Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?  (läst 33352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #105 skrivet: 09 januari 2016, 23:12:12 »
Man skulle kunna dra ut displayen till sovrummet (eller?), det är väll en vanlig tele eller nätverkskabel i den?

Men enklast från sänghalmen är nog att ställa om starttempen till 59C, dra på morgonrocken, titta att vv-körningen startat och sedan ställa ner till "normal temp" igen.

Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #106 skrivet: 10 januari 2016, 01:10:55 »
Det beror ju på att ThermIQ inte styr värmepumpen i egentlig mening. ThermIQ läser av ett antal parametrar och loggar dem i form av grafer, dvs den visar oss hur pumpens styrning har arbetat, och ger dessutom möjlighet att från datorn/mobilen manuellt ställa om samma parametrar som man kan ställa via displayen med pumpens egna knappar. Ta bort eller krascha ThermIQ, vad bryr sig pumpen om det?

Cleas, jag tror att du missar min poäng lite. Jag menar inte på något sätt att ThermIQ är en optimal lösning, tvärt om tycker jag att det lämnar en hel del att önska. Det jag efterlyser är ett mobilt gränssnitt (modernt uttryck "app") som är utvecklat av Thermia, optimerat för att styra och övervaka deras pumpar, som är i stil med ThermIQ. Om utvecklaren vill, kan denna app har olika lager som anpassas till användare; dummy
-mode, medium user mode och advanced user. "Dummy" är i princip endast övervakning och kanske möjlighet att ändra driftlägen, medan avancerad användare ska kunna ändra i princip allt som går att ändra, även inställningar i servicemenyerna.

Har du aktiverat "Varmvattenprod" eller "Kompressor" i grafen, de reagerar snabbast, kan det ändå ta en dryg minut innan något syns efter en åtgärd eftersom ThermIQ pollar bara en gång i minuten. Tyvärr talar pumpen inte om hela sanningen för ThermIQ, man kan inte se startgivaren eller den vägda starttempen, det är ju den senare som man måste gå över med sin inställning för att starta vvkörning. Att göra manövern direkt på pumpen är betydligt smidigare, men kräver normalt att man lämnar sänghalmen (om man inte har sin Diplomat i sovrummet, förstås). ^-^

För mig är inte styrning från sovrummet det viktiga, utan det är just att vara bunden till att knappa på pumpen som jag ogillar. Dels att man måste fysiskt befinna sig vid pumpen men också för att handhavandet är så yxigt. Därför skaffade jag först Thermia Online, vilket ju nästan var ett skämt, och sedan ThermIQ. Jag vill kunna vara var som helst i världen, där jag har kontakt med Internet, och övervaka/styra pumpen.

Man kan inte heller se eller påverka pumpens inbyggda klocka (det är inte en begränsning i ThermIQ, utan i pumpens styrdator) , förutom med norsk reset. Därmed går det inte att schemalägga legionellakörningen. Här startar den ofta medan frun tappar upp ett varmt och därmed onödigt dyrt bad. All schemaläggning man kan göra i form av nattsänkning styrs av en extern klocka.

Nu pratar du om hur det är nu...jag pratar om hur det skulle kunna vara. :) För att citera en klok man:

"Some men see things as they are and say why? I dream things that never were and say why not?" R.F. Kennedy
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #107 skrivet: 14 januari 2016, 20:22:09 »
Pumpen har bettet sig helt normalt sen det dygn som avhandlats senast i den här tråden, men så har utetemperaturen också varit relativt mild.

Nu är nästa glödknäpp här och jag ser att pumpen kämpar med integralen. Så här ser kurvorna ut i skrivande stund:



Tyvärr kan jag inte zooma in mer i grafen, ThermIQ verkar inte gilla OSX, men jag ska försöka skriva ut det som är väsentligt. Det jag reagerat på är att när utetempen krupit ned till -16 °C stannar integralen på -338. Detta skedde kl 18:33 och nu är klockan 20:06. Kompressorn har jobbat i 1 1/2 timme utan att integralen minskat eller någon tillsats gått in.

Jag misstänker att anledningen till att returen gått upp en grad vid ca kl 19 är att jag började elda i gillestugans kamin, sambon kommit hem och mat lagats i köket.

Återigen, jag försöker förstå hur pumpen fungerar och nu förstår jag inte varför integralen stannat på -338.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #108 skrivet: 14 januari 2016, 20:44:49 »
Titta på framledning bör och framledning är. Dom är lika därför står integralen still.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #109 skrivet: 14 januari 2016, 20:50:05 »
Det stämmer! Men borde inte pumpen försöka jobba bort underskottet, eller är det så att den försöker men inte orkar?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #110 skrivet: 14 januari 2016, 21:14:52 »
Den försöker men orkar inte. Blir det ännu kallare ute kommer integralen sjunka tills eltillskottet går in.
Sänker du kurvan för innetempen och accepterar lite kallare inne kan pumpen kanske plocka hem lite av integralen utan tillskott.
 
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #111 skrivet: 14 januari 2016, 21:20:18 »
DÃ¥ är jag med. Enligt prognosen ska det bli nedÃ¥t -18 °C inatt (och det har sjunkit en grad sen senaste skärmdumpen), ska bli spännande att se hur integralen beter sig under natten.  :)

EDIT:

Jag är inte sÃ¥ sugen pÃ¥ att sänka innetemperaturen...sambon är av den frusna typen.  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #112 skrivet: 14 januari 2016, 21:22:41 »
Det är vv tillverkningens fel att integralen sjönk lågt.

