Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Gasbrist?
« skrivet: 03 mars 2013, 10:14:32 »
Postar min fråga här då det kanske är en grundläggande fråga:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42398.msg522473#msg522473

OK, UNF 7/16 - 20 var precis vad som ingick i satsen så nu går det fint att skruva på manometerslangarna på
tryck och sugsidan av kompressorn. Kan verkligen rekommendera att skaffa en gängrensningssats, den kommer jag
att ha god nytta av till div bilrep dessutom.
Jag såg de vanliga ynkliga temperaturerna och bestämde mig för att börja skruva på expansionsventilen när jag ändå höll på.
Kompressorn blir inte glödhet uppepå, men rätt varm iaf.

Jag bifogar en sammanställning av uppmätta temperaturer och tryck(temp på manometrarna för R22)

Ser ut ungefär så här (men öppna hellre pdf:en i det andra inlägget):
CTH1   130302                                                                                                          Mätning med manometerställ   
                                                                                                                              (Gastemperaturer  °C enligt R22-skala på man.)   
   Kanal, logger                                3      5                4                6           7            8       9     
Tid   Mätställe,  °C                       vbin    vbut    efter expventil   suggas   hetgas      kbin    kbut     LP       HP
                             
Start                                       30,90   31,00           6,00             8,40       49,00     4,0     4,0    -25,00  25,00
                             
2 min                                       30,80   32,40          8,00            5,40        75,60     4,10   4,20   -20,00  30,00
                             
5 min                                       29,50   31,80          8,40            5,00        87,00     4,00   4,20    -20,0   30,00
                             
10 min                                     29,40    31,90         8,50            4,80         94,30    3,90   4,00   -20,00   29,00
                             
Öppnat expvent ca 1 varv           29,10    31,10         6,40            5,80       105,60    3,60   4,80   -30,00   27,00
                             
öppnat ca 2 varv                       28,80     30,30        5,80            6,50       112,40    3,50    4,80     -32,00   27,00
                             
öppnat “max” ca 4 varv              28,50    30,80         7,80            6,20       116,60    3,40    5,00    -25,00   27,00
                             
Tillbaka halvvägs, ca 2 varv       28,60    30,80          7,50         6,10        114,80        3,40   5,10   -26,00   27,00
                             
Vb-cp på ca halva flödet (shuntat)28,40    32,80         7,30       6,10         114,70       3,40    5,10   -26,00   27,00
                             
                             
                             
                             
Solklart fall av gasbrist eller? Nådde som bäst +5,8   efter expansionsventilen, borde ju fått ned den till iaf +1   eller så
enligt vad jag förstått. Ser ungefär likdant ut i siktglaset hela tiden, ett nästan helt bubbelfritt flöde av vätska.
 (tror inte det bara är lite på glaset som flödar som jag skrivit tidigare men kan ha helt fel förstås..)

Är det dags att beställa gas nu?
« Senast ändrad: 04 mars 2013, 07:30:06 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2013, 12:37:00 »
Tittglaset flödar av vätska utan bubblor !? (den bör bubbla vid start och stopp - gör det detta? - kan du filma detta ??)

Om man tittar på LP-trycket så är den alldeles för låg - på tok väldigt mycket för låg då -25 grader motsvarar ca 1 Bar övertryck på sugsidan - att hetgasen är väldigt hög är en konsekvens av detta.

Eftersom du har fylld tittglas men ändå dom här tryckförhållande så tyder det på att expansionsventilen eller något annat har nästan fullsändigt blockerat systemet - du har väldigt lite köldmedieflöde, nästan helt nedstängt

En sak som kan ge den här situationen är att bulben och kapillären till expansionsventilen är tom på gas pga. spricka eller läcka (röret vikt fram och tillbaka för många gånger) och då öppnas sig inte ventilen även om du skruvar på justeringen då det bara påverkar anspänningen av fjädern på insidan lite och saknas trycket från bulben som nästan helt balanserar ut tryckskillnaden mellan trycket i rörsystemet och bulbens tryck så att membranet öppnar och stänger ventilen av temperaturskillnad med offset styrd av justeringsskruven och dess fjäder, till att nu sitta stenhårt pressad i ventilsätet och din justerskruv har i stort sett ingen verkan alls.

