Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installera CTC utegivare själv ?  (läst 4493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #30 skrivet: 04 december 2020, 22:20:37 »
Jag hoppas att rörmokaren vet vad han pratar om, han installerar och reparerar värmepannor också. Elektrikern som kollade efter rörmokaren sa att allt verkar fungera elektriskt men att pannan inte får någon "signal" att skicka ut värmen i systemet. Därför utgick han i från att det är fel på styrkortet. Jag beställde då genast ett nytt av honom, det kostar ca 5000 kr och jag visste tyvärr inte att man kan köpa begagnade då. Det ska installeras i början på nästa vecka, och jag hoppas verkligen att det fungerar efter det !

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #31 skrivet: 04 december 2020, 22:55:13 »
Hur gammal är den pannan? Känns som mycket pengar jämfört med något begagnat som fungerar. Men tanken var nog att din skulle varit startklar.

Funderar på om det är bättre att släpa hem något annat och skicka tillbaka styrkortet. Kanske någon annan har någon åsikt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #32 skrivet: 05 december 2020, 11:35:51 »
Pannan är från 2012. Jag köpte den på blocket i somras eftersom min gamla el/ved panna från 1977 gav upp i våras. Det kan ju vara så att säljaren visste att pannan inte fungerade och det var ju omöjligt för mig att "provköra" den eftersom den inte var inkopplad då. Om jag har tur så har rörmokaren köpt ett begagnat styrkort och att han inte tar nypris.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #33 skrivet: 05 december 2020, 12:12:54 »
Jaha, med den årgången är det ingen fara, tyckte den såg 10 år äldre ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #34 skrivet: 10 december 2020, 14:31:36 »
Slutrapport: Det var styrkortet som var problemet. Tack för all er hjälp.  Ha en trevlig jul ! tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!