Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast kondensering vs flytande kondensering  (läst 11547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2005, 13:59:19 »
Hej Arne,

Står det i avtalet att flytande kondensering ska användas så ska det vara det som installeras. Här är det bara att ligga på leverantören och få det fixat eller kompenseras ekonomiskt för den uteblivna besparingen. Alternativt gå till ARN om du inte får nåt gehör från IVT.

Tittar man på den driftsekonomiska sidan torde skillnaden i driftskostnad ligga på ungefär 400kr/år. Räknar man på ditt energibehov och pumpens uteffekt så bör den klara uppvärmningen utan tillskott ner till nån eller ett par minusgrader och ha en ungefärlig drifttid på 4300 timmar per år. Men 33kWh per dygn i förbrukning för pumpen och elpannan låter helt normalt för ditt energibehov vid den här tiden på året. Detta naturligtvis med reservation map var du bor.

Hej Per
Menar du på fullt allvar att skillnaden i effektivitet mellan fast och flytande kondensation i en normalvilla handlar om 400 kr per år ??
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 14:09:22 av Rickard »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2005, 14:14:50 »
Jag tycker också att det låter lite, men om han har ett lågt värmebehov (låg framledningstemp) kan flytande kondensering spara långt mer än 10-20%. Jag skulle vilja påsta att han kan spara ca 25% förutsatt att hans värmepump inte på egen hand kan bygga upp så hög temp i radiatorsystemet.

Med utgångspunkt från den klena värmepumpen i förhållande till huset storlek tror jag inte att värmepumpen på egen hand klarar av att värma radiatorkretsen till mer än ca 35 grader.

När eltillskottet behövs för att klara uppvärmningen (vid flytande) kommer COP inte att vara så mycket bättre än vid fast kondensering, men under långa perioder kommer värmepumpen att klara det på egen hand, och vid de perioderna kan verkningsgraden öka med upp emot 40-50% i förhållande till fast kondensering.

PerF, förklara gärna hur du tänker när du räknar med ca 10% besparing.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2005, 17:37:34 »
Jag utgick från skillnaden i COP mellan 35 och 50 grader. Sedan antog jag, baserat på oljeförbrukningen att energibehovet är 21000kWh per år. Om vi då antar att pumpen själv klarar hela värmebehovet så behöver den gå 4200 timmar vid 50 grader eller 3900 timmar vid 35 grader för att åstadkomma 21000kWh. Det gör att den vid 50 grader förbrukar 6720kWh och vid 35 grader 5460kWh. Skillnaden i kronor med ett elpris på 85 öre/kWh är då 1071kr. Detta vid en utetemperatur på 7 grader (enligt databladet). Om man då väger in att framledningstemperaturen ligger på mellan 35-41 grader, att uteffekten sjunker vid kallare väder, samt att pumpen ibland måste göra varmvatten, så bedömde jag att en rimlig skillnad låg på ungefär hälften, eller 400-500 kronor. Visserligen kommer pumpen att gå vid varmare väder än +7 men det mesta av kWh kommer att produceras när det är kallare.

Men skillnaden i verkningsgrad mellan 35 och 50 grader är bara 20% sÃ¥ mer än sÃ¥ kommer inte skillnade mellan flytande och fast kondensering att vara. Dessutom om pumpen maxar ut före 50 grader blir skillnaden ännu mindre. SÃ¥ dina 40-50% Rickard, kan du titta i mÃ¥nen efter!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2005, 20:34:27 »
Jag utgick från skillnaden i COP mellan 35 och 50 grader. Sedan antog jag, baserat på oljeförbrukningen att energibehovet är 21000kWh per år. Om vi då antar att pumpen själv klarar hela värmebehovet så behöver den gå 4200 timmar vid 50 grader eller 3900 timmar vid 35 grader för att åstadkomma 21000kWh. Det gör att den vid 50 grader förbrukar 6720kWh och vid 35 grader 5460kWh. Skillnaden i kronor med ett elpris på 85 öre/kWh är då 1071kr. Detta vid en utetemperatur på 7 grader (enligt databladet). Om man då väger in att framledningstemperaturen ligger på mellan 35-41 grader, att uteffekten sjunker vid kallare väder, samt att pumpen ibland måste göra varmvatten, så bedömde jag att en rimlig skillnad låg på ungefär hälften, eller 400-500 kronor. Visserligen kommer pumpen att gå vid varmare väder än +7 men det mesta av kWh kommer att produceras när det är kallare.

Men skillnaden i verkningsgrad mellan 35 och 50 grader är bara 20% så mer än så kommer inte skillnade mellan flytande och fast kondensering att vara. Dessutom om pumpen maxar ut före 50 grader blir skillnaden ännu mindre. Så dina 40-50% Rickard, kan du titta i månen efter! ;)

OK, vid + 7 grder har du rätt, skillnden blir då ca 20%.

Men om vi då tänker oss -7 grader, då ger värmepumpen en otroligt låg uteffekt och dålig COP om den skall arbeta i intervallet 45-50 grader istället för flytande kondensering (betänk den låga uteffekten vid kall väderlek) , vid låg framledningstemp kommer då skillnaden att öka - inte minska som du skriver.

