0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Återigen tack Carl N, nu verkar det fungera som tänkt!Det som ska göras nu är att styra en av ventilerna mellan tank och värmepump så man undviker självcirkulation och för höga temperaturer i värmepumpen när ved och sol jobbar. Är rädd att om man ska göra det manuellt stå kommer man att glömma det. Blir en enkel linjärmotor för ventilstyrningen samt utnyttja aux2 till att tvinga kompressorn att stå stilla.
Blir bara mer nyfiken på hur det är rörmässigt kopplat. Det brukar ju vara växelventiler som styr det jag misstänker. Men det där funkar också, tar lite mer plats bara. Fick du ordning på styra det du ville?
Eftersom jag har flera värmekällor, ved och sol, så blir fejkad undertemp någonstans mellan 0 och 11 grader. Pumpen ska starta vid -30 gradminuter men den står ju på +100 gradminuter från början. Tid till start kan då bli lång, eller tänker jag fel?BT25 är i överdelen av tanken. Shunten stryper ner men jag vill ha tillräckligt varmt vatten för att duscha, minst 43C grader på bt25 för att det ska vara behagligt. Kanske inte ekonomiskt, har tänkt köra pumpen höst och vår och köra ved 4 vintermånader. VP är också bra om vi ska åka iväg på vintern vilket vi haft problem med tidigare. Har ca 3000kWh överskott från solcellerna som jag vill bli av med också.
Har du koll så du inte ligger under 50 grader för länge så du får legionella?Arduinon kan ju hålla koll på det varit under 50 över 12 dagar, om inte annat.
"Kontakt för extern blockering av tillsats och/ellerkompressorInkoppling av blockering för tillsats och kompressor skerpå två olika AUX-ingångar.I de fall extern blockering av tillsats och/eller kompressorönskas ska denna kopplas in på kopplingsplint X1 somär placerad bakom frontluckan.Tillsatsen och/eller kompressorn kopplas bort genomatt ansluta en potentialfri kontaktfunktion till ingångsom väljs i meny 5.4, se sida 37.Extern blockering av tillsats och kompressor kan kombineras.Sluten kontakt medför bortkopplad effekt"Är inte detta något för dig?
Hur har du dina givare i höjd?BT25 är för framledning värme, inget med varmvatten. Hur har du din värmetemperaturreglering uppbyggd i och med sol i kombination med shuntfri värmepump?Eller du kanske har tanken bara till varmvatten.
Missade att du tänker göra vv i samma tank. även med 130 gradmin till start går det ju fort om du lägger en låg undertemp. Osäker hur det är numera men tidigare har jag för mig att vp startade direkt oavsett GM om tempen blev för låg lika som den stoppar om tempen blir för hög default tror jag är 7 grader men går att ändra. Risken som jag ser är när du blir för bekväm för att elda på vintern och du då kommer köra en hög temp ut till tanken för att få vv i stället för att nyttja flytande kondensering men det går ju alltid att ändra om den dagen kommer.
Dels så är temp ofta över 50 grader särskilt på när det eldas med ved sedan så är det inte en förrådsberedare utan en sådan med slinga? så jag är inte så orolig. Har fungerat i 37år utan legionella.
Japp, det använder jag! När ventilen stängs för att undvika självcirkulation så sluts denna krets också.
Tempgivaren sitter i dykröret på ca 2/3 höjd. Allt utgår ju från acktanken där varmvattenslingorna finns, för värmen i huset styr en Thermomatic shunten på utgående värme från acktanken.
Tänk dig följande scenario: Jag eldar på kvällen i oktober och på morgonen är det som du ser 48,2 grader i tanken (BT25). Solen tittar fram och och de vattenburna solfångarna startar men det ger ju inte så mycket så sent på året. Med Arduinon så lurar jag VP att det bara är 38,5grader i tanken och VP ska starta. Men nu måste först 130 gradminuter räknas ner och med 43-38,5 graders skillnad så tar det 24 minuter.Har 1.9.3 min framledningstemp ställd på 43gr men det verkar inte hjälpa?Har tänkt höja "beräknad framledning" från 43gr till 50gr och sedan styra med arduinon och en hysteres på 2-3 grader. Kommer ge en gångtid på minst 30-60min på varje start.