart läge som kastade ut luften snett uppåt. Detta upptäckte jag tyvärr först andra sommaren...

Har innedelen monterat i ett trapphus i nivÃ¥ med bjälklaget mellan bottenvÃ¥ning och övervÃ¥ning sÃ¥ första sommaren försökte vi styra upp kalluften med mattor i trappan... andra sommaren hittade vi den där Knappen man skulle trycka pÃ¥...  huvuddunk
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!