Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1126 / ackumulatortank / ved /solpaneler automatisering  (läst 4064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Varför funkar det inte med Gm-30 jag har 2000 liter vatten och 8 kw vp och tror jag kör med -60 eller om det är-100 om BT25 sitter på utgående rör mot huset känner den värmen fort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är nybörjare på värmepumpar och har inte testat fullt ut men tror att det fungerar så här...
Om jag vill att VP går när solen lyser på solcellerna så seriekopplas 2kOhhm motstånd till BT25 och vips så tror pumpen att vattnet är 11C grader kallare i tanken.(BT25 sitter i mitten av tanken). Som det är nu så måste 130 gradminuter räknas ner innan pumpen kan starta. Detta kan ta kanske 10-30minuter samtidigt som man har överskott på el vilket inte känns bra. Lösningen blir att ställa upp pumpens kurva ytterligare 10C och låta arduinon styra allt. Där ställer jag även att den alltid går minst 30min vid varje start.

Synpunkter?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Med GM-30 och 11 graders (fejkad) undertemp tar det 3 min innan vp startar borde inte var nått stort problem. Med BT25 i mitten av tanken finns det inte risk att vp går med onödigt hög temp vintertid som därefter stryps ner av shunten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom jag har flera värmekällor, ved och sol, sÃ¥ blir fejkad undertemp nÃ¥gonstans mellan 0 och 11 grader.  Pumpen ska starta vid -30 gradminuter men den stÃ¥r ju pÃ¥ +100 gradminuter frÃ¥n början. Tid till start kan dÃ¥ bli lÃ¥ng, eller tänker jag fel?

BT25 är i överdelen av tanken. Shunten stryper ner men jag vill ha tillräckligt varmt vatten för att duscha, minst 43C grader på bt25 för att det ska vara behagligt. Kanske inte ekonomiskt, har tänkt köra pumpen höst och vår och köra ved 4 vintermånader. VP är också bra om vi ska åka iväg på vintern vilket vi haft problem med tidigare. Har ca 3000kWh överskott från solcellerna som jag vill bli av med också.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Har du koll så du inte ligger under 50 grader för länge så du får legionella?
Arduinon kan ju hålla koll på det varit under 50 över 12 dagar, om inte annat.

https://www.nibe.se/assets/documents/23685/231705-2.pdf

"Kontakt för extern blockering av tillsats och/eller
kompressor
Inkoppling av blockering för tillsats och kompressor sker
på två olika AUX-ingångar.
I de fall extern blockering av tillsats och/eller kompressor
önskas ska denna kopplas in på kopplingsplint X1 som
är placerad bakom frontluckan.
Tillsatsen och/eller kompressorn kopplas bort genom
att ansluta en potentialfri kontaktfunktion till ingång
som väljs i meny 5.4, se sida 37.
Extern blockering av tillsats och kompressor kan kombineras.
Sluten kontakt medför bortkopplad effekt"


Är inte detta något för dig?

Hur har du dina givare i höjd?

BT25 är för framledning värme, inget med varmvatten. Hur har du din värmetemperaturreglering uppbyggd i och med sol i kombination med shuntfri värmepump?
Eller du kanske har tanken bara till varmvatten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Eftersom jag har flera värmekällor, ved och sol, sÃ¥ blir fejkad undertemp nÃ¥gonstans mellan 0 och 11 grader.  Pumpen ska starta vid -30 gradminuter men den stÃ¥r ju pÃ¥ +100 gradminuter frÃ¥n början. Tid till start kan dÃ¥ bli lÃ¥ng, eller tänker jag fel?

BT25 är i överdelen av tanken. Shunten stryper ner men jag vill ha tillräckligt varmt vatten för att duscha, minst 43C grader på bt25 för att det ska vara behagligt. Kanske inte ekonomiskt, har tänkt köra pumpen höst och vår och köra ved 4 vintermånader. VP är också bra om vi ska åka iväg på vintern vilket vi haft problem med tidigare. Har ca 3000kWh överskott från solcellerna som jag vill bli av med också.
Missade att du tänker göra vv i samma tank. även med 130 gradmin till start går det ju fort om du lägger en låg undertemp. Osäker hur det är numera men tidigare har jag för mig att vp startade direkt oavsett GM om tempen blev för låg lika som den stoppar om tempen blir för hög default tror jag är 7 grader men går att ändra. Risken som jag ser är när du blir för bekväm för att elda på vintern och du då kommer köra en hög temp ut till tanken för att få vv i stället för att nyttja flytande kondensering men det går ju alltid att ändra om den dagen kommer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du koll så du inte ligger under 50 grader för länge så du får legionella?
Arduinon kan ju hålla koll på det varit under 50 över 12 dagar, om inte annat.
Dels så är temp ofta över 50 grader särskilt på när det eldas med ved sedan så är det inte en förrådsberedare utan en sådan med slinga? så jag är inte så orolig. Har fungerat i 37år utan legionella.


