Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp  (läst 722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« skrivet: 05 december 2023, 20:49:50 »
Hej!
Nybliven hus ägare med en 4 år gammal altherma Geo 3 installerad.
Det har under första månade fungerat galant men jag har nu upptäckt att den inte kommer upp till börvärdet på framledningstempen, när vi har riktigt kallt ute.
Under dagen har vi haft ca -25 till -28 minusgrader med ett börvärde på framledningstempen krign 45-47grader.
Men den har aldrig kommit upp högre än 42.4 under dagen (åtminstone under de 15 gånger jag kikat på den).

Jag är rätt novis när det gäller värmepumpar men vill gärna försöka förstå mig på själv så gott som.
Det skall kanske tilläggas att vi har haft dessa låga temperaturer i en vecka snart.

Här är bilder på givarnas värden:
https://drive.google.com/file/d/18-A_1NQVhYh2y3Wa3FCUx3zI420KU-gE/view?usp=drive_link
https://drive.google.com/file/d/1IVmbJPQAc9juvWKF2zWoE9VXKl-Z4SAP/view?usp=drive_link


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #1 skrivet: 05 december 2023, 23:50:10 »
Hej!
Nybliven hus ägare med en 4 år gammal altherma Geo 3 installerad.
Det har under första månade fungerat galant men jag har nu upptäckt att den inte kommer upp till börvärdet på framledningstempen, när vi har riktigt kallt ute.
Under dagen har vi haft ca -25 till -28 minusgrader med ett börvärde på framledningstempen krign 45-47grader.
Men den har aldrig kommit upp högre än 42.4 under dagen (åtminstone under de 15 gånger jag kikat på den).

Jag är rätt novis när det gäller värmepumpar men vill gärna försöka förstå mig på själv så gott som.
Det skall kanske tilläggas att vi har haft dessa låga temperaturer i en vecka snart.

Här är bilder på givarnas värden:
https://drive.google.com/file/d/18-A_1NQVhYh2y3Wa3FCUx3zI420KU-gE/view?usp=drive_link
https://drive.google.com/file/d/1IVmbJPQAc9juvWKF2zWoE9VXKl-Z4SAP/view?usp=drive_link
DEn ser ut att göra  VV när jag ser det höga flödet.
Avgiven effekt ca 7 kW i det ögonblicket.
Gå in på information/ställdon och se vad den gör.

D

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #2 skrivet: 06 december 2023, 08:13:32 »
https://drive.google.com/file/d/1H5FnQsIzXqHjJI2D6VMZIBxSqIx2_QjW/view?usp=drive_link

Cirkulationspump: PÃ¥
Kompressor: PÃ¥
3-Vägsventil: Rumsvärme/kyla
Elpatron 0kw
Köldb.pump: På

Den har såvitt jag vet alltid legat krign 33L/min mer eller mindre, om det är det flödet du syftar på.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #3 skrivet: 06 december 2023, 11:06:34 »
https://drive.google.com/file/d/1H5FnQsIzXqHjJI2D6VMZIBxSqIx2_QjW/view?usp=drive_link

Cirkulationspump: PÃ¥
Kompressor: PÃ¥
3-Vägsventil: Rumsvärme/kyla
Elpatron 0kw
Köldb.pump: På

Den har såvitt jag vet alltid legat krign 33L/min mer eller mindre, om det är det flödet du syftar på.

Det har jag svÃ¥rt att tro dÃ¥ pumpen är PWM styrd och jobbar mot delta. Det enda som skulle fÃ¥ maskinen att jobba sÃ¥ är att PWM kabeln ej är inkopplad pÃ¥ kortet.  Speciellt i lÃ¥glast sÃ¥ kommer inte maskinen i närheten av dessa flöden. Är din elpatron avaktiverad/blockerad för värmedrift ?

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #4 skrivet: 06 december 2023, 11:25:04 »
Okej.
De flesta gånger jag kikat är det kring 30L/min, så det verkar ju oroväckande.

Patron är blockerad för värmedriften.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #5 skrivet: 06 december 2023, 13:47:23 »
Okej.
De flesta gånger jag kikat är det kring 30L/min, så det verkar ju oroväckande.

Patron är blockerad för värmedriften.

Ta bort blockeringen och sätt en spärrtemperatur lågt istället.
Jag kan tänka mig att din maskin ligger på gränsen rent kapacitetsmässigt vad gäller din framledning samt brinetemperatur. Inte mycket kvar tills toppen med de data du delade.
Jag utgår från att det är en GEO 3-10 kW

För att understryka, om du har golvvärme och delta 3 så skall du upp i detta flöde för att avge effekten som huset behöver. Dock så skall det inte vara som du skrev att du alltid har sett dessa flöden på maskinen. Om du nu inte installerade maskinen senaste veckorna.

/D
« Senast ändrad: 06 december 2023, 13:49:03 av Daikin_ »

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #6 skrivet: 06 december 2023, 17:37:42 »
Stort tack så länge. Väl mottaget.

Elpatronen gjorde susen, föga förvånande. Nu är framledningstemp uppe på börvärde.
Hade hoppats att flödet nu sjunkit. Men legat stadigt på 28-33l/min. Mestadels 33l/min.

Fick ett tips av en bekant att det kan vara tre-vägsventilen som inte stänger helt mot Varmvattnet och på så vis både kan ge en lägre framledningstemp samt högreflöde. Kan det vara rimligt?

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #7 skrivet: 06 december 2023, 18:37:12 »
Och nej, har inte golvvärme.
Har äldre gjutjärnsradiatorer (dock ett äldre golvvärme i ett badrum som inte är separerat från radiatorerna).
Delta på 10.

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2024, 20:55:55 »
Hej igen.
Nu är vi där igen. Men problemet är att pumpen stänger av sig och startar om. Med ett intervall på ca 45-60min.
Nu lyckas pumpen komma upp i ca 37 i framledningstemp vid -8 utan elpatron.
Imorse hade jag -6.6 kB ut och -0.9 kB in.


Gjorde rent kB filtret i hopp om att det kunde hjälpa något. (Troligen aldrig rengjort på 4 år av förra ägaren då det var riktigt sketet).

Nu efteråt så ligger kB ut på 3.6 och kBin fortfarande på -0.9.
Systemet verkar slå ifrån vid -0.9 på kB in. Finns det en spärr för detta? (Som man kanske inte bör ändra på?).
Eller vad kan det vara?

Zoubolo

  • Gäst
Zoubolo
SV: Altherma Geo 3 - Kommer inte upp i Framlednings temp
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2024, 21:18:17 »
-3.6 kBut skall det självklart vara.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!