Jag vidhåller min uppfattning om att den kommer att ge ca 25 % mer energi/större besparing vid koppling enligt flytande kondenseringsprincipen.

När eltillskott tillkommer så minskar nyttan av flytande kondensering, men å andra sida stoppar den väl helt vid ca -10 grader...

FÃ¥ se om du lyckas överbevisa mig Sc:,h, jag kan faktiskt erkänna om jag har fel  ;D

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2005, 22:53:48 »

OK, vid + 7 grder har du rätt, skillnden blir då ca 20%.


Förutsatt att pumpen aldrig behöver göra mer än 35 grader och man bortser från VV ladding, ja. Och +7 grader är en rätt mild vinter...

Citera

Men om vi då tänker oss -7 grader, då ger värmepumpen en otroligt låg uteffekt och dålig COP om den skall arbeta i intervallet 45-50 grader istället för flytande kondensering (betänk den låga uteffekten vid kall väderlek) , vid låg framledningstemp kommer då skillnaden att öka - inte minska som du skriver.


Invänder lite mot att låg framledning räcker vid kallare väder. Vid -7 behövs säkert högre framledning än vid +7. Till att börja med.

Helt riktigt att uteffekten sjunker. 30-40% frÃ¥n +7 till -7. Nu har jag inga siffror för Optiman vid -7 grader utan har försökt att interpolera fram och jämförde lite med Nibes luft/vatten. Det intressanta är att uteffekten, tvärt emot vad du pÃ¥stÃ¥r, verkar sjunka snabbare vid 35 grader än vid 50 grader. Mellan +7 och +2 sjunker den 20% vid 35 grader och 15% vid 50 grader.  Minskningen av COP vid -7 grader är 15% mindre för 50 grader än 35. Men som sagt, jag har inga riktiga siffror för 35 grader vid -7. BÃ¥da kolvkompressor vad jag kan se.

Prova och räkna lite sÃ¥ fÃ¥r vi se vad du kommer fram till.  --/ ;)

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2005, 14:19:09 »
PerF:

Räknandet överlåter jag åt dig, där ligger jag definitivt i lä, däremot funderar jag hur det är med detta:

Citera
tvärt emot vad du påstår, verkar sjunka snabbare vid 35 grader än vid 50 grader.

Hur är det med COP, den borde sjunka mer vid -7/50 än vid -7/35, även om uteffekten minskar mer...

Det är inte bara uteffekten som avgör COP utan även driveffekten.

De må vara hur det vill med denna fråga, flytande kondensering är bättre, det tror jag att vi alla är överens om (även CTC-ägare) och med tanke på att Arnen hade blivt lovad det så skall han ha det.

Det tycker jag i alla fall.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2005, 15:05:34 »
PerF:

Räknandet överlåter jag åt dig, där ligger jag definitivt i lä, däremot funderar jag hur det är med detta:

Citera
tvärt emot vad du påstår, verkar sjunka snabbare vid 35 grader än vid 50 grader.

Hur är det med COP, den borde sjunka mer vid -7/50 än vid -7/35, även om uteffekten minskar mer...

Det är inte bara uteffekten som avgör COP utan även driveffekten.

De må vara hur det vill med denna fråga, flytande kondensering är bättre, det tror jag att vi alla är överens om (även CTC-ägare) och med tanke på att Arnen hade blivt lovad det så skall han ha det.

Det tycker jag i alla fall.

Nä, det här med besparingsskillnaden är ett sidospår. Arne ska naturligtvis ha det han är lovad i avtalet.

Btrf COP så tittade jag på vad skillnaden var mellan +7 och +2 vid 35 och 50 och beräknade vad den troligtvis skulle bli vid -7/35. Uteffekt och driveffekt är specat vid +7 och +2 och eftersom bägge ändrar sig i stort sett linjärt så borde man hamna som jag gjorde.

Mellan +7 och +2 minskar COP 17% vid 35 grader och 14% vid 50 grader.


Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #22 skrivet: 24 februari 2005, 15:50:15 »
OK

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #23 skrivet: 28 augusti 2005, 13:13:32 »
Hej!
Jag erkänner;
Jag har inte den blekaste aning om vad varken flytande eller fast kondensering är. :o *vinkar* *roflmao*
Kör idag med en Optima  700 (IVT) och en AW290 och kan knappt sitta still sÃ¥ nyfiken jag är!!!
// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Fast kondensering vs flytande kondensering
« Svar #24 skrivet: 28 augusti 2005, 14:02:25 »
Hej!
Jag erkänner;
Jag har inte den blekaste aning om vad varken flytande eller fast kondensering är. :o *vinkar* *roflmao*
Kör idag med en Optima  700 (IVT) och en AW290 och kan knappt sitta still sÃ¥ nyfiken jag är!!!
// Jarl
Har du läst http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html ???
Leta pÃ¥ sidan efter fast/flytande-kondensering.   ;)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!