Alternativ att ventilen har sugit sig fast i ventilsätet (har du provat att knacka metalliskt ??)     


---

Om bulben är gaslös så är det i princip en ny expansionsventil av R407C  som gäller för dig och då innebär det tömning av maskin (och i samband med detta byte av torkfilter) mm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2013, 13:26:49 »
Jo, vid start o stopp händer det saker i glaset, har försökt filma men det blir himla oskarpt.
Efter start typ 15 sekunder så försvinner de flesta av bubblorna och man kan av de "optiska effekterna" se att det inte längre är gas utan vätska i utrymmet bakom glaset (utom längst upp mot kondensorn kanske).
Hmm, men det hände iaf lite när jag skruvade på expansionsventilen. Den var nästan helt stängd när jag började (max åt vänster inskruvad).
När jag skruvade lät det lite annorlunda i vissa lägen, typ som att flödet ändrades i ventilen.
Provade också att knacka men det verkade inte göra ngn skillnad.
Jag har ju två filter i maskinen, kanske ngt av dem är igensatt av ngn anledning?


OK, oavsett anledning lär jag ju behöva gas då så det är väl bara att beställa Propan.
Om den beter sig likadant med mer gas så blir det totaldemontering o nya filter, ev borttaget på sugsidan.
« Senast ändrad: 03 mars 2013, 13:29:57 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2013, 14:04:04 »
Hur ser bubblorna ut innan det blir helt klart - ser man att det rusar igenom och turbulerar ordentligt och indikerar bra flöde eller verkar det vara dålig fart i systemet???

Där du har tryckfall bör du ha kyla - och pumpar kompressorn nedåt -25 grader tryckmässigt - riktigt ordentligt kallt!!

problemet är att din temperatur efter expansionsventilen knappt sänks alls - så antingen har du stopp före din expansionsventil i tex någon av filtren eller i  dina värmeväxlare (där du inte kan se temperaturfallet på någon enkel sätt - ett sätt om det är en rörvärmeväxlare är kanske är att stänga av cirkulationspumpen  på kallbrinen och låta maskin köra en kort stund  och se om det blir någon punkt efter rörlängden på växlaren som blir extra kall...)

har din värmeväxlare frusit  flera gånger så kanske inre rören i dessa är ihoppressade så hårt av isexpansion att det knappt längre släpper fram köldmedie längre och så länge brinen flöda så syns  inte den extrakalla området med mycket hög kyla på mycket liten bit och resultatet blir bara blygsamt kallare brine - därför göra provet med avstängd brinepump och en kort körning med kompressorn

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2013, 14:16:24 »
mm, bubblorna ser att rusa ordentligt, svårt att tänka mig att det skulle vara totalstopp.
Det är koncentriska rörrvvx ja, kan ju kolla där om man ser ngn kallare ställe, men då skulle väl iaf brinen kylas lite grann, nu värms den ju...?

Du tror inte det bara är köldmediebrist då?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2013, 18:12:01 »
Om det är köldmediebrist och resten fungera som det skall så borde du inte ha fått fullt klar tittglas efter en stund  utan bara bubbeskum som rusar förbi utan att sluta...

Det finns någon mer faktor här då du har bubbelfritt synglas men ändå har tryck nedåt 1 bar på sugsidan (motsvarande ~-25 grader C) - du har inte hittat några kalla punkter - så vad i h*** är det som krånglar ???

Det är sådan här som man själv skulle vilja klämma och känna, mäta temperatur så att vi inte har några mätfel som hela tiden lurar oss... 


