Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock i fritidshus  (läst 3985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Monoblock i fritidshus
« skrivet: 30 september 2021, 10:12:07 »
Har 3 nybyggda fritidshus  pÃ¥ ca 100 m2 stycket är byggda pÃ¥ platta med golvvärme. Stugor är enbart byggda för uthyrning via airbnb och jag trodde inte att jag skulle fÃ¥ nÃ¥gon beläggning vintertid. SÃ¥ en liten Relek 9 kw elpanna sattes in för att kunna hÃ¥lla underhÃ¥llsvärme vintertid och Nibe Eminent 100 l varmvattenberedare. I husen finns det öppen spis som jag har märkt att gäster gärna vill elda i.

Nu visar det sig att stugorna kommer vara uthyrda även under vintern det mesta av tiden.
Vilket iofs är ett angenämt problem, men elpatron med nuvarande elpris känns mindre angemänt  :(
Nu funderar jag på att sätta in en monoblock i varje hus som kopplas in till värmeslingor i golv och behåller varmvattenberedare då de är splitter nya.

Tänker jag rätt? Detta blir ju betydligt billigare än att köpa kompletta pumpar med inbyggd vvb.
Jag tittar på Daiken 7kw monoblock, är detta rätt val?
Har själv kopplat all vvs i husen så jag borde väl kunna koppla in dessa själv, eller finns det något som gör att jag borde anlita installatör?

Hus finns här Rosenhult.se




Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 30 september 2021, 16:26:55 »
Har 3 nybyggda fritidshus  pÃ¥ ca 100 m2 stycket är byggda pÃ¥ platta med golvvärme. Stugor är enbart byggda för uthyrning via airbnb och jag trodde inte att jag skulle fÃ¥ nÃ¥gon beläggning vintertid. SÃ¥ en liten Relek 9 kw elpanna sattes in för att kunna hÃ¥lla underhÃ¥llsvärme vintertid och Nibe Eminent 100 l varmvattenberedare. I husen finns det öppen spis som jag har märkt att gäster gärna vill elda i.

Nu visar det sig att stugorna kommer vara uthyrda även under vintern det mesta av tiden.
Vilket iofs är ett angenämt problem, men elpatron med nuvarande elpris känns mindre angemänt  :(
Nu funderar jag på att sätta in en monoblock i varje hus som kopplas in till värmeslingor i golv och behåller varmvattenberedare då de är splitter nya.

Tänker jag rätt? Detta blir ju betydligt billigare än att köpa kompletta pumpar med inbyggd vvb.
Jag tittar på Daiken 7kw monoblock, är detta rätt val?
Har själv kopplat all vvs i husen så jag borde väl kunna koppla in dessa själv, eller finns det något som gör att jag borde anlita installatör?

Hus finns här Rosenhult.se
Säkerställ tillräcklig volym vatten i värmebärarkretsen för att kunna garantera avfrostning. Sätt gärna en 100 liters volymtank i serie efter maskinen.

Mvh
D

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2021, 08:33:27 »
Tack, jag antar att du tycker mitt val av lösning och fabrikat är ok. 8)
Hade ingen aning om att man skulle ha tank(volym) för att kunna avfrosta tack för tipset.  tummenupp
NÃ¥gon annan som har input?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2021, 09:57:18 »
Tack, jag antar att du tycker mitt val av lösning och fabrikat är ok. 8)
Hade ingen aning om att man skulle ha tank(volym) för att kunna avfrosta tack för tipset.  tummenupp
NÃ¥gon annan som har input?

Man måste INTE ha tank. Dock gjorde jag dig uppmärksam på att kontrollera detta då det annars kan leda till driftsproblem.
All avfrostning sker primärt med energin i värmebäraren i huset. Dessutom är det returtemperaturen i kretsen som tillför energin och den är ofta relativt låg, speciellt i ett golvvärmesystem. Har du dessutom en liten volym så hinner volymen gå igenom i sin helhet genom maskinen innan avfrostningscykeln är klar. Det innebär att temperaturen har redan reducerats innan "varv 2 " genom värmepumpen påbörjas och då kan det bli snålt med energi. Många tror att det bara är att slå igång elpatronen för att hjälpa till men den befinner sig "på andra sidan" kretsen, d.v.s. i framledningsdelen och allt det vattnet måste passera huset först.
Då är en extra volymförstoring om ca 100 liter en bra buffert.

