Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kulventil köldbärare in  (läst 933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marw200

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta kulventil köldbärare in
« skrivet: 18 januari 2020, 11:05:30 »
Hej. Jag upptäckte att det läcker vid pÃ¥fyllningssatsen för köldbäraren till min bergvärme. Det är kulventilen för huvudavstängningen som spruckit. Hur byter jag den? Försöker jag lossa ena sidan dras den andra fast. MÃ¥ste  man kapa rören och klämma om kopplingarna?

« Senast ändrad: 18 januari 2020, 11:16:16 av Marw200 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kulventil köldbärare in
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2020, 13:25:28 »
Sprucken lite lustigt, är det gängdelen sm sprickan är sÃ¥ har röris nog haft för mycket lite och dragit till max för att fÃ¥ det att stämma med övrigt.  Den som gjort det jobbet ska ha pÃ¥ nosen och var inte vid sina sinnes bruk samt gick den enklaste och billigaste vägen, ventilen är gängad och ingen möjlighet att gänga bort den utan att kapa det övre röret och lyfta pÃ¥ det för att kunna gänga av ventilen.  Där det finns liite rör att koppla pÃ¥ med en klämringskoppling som har utvändig gänga.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta kulventil köldbärare in
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2020, 13:33:27 »
Gängorna måste vara fyllda med gängpasta, annars riskerar droppar av kondensvatten att frysa i gängorna och spräcka muttern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marw200

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kulventil köldbärare in
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2020, 15:32:48 »
Tack för hjälpen. Jag misstänkte det att jag måste kapa. Det är förra ägaren som satt in bergvärme och det har läckt lite där hela tiden, men inte så mycket att jag har tagit tag i det. Får fundera lite hur jag ska göra detta på bästa sätt. Inte mycket rör att kapa och så är det trångt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!