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2013, 18:43:54 »
MM, men detta med siktglaset är ju inte helt trivialt enligt vad jag såg i en annan tråd.
Det kanske är så att jag har ett flöde av vätska bara med några få bubblor som strävar mot flödet, mot kondensorn.
Jag tyckte idag att det såg vätskefyllt ut, men å andra sidan så är det slags forsande också, så det är kanske inte ett helt vätskefyllt utrymme jag ser.. :-\
Om vi leker med tanken att det inte fanns ngt siktglas, vad hade diagnosen då blivit?
Gasbrist, eller hur?
Det är heller inte oväntat, dels har pumpen stått i typ 15 år utan att användas, dels var det oljigt runt expansionsventilen och när jag vågade mig på att lossa locket för attt justera den så kände jag att locket bara var ditdraget med handkraft.. :::_)
När jag dragit åt det så kommer ingen ny olja på en vecka iaf.
Nu när jag hade det av blev där oljigt på 5 minuter.

Därför tror jag gasen läckt ut via den ej åtdragna kupolmuttern på expansionsventilen och det vore konstigt rent av om det var tillräckligt kvar efter alla dessa år.
Det kanske inte är svårare än så?

« Senast ändrad: 03 mars 2013, 19:01:32 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2013, 20:37:37 »
Allting blir mycket svårare utan siktglas - men samtidigt skall man klart för sig att en och samma symtom kan stå för flera olika orsaker - en skickligare kylnisse vet det och med olika sätt för söker beta av ena misstänkta felet efter den andra  med olika typer av stimuli som vad som händer vid start och stopp, mäta temperaturer och tryck mm. och till sist får fram en intelligent gissning på vad som är problem och som troligen är rätt till 80% av fallen.

Det som stör mig är din väldigt låga sugtryck - även om det skulle vara gasbrist så skulle inte trycket motsvara -25 grader C - du borde ha typ 4.5 - 5 bar övertryck på sugsidan vid normaldrift och börja man närma sig 3 bar så kanske man skulle misstänka dålig fyllnad i evaporatorn och om man tittar om siktglaset bubblar och den bubblar skulle man anse att det var köldmediebrist.

Men nu har du 1 Bar  övertryck och fylld siktglas vilket tyder på att köldmediecirkulationen är låg och någonting stryper - är du helt säker på att du mäter rätt på lågtrycksidan - är det verkligen så lite som 1 bar ?? (din tabell visar också att energiflödet är urursel och vissa fall åt fel håll - helt säker på att det inte är felkopplat några rör eller att sensorerna sitter på dom rör man tror ??? - när man mäter tokiga värden så måste man alltid dubbel och trippekolla så att man verkligen vet att man mäter på rätt rör tex. och att det går ihop med den mentala föreställningen på hur systemet borde fungera - annars blir det att leta vidare efter den felande länken ;-) - det har funnits exempel på felkopplade värmeväxlare tidigare tex.)

Den som inte bryr sig så mycket kör bara köldmediepumpen tills det blir tomt och väger det utsugna köldmediet och tittar efter skylten som står hur mycket det skall fyllas och om det inte står något - då blir han bekymrad och börja ringa kollegor...

Nu har du R22 och ingen vill befatta sig med detta eller skita ned sina maskiner med mineraolja och R22 om det just inte handlar om att tömma och skrota grejorna med en egen kölmediepump enkom för detta som tar allt 'skit' och det kommer troligen vara motvilligt att titta på systemet och än mindre vilja fixa denna och istället vilja prata om att sälja på dig en helt ny system...
 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2013, 22:32:48 »
Mysko således.
Mmm, tittar just på en bild jag tog på manometrarna och de visade under drift ca 1 bar på lågtryck, och 10 bar  (pendlade +- 2 bar kring 10) på högtryckssidan. Och jag vet att jag nolljusterade dem båda innan jag startade pumpen.