Lycka till med dina planer.

mvh
D

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #4 skrivet: 07 november 2021, 13:59:45 »
DÃ¥ har jag fÃ¥tt leverans av pumpar och har naturligtvis fler frÃ¥gor  ::)
Idag sitter det Relek värmepannor i husen som jag tänkte skulle sitta kvar och då använda cirkulationspump och elpatron i denna panna.
Ska jag koppla in värmepump på sug eller trycksida på cirkulationspump?
Var får jag tag på glykol som har rätt inhibitor?
Är 20 mm golvslang ok att använda mellan värmepump och cirkulationspump.
Var hittar jag isolering till dessa slangar ?
Var hittar jag en elektrisk avstängningsventil?

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #5 skrivet: 09 november 2021, 16:30:24 »
Nån som kan hjälpa? Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #6 skrivet: 09 november 2021, 18:39:36 »
Är inte Daikinmanualen till någon hjälp?

20-slang låter klent. 22 mm Cu borde vara minimum.
Värmepumpen behöver styra elpatronen.

Isolering ute bör vara minst 19 mm armaflex. Välj gärna en storlek för stor så kopplingarna får plats.

Retur -> cirkulationspump -> värmepump -> elpatron -> system/stigare

Danfoss tillverkar många olika magnetventiler. Inte speciellt prisvärda. Är det ett måste?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #7 skrivet: 10 november 2021, 17:40:17 »
Tack HBerggren,
Har nu varit en sväng i Rinkaby och handlat 22 mm Cu rör, klämringskopplingar, flexslangar, säkerhetsventiler och armaflex.
Pratade med personal där och de kunde inte förstå vad den elektriska avstängnings ventilen skulle vara bra för, så jag skippar nog den om inte någon här kan förklara varför jag bör ha den.

Jag glömde naturligtvis fråga om glykolen, använder ni glykol? om ni gör, var och vad köpte ni?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #8 skrivet: 10 november 2021, 22:10:54 »
Ingen glykol. Står det att den har automatik för att köra laddpumpen stötvis när det är kallt? I så fall behövs inget annat.

Daikin bergvärme osv har en flödesgivare som får spratt om något får flödet att gå när det inte ska gå, kan det vara därför? Annars förhindra självcirkulation? Men det brukar göras med en fjädrad backventil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #9 skrivet: 10 november 2021, 22:39:51 »
Det stÃ¥r att programvara är försedd med speciella frostskyddsfunktioner som inkluderar aktivering av pumpen, interna värmare, och/eller elpatron i händelse av lÃ¥ga temperaturer. Men i händelse av strömavbrott kan  dessa funktioner inte säkerställa skyddet. Vi rekommenderar därför att tillsätta glykol i vattenkretsen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #10 skrivet: 10 november 2021, 23:05:29 »
Jag hade varit rädd för att det skulle börja dofta glykol genom golvvärmeslangarna faktiskt. Hade haft mellanväxlare i så fall.
Propylenglykol är smidigt, bara tömma ut i avloppet om det behövs. Etylen får man hantera på ett seriöst sätt.

Avstängningskranar till utedelen (inne) och avtappningskran på det undre röret där ute är ett alternativ, kommer inte strömmen så kan man dränera i alla fall. Instruerad granne kanske.
Kanske riskabelt, pajar cirkulationspumpen tar det tid innan du märker det på dessa hyreshus. SMS med innetemperatur låg eller elbortfall så hade det ju kanske gått.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #11 skrivet: 11 november 2021, 08:17:45 »
Jag tror att jag kör med glykol, har googlat fram ett antal leverantörer nu.
Det är ju rätt mycket mer jobb men better safe than sorry, tänkte tömma slingor med tryckluft och fylla med någon slags pump från glykoldunk, någon som gjort detta innan?
Kan undras hur mycket vatten man har i golvvärme slingorna(20 mm) i ett 100 m2 hus?