-12 till -13 verkar vara den lägsta temperaturen som din pump klarar galant. Sedan blir det jobbigare.

Ser att du även sänkt start för a1.
Finns det något rum som du tillfälligt kan sänka tempen i för att se om den orkar bättre?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #113 skrivet: 14 januari 2016, 21:39:10 »
Jag drar också slutsatsen att någonstans mellan -11 och -14 °C är brytpunkten för vad pumpen klarar utan tillsats. Som jag skrev tidigare i tråden behövde den aldrig tillsats förra vintern, men då var det bara ett knappt dygn det var runt -14 °C och under den perioden kördes antagligen ingen VV.

Jag sänkte A1 till 100 efter tips i tråden. Vi har redan två rum som inte blir varma nog, så jag har börjat stänga dörren till dem när det är rejält kallt ute. Jag börjar misstänka att det är strypning på åtminstone ett av rummens raddar eftersom de inte blir så varma. Problemet är att jag drar mig för att kolla strypningen eftersom när jag gjorde det på en radd i ett av badrummen fick jag det inte tätt igen på en gång. Jag fick åka till lokala VVS-firman för att få en fiberpackning, som sen visade sig vara fel storlek. Det funkade ju i ett badrum med golvbrunn, men det känns inte så bra med en läckande radd i ett "normalt" rum... ???
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #114 skrivet: 14 januari 2016, 21:55:23 »
Jag läste ett ganska precis 1 år gammalt inlägg. Förra året klarade min pump precis -27C om den inte gjorde varmvatten. I år klarar den "bara" -24C under samma förhållanden. En sänkning med 3C.
Det jag ser som skiljer är att KBin-tempen sjunkit med 1 grad, från -1 till -2. Kanske har KBin sjunkit lite för dig också och pumpen därför klarar lite mindre?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #115 skrivet: 14 januari 2016, 22:51:12 »
KB-in är "Brine-in" i ThermIQ eller hur? (KöldBärare.)

Menar du jämfört med förra året i mitt fall också?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #116 skrivet: 15 januari 2016, 07:31:21 »
Jag läste ett ganska precis 1 år gammalt inlägg. Förra året klarade min pump precis -27C om den inte gjorde varmvatten. I år klarar den "bara" -24C under samma förhållanden. En sänkning med 3C.
Det jag ser som skiljer är att KBin-tempen sjunkit med 1 grad, från -1 till -2. Kanske har KBin sjunkit lite för dig också och pumpen därför klarar lite mindre?

Det är mindre snö som isolerar nu, och så har det blåst hela tiden det varit kallt, är säkert bara det som spelar in, men visst, på marginalen kanske kallare brine påverkar.
Ser att även vår värmepump får kämpa mer i år vid samma utetemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #117 skrivet: 15 januari 2016, 11:37:49 »
Följetongen fortsätter. Vid 06:30 duschade sambon innan hon gick till jobbet. Precis då når integralen 900 men tillsatsen startar inte förrän kl 06:56, då är integralen nere på 994. Borde inte tillsatsen startat vid 900?

Efter att VV-körningen är klar vid 07:34 så beter sig pumpen märkligt igen. Den kör 6 kW i ca 10 minuter utan att integralen berörs och sedan blir det rena vilda västern. Den går ned på trean en kort stund, sen upp på sexan igen i två minuter och sedan stötkör den sexan fem gånger innan den stabiliserar sig på trean och kör den lite växelvis under mer "normala" perioder.



Vad kan detta beteende bero på? Varför kör inte pumpen konstant sexan tills integralen återhämtat sig bättre? Detta beteende hade den också vid förra köldknäppen men jag nämnde inte det då eftersom det var så mycket annat jag behövde förstå. I min skärmdump i inlägg #53 syns hajtänderna i tillsatskurvan runt kl 07:30 och runt kl 11:15. Jag har en teori...men jag vågar inte delge den... a:gl

För övrigt har jag kollat KB in resp. ut: de ligger på 2 resp. -2 konstant.
« Senast ändrad: 15 januari 2016, 23:59:28 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #118 skrivet: 15 januari 2016, 13:17:43 »
Har inte läst din tråd... Men
Integralen jobbas inte bort slaviskt. Det finns en funktion för att spara tillskottsel.
OM framledningstempen stiger så den går mer än tre grader över börvärdet (det inom parantes), så stängs elpatronen av/minskas.

Jag har inte funderat så mycket senaste åren på sånt här, men nån annan får rätta mig om jag har fel.
Nu på morron vid -30 ute höjer jag max på rumsgivaren (samma om man höjer kurvan) för att få tillskottet att gå hela tiden! Gör jag inte det då pendlar tillskottet
med ganska korta intervaller. Ibland blir det som du beskriver den går bara nån minut i stöten.
Jag försvarar det här eftersom det sparar el och ger kompressorn chansen att gå kontinuerligt vid sån kyla så att visst tillksott behövs.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #119 skrivet: 15 januari 2016, 15:47:19 »
Det är mindre snö som isolerar nu, och så har det blåst hela tiden det varit kallt, är säkert bara det som spelar in, men visst, på marginalen kanske kallare brine påverkar.
Ser att även vår värmepump får kämpa mer i år vid samma utetemp.

Så kan det såklart också vara. Det är nästan ingen snö alls på taket just nu och på marken inte många cm mot husväggen. Ok, då glömmer vi det :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!