Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: verkningsgrad pÃ¥ 90tals luft-luft värmepumpar  (läst 6074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« skrivet: 21 september 2008, 21:27:43 »
Hej,

under sommaren så har jag och mina kompisar i mekgaraget bytt ut elbyggvärmefläkten mot två gamla luft-luft värmepumpar som vi fyndat på blocket.

Tack vare detta utmärkta forum så har vi lyckats montera ner, flytta, montera upp, vakuumsuga och driftsätta dessa "reliker" och de värmer gött nu när det börjar bli höstruggigt att ligga och skruva på betongplattan.


Den ena är en Gester air och den andra är en Mitsubishi electric.

Gestern är från 1992, har svart/"silver" innerdel och ser riktigt amerikansk ut. Hela utedelen byttes 1997 efter ett haveri vid -22 enligt förre ägaren. Köldmedie okänt. Är det R407c i denna tro? Den skryter med inverterdrift på en dekal! Ska kunna få ur sig 3,5-4,5kWh i värmeläge enligt märkskylt.

Mitsubishin är lite nyare och också lite mindre. Den har en klisterlapp att den blivit fylld med R407c och drar max 880W men ingen info om max effekt i värmeläge.

Vad kan man förvänta sig för COP/verkningsgrad (vid +7) på dessa gamla maskiner? 2.0? 3.0? Blir de sämre med åren trots att det finns kylmedia i dem?

Mvh. Jonas

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2008, 20:06:04 »
Hej!

Oerhört spännande!

Du kan förvänta dig verkningsgrad, men sannolikt inte lika mycket som i dag.
(Jag är eg inte helt säker på detta eftersom dagens pumpar är betydligt mer tekniskt sofistikerade pga av datastyrningen och att alla värden tas med ett dammfritt batteri under optimala driftförhållanden och att datastyrningen är anpassad till detta)
Finns det värmekabel i bottentråget och runt kompressorn på dessa reliker?

Jag har eg inget bra svar att ge.
Däremot kan ni säkert ge oss en del svar här till forumet och jag hoppas verkligen att ni rapporterar hur det går.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2008, 10:37:35 »
Än så länge kör vi bara med den nyare pumpen (som inte alls var en Mitsubishi utan en Fujitsu) eftersom det inte precis är kallt än utan bara för att hålla nere den relativa luftfuktigheten i lokalen.

Lokalen är galet stor eftersom det är 5 meter (max) i takhöjd (välvt tak, hangarmodellen). 20mx15mx4m=1200m3 luft som ska värmas.

Dörrarna är totalt oisolerade och nästan 4 meter höga. Vad gör man för att bättra på detta? Jag funderar på draperi eller frigolitblock.

Liten uppdatering om pumparna:
Pump 1:
Fujitsu
Värme 3,3kW
El 0,94kW
Utedel 28kg Innedel 8kg
Kylmedia R22, konverterad(?) till R407 enl. dekal på utedelen.

Pump 2:
Gester Air GHW29IF inverter. 220V, 5.1A.
Värme in min 0,33kW max 1,62kW
Värme ut min 1,57kW max 5,10kW
Luftflöde 510m3 inne 1680m3 ute
Utedel 34kg innedel 9,5kg
Kylmedia troligen R22.

Ny pump på ingång dessutom, en tredje bjässe som är helt noname och från 2006. R407, utedelen väger ca 50kg.
Nu vore det väl katten om vi inte ska klara vintern!  ::)




Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 05 november 2008, 09:28:25 »
Dags för en uppdatering med lite driftdata.

Vi har under hösten enbart kört den lilla Fujitsupumpen, ställd på 16 grader. Den orkar höja garagets temperatur mellan 4-6 grader. När det varit uppåt 12 grader ute så har alltså pumpen slagit ifrån nu och då, men när det är 5 ute så blir det alltså bara 10 grader inne. Det är lite väl ruggigt med 10 grader så en 9kW byggfläkt får komplettera när det är folk i lokalen.

På 2 dygn och 1 timme när ingen varit i lokalen har förbrukningen enligt elmätaren in gått från 2348,5 till 2399,5kWh, vilket innebär att pumpen verkar dra 51kWh på 49 timmar eller 1,04kW. Det satt säkert någon batteriladdare eller nåt annat i också men märkplåtens uppgift om 0,94kW är ju inte helt off.

Igår tog vi Gester-pumpen i drift så det ska bli intressant att se vad den orkar pressa upp garagetemperaturen i.

Jag mÃ¥ste skaffa separata elmätare till pumparna! Mätaren för lokalen störs för mycket av "hushÃ¥llselsförbrukningen". Takbelysningen bestÃ¥r av 20 lysrör sÃ¥ det blir väl en 20*40 = 1600W  bara där och dÃ¥ beror elförbrukningen för mycket av hur mÃ¥nga timmar det är folk i garaget.