Citera
"Kontakt för extern blockering av tillsats och/eller
kompressor
Inkoppling av blockering för tillsats och kompressor sker
på två olika AUX-ingångar.
I de fall extern blockering av tillsats och/eller kompressor
önskas ska denna kopplas in på kopplingsplint X1 som
är placerad bakom frontluckan.
Tillsatsen och/eller kompressorn kopplas bort genom
att ansluta en potentialfri kontaktfunktion till ingång
som väljs i meny 5.4, se sida 37.
Extern blockering av tillsats och kompressor kan kombineras.
Sluten kontakt medför bortkopplad effekt"
Är inte detta något för dig?
Japp, det använder jag! När ventilen stängs för att undvika självcirkulation så sluts denna krets också.

Citera
Hur har du dina givare i höjd?
BT25 är för framledning värme, inget med varmvatten. Hur har du din värmetemperaturreglering uppbyggd i och med sol i kombination med shuntfri värmepump?
Eller du kanske har tanken bara till varmvatten.
Tempgivaren sitter i dykröret på ca 2/3 höjd. Allt utgår ju från acktanken där varmvattenslingorna finns, för värmen i huset styr en Thermomatic shunten på utgående värme från acktanken.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missade att du tänker göra vv i samma tank. även med 130 gradmin till start går det ju fort om du lägger en låg undertemp. Osäker hur det är numera men tidigare har jag för mig att vp startade direkt oavsett GM om tempen blev för låg lika som den stoppar om tempen blir för hög default tror jag är 7 grader men går att ändra. Risken som jag ser är när du blir för bekväm för att elda på vintern och du då kommer köra en hög temp ut till tanken för att få vv i stället för att nyttja flytande kondensering men det går ju alltid att ändra om den dagen kommer.

Tänk dig följande scenario: Jag eldar på kvällen i oktober och på morgonen är det som du ser 48,2 grader i tanken (BT25). Solen tittar fram och och de vattenburna solfångarna startar men det ger ju inte så mycket så sent på året. Med Arduinon så lurar jag VP att det bara är 38,5grader i tanken och VP ska starta. Men nu måste först 130 gradminuter räknas ner och med 43-38,5 graders skillnad så tar det 24 minuter.
Har 1.9.3 min framledningstemp ställd på 43gr men det verkar inte hjälpa?
Har tänkt höja "beräknad framledning" från 43gr till 50gr och sedan styra med arduinon och en hysteres på 2-3 grader. Kommer ge en gångtid på minst 30-60min på varje start.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Dels så är temp ofta över 50 grader särskilt på när det eldas med ved sedan så är det inte en förrådsberedare utan en sådan med slinga? så jag är inte så orolig. Har fungerat i 37år utan legionella.

Ja med en slinga så är det ingen idé att vara orolig precis. Lite ovanligt med slinga på vedsystem, mycket bra.

Citera
Japp, det använder jag! När ventilen stängs för att undvika självcirkulation så sluts denna krets också.

Verkar bra! Du har ställt den så den blockerar både kompressor och tillsats samtidigt?

Citera

Tempgivaren sitter i dykröret på ca 2/3 höjd. Allt utgår ju från acktanken där varmvattenslingorna finns, för värmen i huset styr en Thermomatic shunten på utgående värme från acktanken.

Verkar bra också!
Men jag skulle tro att saker och ting fungerar bättre om du gör om lite. Framledning och varmvattenladdning har lite olika algoritmer.
Trycker in BT7 i toppen pÃ¥ tanken och BT6 där du har BT25. Stäng ned allt som har med värmeproduktion att göra och ta bort BT25 om möjligt. Om pannan kräver BT25, tryck in den i toppen sÃ¥ felkoden försvinner. 

Då kommer den ladda varmvatten ned till solreserverade skiktningen (BT6) när behöv finns (BT7).

