Som generalagent har de kanske tillverkaren Panasonic "i ryggen" på ett annat sätt än paralellimportörer har, detta kan påverka hanteringen av seriefel, garantireparationer eller andra fel som kräver "förebyggande" åtgärder.
Det är min bild av det hela, den kan vara fel och det är fritt att kommentra min uppfattning i denna fråga.
Huruvida detta skulle var avgörande för ditt val av leverantör tar jag inte ställning till.
Prisskillnaden är ju onekligen en del av det beslutsunderlag man har att ta ställning till.
Väljer man en bra leverantör med gott rykte så spelar det troligtvis ingen roll om de har generalagenten i ryggen eller inte.
Som konsument har du enbart ett avtal med säljaren inte med hans underleverantör eller med hans generalagent.
Inte för det hör hit, men jag hade en dust med en datorbutik om en trasig cd brännare på den tiden de kostade 4000 kr.
Efter att den reparerats flertalet ggr så sa butiken att "Vi tycker det är dåligt att XXX (tillverkaren av brännaren) inte ger dig en ny.
(Hade garanti på ett år men konsumentköplagen ger mig ju 2 år mot fabrikationsfel) . Vi i butiken anser att detta är ett fabrikationsfel."
Sa att "Jasså det gör ni? Då får ni ge mig en ny/likvärdig eller stå för rep av denna. Jag har bara avtal med er och inte med er lev.
De hanterade det profisionellt bara de visste vad lagen sa.
Dock är det kanske så att återförsäljare med generalagenten i ryggen har lättare att få utbytesdelar osv och på så sätt lättare kan hantera service/reklamations ärenden.