Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya problem - nu gällande tryck  (läst 866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Nya problem - nu gällande tryck
« skrivet: 28 april 2020, 21:56:33 »
När jag fått igång min kompressor i 490:n kom nästa problem. Trycket gick upp och ner och i slangen från säkerhetsventilen hade det runnit vatten. Efter ett par timmars surfande var expansionskärlet misstänkt. Och när jag tryckte på luftventilen kom det ut pyttelite luft. Sen var det slut. Så nu vet jag varför jag varit tvungen att fylla på lite per år under de 14 år jag haft pumpen. Efter att ha tappat ur sammanlagg ca tre lite vatten och pumpat i motsvarande i expansionskärlet fungerar allt som det ska igen med stabil tryck i pannan på 1 bar.

Nu till teorin. Jag har föstått att kärlet ska ha ett förtryck på 0,5 bar och att man måste tömma ur allt vatten för att kunna fylla på det.

Men jag vill inte tömma ur vattnet så min enkla fråga är varför man inte bara kan mäta att man tömmer ur sex liter totalt och fyller kärlet med motsvarande? I etapper då. Det skulle ju innebära att om expansionskärlet var vattenfyllt förut så är det nu hälften luft och hälften vatten. Alltså bra möjligheter till rörelse åt båda hållen. Skulle det funka?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya problem - nu gällande tryck
« Svar #1 skrivet: 29 april 2020, 08:17:00 »
Man kan få till ett bra förtryck, som sedan ger en bra vätskemängd, i expansionskärlet på många olika sätt. Att mäta förtrycket när vätskesidan är trycklös är det rättframma sättet som alltid fungerar - om det låter sig göras. Men annars kan man alltså göra på andra sätt genom upprepade mätningar och påfyllningar eller avtappningar av luft eller vatten däremellan.

Den metod frebor föreslår är absolut användbar. Man måste då dels räkna ut vilken volym vatten man ska tappa av (Det är väl inte så enkelt att det ideala är halva kärlets volym, någon som orkar räkna efter så här tidigt på morgonen? Men det kanske är tillräckligt bra.) och dels vara tillräckligt säker på att man inte har luft stående någonstans i systemet.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Nya problem - nu gällande tryck
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2020, 08:38:58 »
Det verkar fungera. Trycket har varit stabilt nÃ¥gra dagar nu. Jag tänkte att när pannan var ny var förtrycket rätt. Men genom Ã¥ren har luften försvunnit. Dock har den fungerat i 14 Ã¥r nu med stadigt fallande luftmängd i expansionskärlet. Hade luften läckt ut snabbt hade jag märkt de genom att jag hade fÃ¥tt fylla pÃ¥ stora mängder vatten. Nu har det varit lite per Ã¥r. Hittade ocksÃ¥ en del pÃ¥ nätet att det var naturligt att det försvann luft sakta. Ungefär som att man skulle lagra ett pumpst bildäck i 14 Ã¥r. Ingen skulle väl räkna med att det skulle hÃ¥lla trycket.  SÃ¥ jag tror inte att förtrycket är kritiskt. För lite eller för mycket luft kommer dock att ge stora tryckförändringar.

Så nu kommer jag att hålla koll. Speciellt när det blir vinter och värmevattnet är varmare
« Senast ändrad: 01 maj 2020, 09:25:12 av frebor »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!