Att göra-lista:
Skaffa 3x enfas elmätare.
Logga ute-inne-temp ca 2 dygn med enbart elvärme.
Logga ute-inne-temp ca 2 dygn med Fujitsu.
Logga ute-inne-temp ca 2 dygn med Gester.
Logga ute-inne-temp ca 2 dygn med No-name.

Sen borde jag kunna räkna ut verkningsgraden på pumparna med såpass noggrannhet att jag kan avgöra om nån av dem är direkt oekonomisk att ha i drift. För visst blåser dom varmluft, men det är ju svårt att avgöra hur dom är om man jämför med en kupévärmare.

Mina gargagekompisar kommer bli tokiga på mina mätidéer!

Just det, det samlas rätt mycket skit i en LVP i ett garage. Blåste rent innedelen med "mild" tryckluft (4 bar) och det var ju ingen nådig dammsamling den åstadkommit på 2 månader....

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 07 november 2008, 18:01:59 »
Nu har jag sökt och läst på lite här på forumet. Hittade följande formel:

Beräkna effekten som P=phi*rho*cp*dT,
där P är effekten i Watt, phi är luftflödet i m3/s, rho är 1.293, cp är 1010 och dT är den uppmätta temperaturskillnaden. Luftflödet brukar anges i m3/h, så man får alltså dela det värdet med 3600.
Tack till "mulpac" för den!

Lånade med en Fluke tempmätare från jobbet som påstår att vattnet kokar vid 100,0 grader.
En stektermometer från Clas O påstår att det kokar vid 96,5 (kan vara bra att veta om man tycker köttet blir väl "rare" eller väl "well done"!!!). Nu är väl den relativa felvisningen kanske försumbar så en fyragradig offset hade inte gjort så stor skillnad, men ändå! Det är alltid trevligare att mäta med bra mätinstrument! Att mäta är att veta!

Denna termometer ger följande värden:
Fujitsu 37,2 ut 15,5 in =>  dT =21,7 grader.
Gester 44,3 ut 19,2 in => dT = 25,1 grader.

Fujitsun har jag inga luftdata på så där blir det väl att räkna efter min mera omständiga metod.
Gestern ger 510m3 i timmen = 0,14167m3/s
P=phi*rho*cp*dT => P= 0,14167 * 1,293 * 1010 *25 = 4625W.

Maggropskänslan är att detta inte är helt fel för den skottar bra mycket mera varmluft än en kupévärmare pÃ¥ 2300W, kanske ungefär dubbelt sÃ¥ mycket!  ;)

Inverterstyrningen sänker kompressorfarten efter en stund så jag tror inte den ligger på maxeffekt men säg att den gör det. Då har jag alltså 4,6kW / 1,7kW = COP 2,7. Igårkväll när jag gjorde mätningarna så var det -1 ute.

Inte bra men inte heller uruselt. Ska ta med en True-RMS multimeter och mäta strömförbrukningen i verkligheten ikväll.


Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 07 november 2008, 23:38:10 »
Nu har jag mätt strömförbrukningen.

Nätspänningen in varierar mellan 221V och 223V in.

Pumparna beter sig lite olika i de olika fläktlägena.

Fujitsupumpen drar mer ström på lägre fläktlägen!
4,10A-4,18A efter en stunds drift på "High fan"-läget. Pendlar mellan 4,22A och 4,26A till sist. 45 grader ut, ljummen returledning.

"Med fan"-läget: 4,37-4,44A 47,6 grader ut. Varm returledning.

Low fan 4,60-4,64A 50,2 grader ut. Het returledning.

Quiet fan 4,1A och 51,7 ut. Het returledning.

Dvs. ju lägre fläkthastighet desto varmare luft ut men mindre luftvolym. Den lär vara effektivast i high-läget eftersom det är enda läget som orkar kyla av hela kylmediet.

4,25A * 222V = 943W.

Gesterpumpen:

Helt steglös inverter, startar på 1,7A och stegar uppåt 0,1A / sekund. Stannar på 7,1A en stund.
7,9... 7,8....7,6.... 8,0...8,1... 7,8...
Fan=3. Stadigt 47,5-47,7 grader ut.

8,1...8,2...
Fan=2. Stadigt 50,1 ut.

7.8... 7.7...
Fan=1 stadigt 48,0 ut.

Så ett deltaT på 28 grader och en eleffekt in på 223*7,9=1762W ger en verkningsgrad på
0,14167*1,293*1010*28 = 5180 -> COP 2,94 vid +5.

Min maggropskänsla är att pumparna fungerar som dom ska, men jag är frusen och vill ha det varmare än vad det blir med ~7kW värmeeffekt in.
Kan problemet vara betongplatta på mark? Känns som att den kyler mer ju större tempdiffen mot utetempen är.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 21 november 2008, 22:09:30 »
Funkar avfrostningen bra trots att ni har så "kallt" i lokalen?

