Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt i Panasonic CU-HZ9RKE-1  (läst 457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MT-Adam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥lig effekt i Panasonic CU-HZ9RKE-1
« skrivet: 07 januari 2024, 20:49:56 »
Hej!

Har fått problem min 6 år gamla värmepump. Den tappade effekt med tiden, får nu mer ca 13 grader i hemmet om jag kör den som enda värmekälla. Ett annat symptom var att den började göra ett ordentligt "flåsande" när avfrostningsprocessen påbörjades, under några sekunder. Kyltekniker anlitades och läckage konstaterades, och nytt kylmedium fylldes.

Problemen försvann dock inte, jag kör den på 30 grader nu, men den har fortfarande problem att hålla en kontinuerlig värme inomhus. Den ger ca 35 grader ett tag, sedan stannar utedelen av helt i någon minut, och startar sedan för att återigen stanna en liten stund senare. Tycker att utedelen blivit lite mer högljudd än vad den var när den var ny, och "flåsandet" vid avfrostning kvarstår.

Mina funderingar:
*Kan det vara så att kompressorn har ett överhettningsskydd som slår in när den stänger av ytterdelen?
*Kan det vara ett inre läckage eller problem med 4-vägs ventil som gör att avfrostningsprocessen låter annorlunda?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt i Panasonic CU-HZ9RKE-1
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 11:20:49 »
har det bara fyllts på gas utan läcksökning så..... är ju läckan kvar och nissen brutit mot lagstiftningen.

En typisk symtom på akut gasbrist är att kompressorn går ner pga för hög hetgastemp

Utloggad MT-Adam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt i Panasonic CU-HZ9RKE-1
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2024, 22:07:14 »
Jag gjorde en enkel felsökning först och fick hit montören faktiskt, eftersom jag hittade läckage i en koppling. Han fyllde på gas med känsla och påstod att det istället för kopplingen var kondensorn som läckte när det inte blev bättre efter fyllningen. Efter det tog jag hit en annan kyltekniker som höll med mig om att det läckte gas ifrån kopplingen, så han drog åt den och provtryckte systemet innan han fyllde på ny gas. Om det är rätt mängd eller inte kan jag ju givetvis inte veta säkert, men tycker ändå att gasmängden BORDE vara bra nu.

Finns det något annat du kommer att tänka på som kan göra att kompressorn går ner mer än fel gasmängd? Skulle det kunna vara ett inre läckage eller att kompressorn blivit sliten pga att den antagligen jobbat med gasbrist ett tag tidigare?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig effekt i Panasonic CU-HZ9RKE-1
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2024, 09:51:17 »
två andra fel
kompressorns ventiler har skador
givaren är kass

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!