Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömlös laddpump.  (läst 698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suneenus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strömlös laddpump.
« skrivet: 06 februari 2020, 16:49:40 »
Nibe VVM240 anpassad till pump F2026. Fick HP-larm och det hjälpte inte att starta om. Upptäckte att laddpumpen inte var igÃ¥ng. Tänkte dÃ¥ byta denna men som tur var kollade jag om den fick ström. Eftersom den inte fick ström öppnade jag manöverpanelen och upptäckte dÃ¥ att automatsäkringen var sönderbränd runt anslutningen av 2st ganska tunna kablar till kontakten frÃ¥n/till/väntar pÃ¥ service.  En av kablarna var helt av. Säkringen hade inte löst ut! Jag bytte säkringen och kablarna. Cirkpump till värmebärare gick igÃ¥ng. men inte till laddpump. Värmepumpen startar inte heller. Anläggningen fungerar med tillsatsvärme men vad kan det bero pÃ¥ att inte värmepumpen funkar? Har kollat laddpumpens anslutning till kretskortet men ingen ström ut.
Kabelnamn från pump till skarvdon i manöverpanel: Brun/fas: 12 5B. Blå/nolla: 12 4B
Kabelnamn från skarvdon (Byter namn) till kontakt: Grå/fas: 4. Blå/nolla: 10
Meny vämepump: NORMAL/STOPPAD/TID TILL START: 0MIN
Någon expert som har någon ide´innan jag ringer servicetekniker?

suneenu

  • Gäst
suneenu
SV: Strömlös laddpump.
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2020, 21:07:10 »
Vill tillägga att om jag sätter strömställaren i läge " väntar på reparatör" så får laddpumpen ström.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömlös laddpump.
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2020, 07:51:08 »
Laddpumpen ska ju sitta på relä 1, medan cirkpumpen sitter på relä 6, kolla?
Båda är normalt stängda så de får spänning i R-läget.
Om den inte får spänning från reläkortet i driftläget så är min bedömning att styrkortet felar.
Du kan testa att återställa fabriksinställningar i meny 9.3.9 och se om detta hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad suneenus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömlös laddpump.
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2020, 17:47:22 »
Fabriksåterställning hjälpte inte.
Laddpump sitter på relä 1. Om serviceläget är aktivt får laddpumpen ström.
När jag slår om till driftläge blir laddpumpen först strömlös i ca 5 sek. därefter
får den ström i ca 2 sek, varefter den blir permanent strömlös.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömlös laddpump.
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2020, 23:50:33 »
OK, tror att styrkortet (centralenhet) är trasigt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!