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #12 skrivet: 11 november 2021, 08:35:41 »
Kanske man kan använda en sån här?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/batteridriven-pump-adblue-2000046774
Om man börjar med att fylla i glykolen så behövs ju inget större tryck för att få i det, och sedan toppar man med vatten från husets vattensystem. Antar att det kommer att blanda sig efter att ha pumpats runt i system.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #13 skrivet: 11 november 2021, 11:41:58 »
Jag hade hellre satsat på något med standardanslutningar. Trädgårdsslangssortimentet har rörgänga och blir på så vis smidigt att arbeta med.

Denna pumpen är helt fantastisk. Har testat många andra.
https://www.bauhaus.se/lamellpump-gardena-for-borrmaskin?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

De ska ju alltid primas med full vätska på hela sugsidan, men denna Gardenan funkar ändå, andra verkar ha nolltolerans mot luft i jämförelse.


Hur som! Du borde bygga det så som man gör med bergvärmeslingan. Antingen köpa en sådan halvdyr överkvalificerad isolerad kranlåda för bergvärme, t ex Altech påfyllnadssats 1900 kr.
Eller så köper du en monteringssats för vattenfilter, samma delar går köpa löst också. Men 800 kr kostar en sån och säljs av vattenfilterförsäljarna, Rinkaby har den säkert också. Går att bygga av lösa delar också förstås. Bifogad bild på en sådan sats.

Den monteras på ena ledningen bara. Så som det ser ut på bilen så är det "spola/fylla på läge".

Kranen i flödesrikting kopplas till borrmaskinspump ut.
Sugsidan till borrmaskinspumpen kopplas till botten på valfri spoltunna, murbruksbalja eller något som går sätta anslutning i. (Biltema har diverse anslutningar).
Sedan fixerar du slangen från den andra kranen till tunnan så den inte ramlar iväg och pissar ner golvet.

Med detta kan du få allt vatten i rörelse via ett spolkärl. Luften bubblar bort och vätska sugs vidare.
Du kan fylla i glykolblandning medan det gamla rinner ut ur andra kranen i avloppet.
Denna metoden klarar även fylla ditt expansionskärl med 2 bar om du så skulle vilja. - Då stänger du returledningen medan spoltunnans innehåll laddas i expansionskärlet. Stäng av borrmaskin och påfyllningskran samtidigt. Backventil på påfyllningsuttaget är inte nödvändigt, men kan underlätta momentet.

Sen när det är klart så sätter du lock på uttagen och ändrar alla kranar till motsatt läge bilden nedanför så går flödet rakt igen.


Det går förstås göras på andra sätt, men när man hanterar stora volymer och behöver 3-4-5-6 händer så kan det vara bra med ett lite underlättande upplägg.
25-literdunk och begagnad hydroforpump är andra bra prylar som kan användas till samma sak.

---

Kika LK's dokumentation så kanske du kan lista ut hur många meter slang du har.
Sen räknar du på det som om det vore en cylinder.

r = radien = halva diametern
3,14 = pi

r * r * 3,14 * höjden.

Testsiffror att räkna på:
Diameter 39 mm
Höjd 40 mm
Blir knappt 50 ml

---

Kontrollera glykolhalten när systemet gått ett tag. Använd en optisk prövare, de fungerar ju i alla fall.
Köpte Biltemas flytande givare på resande fot, den visade inte 50% rätt av en känd koncentration, suck. En optisk är inte dyr, en flytande som faktiskt fungerar lär kosta mer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock i fritidshus
« Svar #14 skrivet: 11 november 2021, 13:58:16 »
Tack för ideerna  tummenupp

För att göra livet lätt så kan man anta i ett 100 m2 hus 10x10 m slingor ligger cc 300 mm, första 150 mm från kant att man har ca 320 meter rör som är 20x2 dvs 16 mm innnerdiameter.

0,008*0,008*pi*320= 0,065 m3 = 65 liter vilket var mycket mer än jag trodde. Lägger man till elpatron, tryckkärl och värmepump så kan kanske räkna 75 liter.
En 20% blandning ger då ca 15 liter glykol. Då får vi handla 2 st 25 liters dunkar.

Tänker jag rätt?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 255
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!