Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lära sig att mecka med värmepumpar  (läst 1694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lära sig att mecka med värmepumpar
« skrivet: 18 maj 2020, 13:32:24 »
Jag är helt ny inom detta omrÃ¥de men skulle vilja snöa in rejält i att labba med lite olika värmepumpslösningar hemma. Jag kan ju grunderna och fysikens lagar etc etc men jag skulle vilja lära mig hur man faktiskt dimensionerar/designar en kylmodul vatten/vatten typ berg/jord/sjövärme.  värmeväxlare, exp ventil, värmepump, köldmedium, hur olika temperaturer pÃ¥verkar dimensioneringen etc etc.

Jag är förövrigt utbildad ingenjör och har doktorerat inom elkraft sÃ¥ nivÃ¥n pÃ¥ kurslitteraturen fÃ¥r gärna vara  pÃ¥ hög nivÃ¥ om sÃ¥ krävs. Googlar man sÃ¥ finns det sÃ¥klart massa litteratur men av erfarenhet sÃ¥ är 90% inget att rekommendera sÃ¥ det vore bättre om nÃ¥gon kunde ge lite mer konkreta tips.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2020, 23:22:05 »
Det bästa borde ju vara att hoppa på nästa utbildning egentligen. 1.5 år eller vad är det?

Annars kan du köpa hem lite all möjligt skit från blocket och flytta runt på komponenterna och se vad som händer. En bergvärmepump, en avfuktare och en luftvatten, rasad kompressortumlare kanske.
Ta ur lite gas, sätta i för mycket gas. Donera allt utom kondensor från avfuktare till luftvattenmaskinen så kondensorn blir enorm och analysera alla värden.
Avfuktare finns med samma gas som bilars A/C, så de kan man ju lämna på tömning och fyllning.