Jag ska kolla en gång till imorgon, men känner mig rätt säker på att givarna sitter på rätt ställen.
Och jag kan knappast ha förväxlat hög o lågtryck på kompressorn iaf, hög i botten och det är det röret som blir varmt...
Var dessutom tvungen att prova tempgivarna nu en o en med en snöboll eftersom jag var tvungen att nolla Logger 2020 pga nåt nätverksfel som jag inte löst ännu. :::_)
(Jag kunde inte se några temperaturer i displayen eftersom den inte fick kontakt med server/internet/nätverk, konstigt.)
Och givarna visar ungefär samma nu som de gjorde innan, med annan numrering i Logger2020, det nya är expansionsventilen som sitter ca 3 cm efter expventilen, längre upp går det inte att få dit den, där finns en vägg upp mot vvx.

En del saker har ju varit fel i vp:n, jag har vänt vb flödet i kondensorn, det gick in vb på samma ställe som hetgasen istället för tvärtom.
Funderar på om siktglaset sitter på rätt ställe, det sitter alltså vertikalt efter ett filter som sitter direkt under kondensorn och efter glaset böjer röret horisontellt och går en ca 3-4 dm rör till en böj rakt uppåt till inloppet på expansionsventilen på samma höjd som filtret.
Ska glaset sitta så?
Sedan är jag som sagt osäker på om det verkligen är fyllt med vätska eller om det bara flödar fint utefter väggarna.
« Senast ändrad: 04 mars 2013, 07:22:25 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2013, 17:18:46 »
kb temperaturen stiger.. är det inte så att det står en luftficka och hindrar kb pumpen att få rotation på kb vätskan, och därmed pumpen värmer upp röret

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Gasbrist?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2013, 17:23:31 »
Hur många varv vred du på kranen i rotalockventilen?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2013, 17:27:53 »
Hur många varv vred du på kranen i rotalockventilen?
Bara så mkt att det öppnades och blev tryck, kanske ett kvarts varv.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2013, 17:37:56 »
kb temperaturen stiger.. är det inte så att det står en luftficka och hindrar kb pumpen att få rotation på kb vätskan, och därmed pumpen värmer upp röret
Nej, det är bra flöde, det märker man om minsann provar att stänga en ventil i fflödet,, det slår ordentligt. .
Inkommande kan stiga ngt just när man startar upp pga slangar ligger i dagen på en sträcka av  ca 5 m. Efter typ 1 minut så kommer det varma goa  vattnet nerifrån sjöbotten...;-)
Sedan är det ca 0, 1 grad i delta men konstigt vore ju det annars med så varmt efter expansions ventil och suggas.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Gasbrist?
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2013, 17:57:28 »
Tänkte bara jag skulle fråga, för säkerhets skull. tummenupp

Som xxargs säger så måste det bli väldigt kallt nånstans med de trycken på sugsidan.
Har du provat att följa flödet och känna eller mäta på grejorna om det är kallare nånstans, t.ex före och efter filter.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2013, 18:55:25 »
är tittglaset innan expansionsventilen och du har flöde som blir bubbelfritt efter ett tag kompressordrift och utan att det blir kallt så är inte problemet dina torkfilter utan dessa släpper igenom som de skall

---

åter igen kan du filma med mobilkameran även om det blir lite suddigt och kanske ta en stillbild på tittglaset när det är avstängd - medans det skummar och sedan när det verkar helfyllt   så skulle det underlätta väldigt...

Det finns lite trix att se om tittglaset är tomt eller helt fylld av vätska och det är att titta på innerytorna i tittglaset om de verka blänka av oljehinna och kanske tom fladdra lite av av gasströmmen som passerar igenom i skenet från lampan eller inte - det förstnämnda tyder då på att utrymmet är gas-fyllt utan vätskan medans när det är helfyllt med vätska så är det mer som ett akvarium utan direktreflexer av interiören av tex. lampan du lyser med.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!