Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9DKE eller E9EKEB?  (läst 18637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E9DKE eller E9EKEB?
« Svar #30 skrivet: 23 april 2006, 19:51:39 »
För att återgå lite till ursprungsfrågan, EKEB har alltså scrollkompressor plus s.k. elektronisk expansionsventil.

Tillförlitligheten ser jag som mycket avgörande för mitt val. Jag antar att denna ventil med sina kringkretsar är en beaktansvärd felkälla jämfört med kapillärrör som det knappast kan bli fel på. Är detta en befogad oro?

Om det skulle bli fel, fastnar den då i ett läge där pumpen fortfarande fungerar drägligt om än inte optimalt och tillåter i så fall styrlogiken fortsatt drift? Hur stor är risken för läckage i denna ventil så kylmediat förloras?




Helt riktigt är elektronisk expansionsventil en viss risk! den kan nämligen sluta att fungera och då ställa sig fullt öppen, resultatet då är att kompressorn havererar. Ett kappilärrör är väldigt driftsäkert men är begränsat i sin funktion när det gäller värmepumpar.
Den elektroniska expansionsventilen kan arbeta med överhettningar på bara ca 3 grader konstant medan en fast strypning ger antingen för mycket eller för lite köldmedium till förångaren beroende på tryck mm.
Skillnader på effektivitet kan vara betydelsefull vid copmätning men några stora pengar årligen i skillnad är det inte fråga om.

Använder inte alla senast utvecklade luft/luft värmepumpar från de stora tillverkarna elektronisk expansionsventil ?

 Vi fÃ¥r nog se väldigt, väldigt mycket av dessa! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: E9DKE eller E9EKEB?
« Svar #31 skrivet: 24 april 2006, 02:02:19 »
Vad avses med den där sista kommentaren, se väldigt många av dem i form av servicebehov eller bara att de blir allt vanligare?

Vad är det för typ av ventil, antar det är någon sorts bimetallmotor eller vad det nu heter? Finns där någon typ av skydd mot att kompressorn får vätskeslag? Kan en scrollkompressor få det?

Nåväl, det lutar allt mera mot en E9DKE, då vet jag att det är en beprövad maskin.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: E9DKE eller E9EKEB?
« Svar #32 skrivet: 24 april 2006, 15:39:03 »
Vad avses med den där sista kommentaren, se väldigt många av dem i form av servicebehov eller bara att de blir allt vanligare?

Vad är det för typ av ventil, antar det är någon sorts bimetallmotor eller vad det nu heter? Finns där någon typ av skydd mot att kompressorn får vätskeslag? Kan en scrollkompressor få det?

Nåväl, det lutar allt mera mot en E9DKE, då vet jag att det är en beprövad maskin.

Elektroniska expansionsventiler har funnits länge och används mycket på större kylanläggningar men många haverier har inträffat och ibland kan det härledas till att ventilen inte varit riktigt inkopplad eller att den inte fungerat och stått i fullt öppet läge. fördelarna tycks ändå vara mycket stora!
Ingen leverantör vill ju sälja skräp som i värsta fall pajar svindyra maskiner!

Termiska expansionsventiler stänger oftast vid funktionsfel.

Visst kan scrollkompressorer paja om vätska sugs rakt in i kompressorn!

Men elektroniska expansionsventiler på så här små aggregat, får nog framtiden visa om det är en teknik att satsa på,
Men att ta steget att gå ifrån kappilärrör direkt till elektronisk expasion borde betyda att dessa kan tillverkas mycket billigt, (därmed inte sagt att dom kommer att gå i sönder, men skall dom kunna hålla i 12-13år så får det fan inte vara skit)

Jag tycker ditt lÃ¥ngsiktiga tänkande är välgrundat pÃ¥ denna punkten! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: E9DKE eller E9EKEB?
« Svar #33 skrivet: 25 april 2006, 09:24:16 »
En sak jag undrar över är hur stor diameter är det på den slangen?

23 mm
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!