Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LUFT/LUFT-VÄRMEPUMP TILL FTX  (läst 815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nihonto europe

  • Gäst
nihonto europe
LUFT/LUFT-VÄRMEPUMP TILL FTX
« skrivet: 17 augusti 2020, 13:24:10 »
Hej,
Hittar inga luft/luft-värmepumpar med spiro-anslutning eller annan cirkulär anslutning.

Det måste väl finnas?

Det jag skulle vilja veta är om det finns sådana modeller eller hur det bäst kan lösas.
Det kanske finns någon stos som tillbehör, men jag hittar absolut inget. Har hört att det ska finnas ett märke som ska ha detta, men inget går att hitta.

Editerar för att förtydliga:
Söker en modell med spiro/cirkulär koppling för att åstadkomma ett luftflöde mellan värmepump och FTX. Det är det enda jag vill åstadkomma och det är min enda fråga.

/Martin
« Senast ändrad: 17 augusti 2020, 13:30:51 av nihonto europe »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LUFT/LUFT-VÄRMEPUMP TILL FTX
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2020, 13:26:05 »
Vad vill du åstadkomma? Normal ventilation har vanligtvis för lågt flöde för att överföra de effekter som behövs för att vara enda värmekällan i ett hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LUFT/LUFT-VÄRMEPUMP TILL FTX
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2020, 13:40:19 »
Precis, man kan ha ett FTX-aggregat före ett luftvärmeaggregat där luftflödet är flera gånger högre än för tilluften genom FTX'en. Man har s.k. cirkulationsluft/återluft i luftvärmeaggregatet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!