Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lära sig att mecka med värmepumpar  (läst 1694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lära sig att mecka med värmepumpar
« skrivet: 18 maj 2020, 13:32:24 »
Jag är helt ny inom detta omrÃ¥de men skulle vilja snöa in rejält i att labba med lite olika värmepumpslösningar hemma. Jag kan ju grunderna och fysikens lagar etc etc men jag skulle vilja lära mig hur man faktiskt dimensionerar/designar en kylmodul vatten/vatten typ berg/jord/sjövärme.  värmeväxlare, exp ventil, värmepump, köldmedium, hur olika temperaturer pÃ¥verkar dimensioneringen etc etc.

Jag är förövrigt utbildad ingenjör och har doktorerat inom elkraft sÃ¥ nivÃ¥n pÃ¥ kurslitteraturen fÃ¥r gärna vara  pÃ¥ hög nivÃ¥ om sÃ¥ krävs. Googlar man sÃ¥ finns det sÃ¥klart massa litteratur men av erfarenhet sÃ¥ är 90% inget att rekommendera sÃ¥ det vore bättre om nÃ¥gon kunde ge lite mer konkreta tips.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2020, 23:22:05 »
Det bästa borde ju vara att hoppa på nästa utbildning egentligen. 1.5 år eller vad är det?

Annars kan du köpa hem lite all möjligt skit från blocket och flytta runt på komponenterna och se vad som händer. En bergvärmepump, en avfuktare och en luftvatten, rasad kompressortumlare kanske.
Ta ur lite gas, sätta i för mycket gas. Donera allt utom kondensor från avfuktare till luftvattenmaskinen så kondensorn blir enorm och analysera alla värden.
Avfuktare finns med samma gas som bilars A/C, så de kan man ju lämna på tömning och fyllning.

Men resten är hopplöst att greja med själv. Området är enormt mycket att tänka på. När ska man vända gastuben upponer? När ska man vända tuben? När ska man värma den? Vad är det för fel när sugledningen inte når spec när allt annat är bra? Har du det trycket du vill där du tror att du har det? Hur vet man om det är kompressorolja i systemet? Vad gör man när det är syra i systemet?

Denna kanalen tittar jag på som "kaffeunderhållning". Då ser man en skärm emellanåt med mycket värden, han berättar mycket och det är kul att hänga med utan att peta i det själv.
https://www.youtube.com/channel/UC5Pnrxqqg4BLTsfsUzWw5Pw

Jag har förstått att detta är ett ämne att backa lite ifrån om möjligt. Elektrisk felsökning, serva högspänningsanläggningar eller bygga säker vatten på egen hand är lekstuga i jämförelse.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2020, 08:34:01 »
Det råder ju lite delade meningar om hur komplicerat saker och ting är men visst har jag all respekt för att det inte är super lätt :)

Egentligen vill jag ju ha en färdig modul där jag bara styr kompressorn och flödet till tvÃ¥ pattissar, en pÃ¥ varm och en pÃ¥ kallsidan,  och inte hÃ¥ller pÃ¥ att grejjar med själva köldmedieslingan vill ju dock förstÃ¥ hur saker och ting funkar i detalj sÃ¥ man kan köpa rätt grejjer.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2020, 11:25:00 »
Det råder ju lite delade meningar om hur komplicerat saker och ting är men visst har jag all respekt för att det inte är super lätt :)

Egentligen vill jag ju ha en färdig modul där jag bara styr kompressorn och flödet till tvÃ¥ pattissar, en pÃ¥ varm och en pÃ¥ kallsidan,  och inte hÃ¥ller pÃ¥ att grejjar med själva köldmedieslingan vill ju dock förstÃ¥ hur saker och ting funkar i detalj sÃ¥ man kan köpa rätt grejjer.
Det är ju en kylmaskin i grunden, så då gäller det här. https://ivprodukt.docfactory.com/api/v1/cnt/ivprodukt/id/n16f9gbHKEK8mMDX9TfxOw/ sen får man tänka omvänt.
Hur kall vill jag att , ex. marken ska bli,( dra bort energi)?
Hur stor yta måste jag kyla för att få önskad energi i kondensorn ?
Val av köldmedie är betignas av ovanstående. Det som kostar energi att driva kompressorn är till största del tryckskillnaden mellan hög och lågtryck, av den anledningen kan r410a vara lämplig till luft-luft värmepumpar som bara värmer luft, de behöver inte bli lika varma i kondensorn som en vattenvärmare. Tryckskillnaden kan således hållas på rimlig nivå trots att man vill den ska gå kallt i förångaren.
FrÃ¥ga de som installerar värmepumpar om de har nÃ¥gon gammal utbytt vp med hel kompressor, alltsÃ¥ en som blivit bytt pÃ¥ g.av Ã¥lder, (det ska ju vara modernt, och med internetuppkoppling numera),  eller elektronikfel. IVT greenline4 hade varit perfekt för ditt ändamÃ¥l, dessvärre finns det väl knappt nÃ¥gra att fÃ¥ tag i längre.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2020, 14:06:26 »
du råkar inte veta om det finns något alternativ att köpa nytt som redan är relativt avskalad och går att styra själv? Även om det får kosta en slant menar jag.

Jag är helt klart villig att betala för just "råkomonenterna" /mekaniken men inget för diverse finesser och hightec mjukvara etc etc

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lära sig att mecka med värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 19 maj 2020, 15:46:37 »
du råkar inte veta om det finns något alternativ att köpa nytt som redan är relativt avskalad och går att styra själv? Även om det får kosta en slant menar jag.

Jag är helt klart villig att betala för just "råkomonenterna" /mekaniken men inget för diverse finesser och hightec mjukvara etc etc
https://planetaklimata.com.ua/instr/Aermec/Aermec_WRL_025-160_Technical_Manual_Eng.pdf skulle kunna vara något, pris vet jag ej men tror Kylma säljer den.
Räkna med i häradet 50´kr. https://www.tavolla.com/aermec-wrl031xh-wrl-pompa-di-calore-reversibile-acqua-acqua-trifase/
« Senast ändrad: 19 maj 2020, 16:02:32 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!