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 21 november 2008, 22:39:16 »
Pumparna sitter monterade brevid varandra så den ena inomhusdelen värmer den andra rätt bra när det avfrostar.
Detta pga. att det är tjocka betongväggar som är ett elände att borra igenom och det fanns ett hål upptaget så där hamnade de första fyndpumparna.

Hade inte en tanke på att avfrostning skulle vara ett problem pga låg innetemp när vi monterade pumparna.

En gång har den ena pumpen frusit över helt (iskloss) men i övrigt har det dock gått bra med åtskilliga tunnor vatten avfrostat - praktiskt eftersom det inte finns nåt rinnande vatten i lokalen!!

Jo förresten, det sitter värmeslingor i botten på bägge pumparna.



Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #8 skrivet: 23 november 2008, 11:31:15 »
Tack Jonandse för dina loggar av dessa pumpar Thumbsup

Jag tycker att det är oerhört spännande och intressant.

Jag ser med spänning fram mot fortsättningen.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2009, 23:01:08 »
En uppdatering igen såhär på det nya året.

Vi har hållt garaget på ca 12-14 grader. Som säkerhet har vi haft byggfläkten igång på termostat som "frostvakt".

Våra 3 begagnade pumpar tuffar på, alla 3 med sina egenheter.

Fujitsun är lite klen, men går som en klocka. Den producerar dock sjuka mängder kondensvatten men vad vet jag, det kanske ska vara så. Avfrostningen funkar iallafall bra med den.

Gesterpumpen slår ifrån ibland. Den börjar blinka med powerledden men startar om när man trycker igång den igen med fjärren. Ibland går den några dagar, ibland går den några timmar. Någon som har koll på vad detta blinkande kan vara?

Nonamepumpen har vi haft otroliga problem med isbildning på, till och från. De är förhoppningsvis lösta iochmed att jag hittade en kortslutning av en givarkabel nu i veckan. Den låg emot en plåt och kortslöts ibland.

Det absolut roligaste är dock att vi ligger pÃ¥ 9000kWh och vÃ¥r grannlokal som är identisk förutom att de kör enbart elvärme pÃ¥ 10 grader ligger pÃ¥ 26000kWh sen 15 april ifjol.  ;D

Summan av kardemumman är att vintern inte är slut än och vi har redan med råge sparat in kostnaden för de beggade värmepumparna.
Dock är inte beggade luftluft-pumpar nåt för den som vill ha en snygg och mekfri tillvaro.

Utloggad Don_Pepe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2009, 22:42:57 »
Din blinkande lampa kan vara en varning för lågt tryck i systemet, kanske kopplingar läcker någonstans. Kolla om du har samma effekt som du hade från början.
Tänk på att verkningsgrader miskar med temperaturer.
Det skulle vara intressant att bilda en kurva med verkningsgrader mot utetemperatur.
Angående dina beräkningar jag skulle tänka mig att om du har olika fläktläge, 1 till 5 till exempel, luftflöde blir annorlunda. jag menar att på ettan har du kanske 20% av 0,14167, och då blir det COP 0,6 istället. I bästa fall, om vi räknar på ettan 50% av den maximalt luftflöden blir det COP 1,5
Hur som helst, jag är bara glad om att ni har sparad ordentlig och tackar för dina mätningar.


Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: verkningsgrad på 90tals luft-luft värmepumpar
« Svar #11 skrivet: 03 april 2009, 09:23:36 »
Don_pepe:
Vi kör alltid fläktarna på full fart. Lokalen är stor så det behövs och jämfört med allt annat oväsen så hörs knappt pumparna.
Sparat el har vi gjort. Vi har bränt 14884kWh jämfört med våra elvärmegrannar som bränt 40815kWh och då har vi ändå haft varmare än dom har... :)


Jaha, det var en intressant och lärorik första vinter med begagnade gamla luftvärmepumpar.
Nonamepumpen var inte mycket att ha när det blev -5. Fujitsun har tuffat och gått hela vintern.

Gester Air pumpen startar inte alls nu, börjar blinka efter några minuter. Möjligt att det läcker, men ytterst lite isåntfall för det gick inte att detektera med gastestare varken vid installation eller efter en vecka (dubbelkoll).

Frågan är väl om det är värt att ta dit en kylkille eller om man helt enkelt ska handla en pump till istället framåt sommaren när dom blir billiga på blocket igen. När den gick var det bra klös i den, men den går ju inte så.. ja.

Jag har tittat lite på utedelarna och det verkar inte finnas någon tryckbrytare som man har på en bil-ac?
Har man inte lågtryck/högtrycksvakter på en värmepump?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!