Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp  (läst 1176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joelan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« skrivet: 03 januari 2023, 12:15:08 »
Hej,
Skrev ett inlägg men det verkar ha försvunnit.

Köpte ett kedjehus i maj (7mån) byggt 1979. Två plan. Totalt 115kvm. Nibe fighter310p frånluftsvärmepump installerad 2005 av väletablerat godkänt företag.

För någon vecka sedan noterade jag en täckskiva mellan pannan och taket. Blev nyfiken på rör och kanaldragningarna då jag har haft svårt att få ett behagligt klimat inne. Blir inte jämn temperatur i rummen, felsökning pågår på annat forum fortfarande.

Plockade bort täckskivan och fick en smärre chock. Är detta verkligen ok? Vad är det svarta? Får man täta med maskeringstejp? Vad är det fuktiga på plattan? Etc.
Vart vänder jag mig för att få detta kontrollerat på rätt sätt? Kan detta räknas som ett dolt fel? Förra ägaren har haft återkommande proffesionell skötsel av ventilationskanaler, här kan de inte ha varit.

Lyckades inte ladda upp filmen så kommer lite dumpar från filmen ist.

Hoppas någon kan hjälpa mig och guida mig vidare.

Tack på förhand
Jonna

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2023, 12:40:05 »
Hej! Det första man kan undra är vad en frånluftsvärmepump gör i ett hus byggt 1979?? Huset byggdes inte för detta och frånluftsvärmepumpar fanns inte då. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna och mycket välisolerade hus med låga transmissionsförluster. Pumpen är vidare felaktigt installerad. Avluftskanalen ska vara kondensisolerad i hela dess längd och jordledningarna ska vara anslutna till metallrören i taket. Frånluftsdonet har inte rengjorts på länge. Undrar hur filtret i 310P ser ut?
« Senast ändrad: 03 januari 2023, 17:44:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2023, 12:43:56 »
Dolt fel och vad ska du kräva.
Möjligen att det var dåligt städat och en slangklämma i modell större.
Kostnad max 100 kronor.


När vi sålde huset så skulle dom nya köparna byta ut hela köket men redan efter en vecka började lagret låta i köksfläkten, dom ville att vi skulle betala för en halv fläkt. Vi gjorde det utan krångel även om det var djävligt småaktigt av dom och framförallt när det första dom skulle göra var att kasta ut skiten.

17 år senare så hörde dom av sig och ville veta hur djupt vårt bergvärmehål var borrat, hm hm jag minns faktiskt inte, trots att jag vet EXAKT hur djup det var. det är väll det som kallas karma.


Tror du ska spara din relation till dom förra ägarna, det kan vara bra i framtiden.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2023, 17:00:57 »
Dolt fel är generellt svårt att hävda, man har som köpare mycket långtgående undersökningsplikt. Ny men felaktigt utfört dränering kan man få ut på då den är helt omöjlig att se utan att gräva upp, men att lossa en lucka kommer anses rimligt.

Men det ser ju lite trist ut och frånluftsvärmepump är nog inte den bästa lösningen som sagt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Joelan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2023, 17:30:48 »
Misstänkte så. Men om de har installerat så fel från början (2005) är det någon idé att vända sig till det Nibecertifierade företaget som utfört installationen? Samma företag har sedan även gjort underhåll på hela ventilationen visar det sig enl förra ägaren.
Menar om de medvetet undanhållit felet? Borde dem inte ”servat, gjort underhåll” även där uppe?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2023, 17:44:08 »
Har svårt att se att ett NIBE-certifierat företag gjort den dåliga installationen. Det är flera fel och varför har de t.ex. inte använt NIBE original överskåp då? Det svartvita är ju mögel som är ohälsosamt. Om det är så att resten av avluftskanalen genom huset saknar kondensisolering kan det vara mögel där också och man kan nog prata om dolt fel om det inte är enkelt att komma åt och se utan man måste öppna upp i väggar och tak.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2023, 17:51:46 »
Konsumenttjänstlagen ger konsumenten rätt att klaga i tio år.....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Joelan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2023, 18:09:48 »
Hur borde det sett ut?
Någon som har liknande som kan visa? 

Kan någon råda mig hur jag går till väga nu?
Vågar jag ta bort synliga möglet själv, kanske dumt att pilla där uppe med tanke på alla fel?
Ska jag stänga av något?
Kontakta försäkringsbolaget, har aldrig behövt göra ngt sådant innan… min man har skött allt innan och nu ska jag fixa det själv, lär mig massor 😄

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2023, 18:15:10 »
Det har ju fungerat i 17 år....utan att ge några skador.

Torka bort det svarta.....du kan nog vara helt lugn....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Joelan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2023, 18:19:02 »
Fungerar kanske men hur ser det ut inuti, jag vill inte utsätta mina barn för onödigt mögel?

Hur mycket påverkar detta funktionen, ser ju med blotta ögat att det inte är tätt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2023, 18:43:23 »
Normalt om huset är byggt för FLVP så är det anslutningar till de två ventilationskanalerna i innertaket och den vänstra anslutningen som är avluftskanalen ska vara kondensisolerad utanpå. Hos dig stämmer inte placeringen och de har använt sämre plastkanaler för anslutningarna istället för metallrör. Möglet sätter sig i plasten så den kanalen bör bytas ut och ska kondensisoleras.

Du bör absolut undersöka resten av avluftskanalen hela vägen ut, om den är kondensisolerad eller om det finns mer mögel. Man kan borra små hål i väggar och tak och titta in med kamera som har fiberoptik där avluftskanalen går om det behövs. Välsorterade VVS-företag har det med sig om du tar hjälp av någon firma.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Kan detta verkligen vara ok. Hjälp
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2023, 13:37:44 »
Det finns inget krav på Ovk på privata hus.

Några frågor:

Funderar du på att försöka få ut en firma som för 18 år sedan installerade den här att komma ut städa åt dig ?

Har du anmält ditt damm och mögel som ett försäkringsärende ?

Varför städar du inte det bara lite, det där tar ju max 30 minuter att torka av.

En 310P är jag tveksam till om den i verkligheten ens behöver kondensisolerade avluftskanaler.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!