Jag missar säkert något när jag inte ser hela helheten. Men detta bör till och med kunna göra att du kan köra utan signalen från Arduinon och ändå få scenariot som du beskrev till Smurfen uppfyllt. Bara grundläggande varmvatteninställningar så kommer pumpen gå när den behöver gå och så sällan som möjligt. Gradminuterna kan du hålla lågt eller noll.

Så länge rören är kopplade rätt så skiktning fungerar, hämtning och laddning sker i rätt riktningar så ska detta fungera utan komfortstörningar.

Arduinon hade jag bett stänga ventilen när dykrör 2/3 är över 58.

Lösningen ger fast kondensering och värmen funkar som vanligt. Men jag antar att det är så få "åka bort"-perioder att det finns ingen avkastning i att köra mitten av tanken flytande kondensering och toppen fast kondensering för varmvatten. Kanske inte finns anslutningar nog för det på tanken. Även om det finns två utgångar från värmepumpen och algoritmer för det.
« Senast ändrad: 13 juli 2020, 14:24:08 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tänk dig följande scenario: Jag eldar på kvällen i oktober och på morgonen är det som du ser 48,2 grader i tanken (BT25). Solen tittar fram och och de vattenburna solfångarna startar men det ger ju inte så mycket så sent på året. Med Arduinon så lurar jag VP att det bara är 38,5grader i tanken och VP ska starta. Men nu måste först 130 gradminuter räknas ner och med 43-38,5 graders skillnad så tar det 24 minuter.
Har 1.9.3 min framledningstemp ställd på 43gr men det verkar inte hjälpa?
Har tänkt höja "beräknad framledning" från 43gr till 50gr och sedan styra med arduinon och en hysteres på 2-3 grader. Kommer ge en gångtid på minst 30-60min på varje start.
Men kan du inte lura vp att den ligger 30 grader efter dÃ¥ startar den nästan direkt  Sc:,h Vore det inte bättre att bereda vv i en separat beredare kopplad till vp och förvärma vv i tanken ger mera vv och dÃ¥ kan tanken hÃ¥lla en lägre temp solen ger mera och vp gÃ¥r med högre cop när den jobbar med lägre temp nu är jag lite partisk eftersom jag har ett liknande system dock utan solpaneler men med vedpanna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla förslag!

BT6 och BT7, hur kan man koppla om sladdarna? Har ju några extra tempgivare kvar som jag köpte hos Elektrokit.

Skiktning i tanken kan man glömma, har sänkt farten på cirkulationspumpen till 40%? men eftersom returen sitter i botten och tempskillnaden mellan in- och utgående är liten så går det nog inte. Vill inte heller göra några omkopplingar på tanken eftersom jag bara tänkt behålla den här lösningen i kanske 10år tills jag tröttnat/blivit för gammal för att hugga ved. Sedan ska en ny VP in i huset och installeras normalt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Klippte ur lite från manualen jag länkade en bit upp på denna sidan.

Med "stoppgivaren" BT6 och returen i botten så blir det troligen bra ändå så länge den laddar högst uppifrån.

Är det den cirkulationspumpen till värmen som går hela tiden? I så fall så avskiktar inte den. När det är sommar så suger den bara sin egna retur från huset och skickar vidare igen. Med mer shuntvinkel bör den hämta i högt i tanken och lämna lågt i tanken.

Men om laddpumpen går hela tiden, då är det lite dumt. Det borde vara värt att kika på det i så fall när det bara handlar om en elektrisk skillnad.
Man kan se över om det finns någon inställning eller om den stannar av sig själv när ingen värme ska avges när man tar bort värmeproduktionsfunktionen från Nibe-styrningen.

Om du tar bort legionellafunktionen, vilket jag antar du redan gjort, och blockerar elpatronen så kan man ju lägga laddpumpen parallellt med laddpumpen egentligen. Inte så "fint" som att fixa det direkt i mjukvaran dock. En skiktad tank är väldigt trevligt. Har haft oskiktat själv en period.
« Senast ändrad: 15 juli 2020, 23:30:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JonasBrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1126 / ackumulatortank / ved /solpaneler automatisering
« Svar #27 skrivet: 06 oktober 2020, 13:49:53 »
Det fungerar!
Har nu kört några månader och det fungerar som tänkt. Har höjt temp i tanken till 45gr för att hustrun ska kunna duscha. Dagar när solen lyser på solanläggningarna så blir det ännu varmare. Blir ju inte så bra COP men det får jag ta, ska ju elda med ved framåt december när det blivit kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!