Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventiler för styrning av tak-kassett nödvändiga  (läst 1653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Handen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tanken på att nästan gratis få kyla i sovrummet på sommaren lockade mig starkt så fort jag läste om det vid installation av bergvärmen för snart 2 år sedan. och gratis är det ju värt att lägga pengar på... (men den diskussionen tar vi inte nu).

kopparrören med armaflex är på plats bakom väggen från källaren via två våningsplan upp på vinden där en kassett ska monteras.

jag har tittat på någon form av elektronisk termostat gärna en LCD display (för att det är ballt) som man kan knappa in tex 21 grader C så att kylan går tills det är uppnått.

Nu till frågan.
i princip alla fabrikat av fläktkonvektorer som jag sett info om finns ventiler med (bifogar tillbehor_skystar.pdf).
Behövs dess vid en frikyleinstallation motsvarande http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47817.msg478209#msg478209

Det känns ju lite dubbelt att både kunna strypa flödet i köldbäraren och ändra hastigheten på fläkten!?

Sen har jag förstått att man ska låta kassetten styra cirkulationspumpen för frikylan är det på /av eller hur har ni kopplat?

hoppas på lite klarhet i detta

sen får jag beställa en lämplig konvektor har börjat kolla lite på priser i nere i europa, det är en ganska stängd/dyr marknad i Sverige som privatperson..

/Handen

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Ventiler för styrning av tak-kassett nödvändiga
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2012, 22:28:45 »
pÃ¥ min installation sÃ¥ sitter en magnetventil efter circ.pumpen som öppnar fullt när man drar igÃ¥ng konvektorn, sammtidigt startat även pumpen. När termostatet i konvektorn uppnÃ¥tt inställd temp. sÃ¥ stannar CP och magnetventilen stängs. Men om ventilen behövs???? I kopplingschemat finns en ventil inritad... SÃ¥ installatören satt dit en  ^-^

//Martin
« Senast ändrad: 09 augusti 2012, 22:44:44 av mliljedl »
Thermia Diplomat 10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventiler för styrning av tak-kassett nödvändiga
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2012, 07:06:13 »
Det sitter en on/off på min med, tror den sitter där för att undvika självcirkulation då fläktkonvektorn inte går.
Det sitter ju en backventil mellan påsticken som ev kan ge lite tryckfall och då blir det en liten cirkulation över fläktkonvektorn hela tiden då brinepumpen går i VP:n.

Fläktkonvektorn styr både ventil och CP till frikylan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Handen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventiler för styrning av tak-kassett nödvändiga
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2012, 08:38:18 »
OK Dubbelt alltså!

Då får det ju en poäng eftersom brinepumpen går ibland, med ev kallras som följd.

Tackar för era svar!

Är det någon som hittat/Handlat en takkassett billigare nere i Europa? hitintills har jag fått billigaste svar på en GEA Cassette Geko 799€ med ECM motor (600x600) tyvärr kostade styrningen (OP51C) 372€.

/Handen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 600
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!