Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP ingen VV start Ingen ??  (läst 25704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #45 skrivet: 28 maj 2012, 12:19:32 »
Går det att få en likadan graf som visar hur framledningstempen ser ut när varmvattentempen dyker så där?
[/quot]
Om den vilket gud förbjude skulle sjuka lika illa igen ska jag ta en bild på den grafen med.
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #46 skrivet: 28 maj 2012, 16:51:27 »
 Sc:,h
Vet inte om det bara kan ha berott på att Cpn inte snurrade men det är det enda jag åtgärdat och nu ser grafen för V V ut så här Bifogar bild nästan 10h mellan körningarna dagtid utan V V uttag.
 8) 8)
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #47 skrivet: 28 maj 2012, 18:57:14 »
Hej Det ser ju riktigt bra ut och hoppas att det håller i sig för nu så ligger du på plus hos frugan. ^-^
och nu är jag bara 99% säker på att din ventil läcker :-X kanske förklaringen är att om cpn inte gick vid varmvattenberedningen så blev skiktningen lite tokigt så därför föll varmvattentempen så snabbt och när tryckrörstempen låg så högt fick kompressorn inte starta men knepigt att du inte fick larm men det bara vänta och se och huvudsaken är att det funkar.Bara nu inte att din cp är på väg att ge sig och tyvärr så blir det rätt många sådana byten med.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #48 skrivet: 28 maj 2012, 19:14:31 »
Hej Det ser ju riktigt bra ut och hoppas att det håller i sig för nu så ligger du på plus hos frugan. ^-^
och nu är jag bara 99% säker på att din ventil läcker :-X kanske förklaringen är att om cpn inte gick vid varmvattenberedningen så blev skiktningen lite tokigt så därför föll varmvattentempen så snabbt och när tryckrörstempen låg så högt fick kompressorn inte starta men knepigt att du inte fick larm men det bara vänta och se och huvudsaken är att det funkar.Bara nu inte att din cp är på väg att ge sig och tyvärr så blir det rätt många sådana byten med.
Är du fortfarade sÃ¥ säker pÃ¥ läckande VXV  :)
Är det dyrt med ny cp?
Är det svårt att byta cp?
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #49 skrivet: 28 maj 2012, 19:32:10 »
Citera
Sorry jag har hela tiden trot att du har känt pÃ¥ spaken men nu fÃ¥r man skämmas lite ::)När du kör i manuelltest sÃ¥ gÃ¥r ju armen i läge upp eller ner men har själva ventilen fastnat sÃ¥ hjälper det ju inte om armen rör sig förstÃ¥r du.Om du tittar pÃ¥ bilden sÃ¥ ser du att ventilen är fjäderbelastad och det är inget som drar upp ventilen utan det är själva fjäderbelatningen som gör att ventilen Ã¥ker upp.mao sÃ¥ kan armen Ã¥ka upp och ner men ventilen är i samma läge sÃ¥ nu är nog bÃ¥de jag och topocop lite 
Sakta i backarna här nu, dra inte in mig i missuppfattningarna. Jag har hela tiden vetat att han motionerat direkt på insatsens topp och inte med motorn på plats. tummenupp

Det kan vara så som du säger med vxv, men detta måste vara synnerligen ovanligt. Vet inte med mig själv att jag råkat ut för det, men har hört talas om trasiga insatser som verkar fungera när man känner på dem.

Nästa gång den krånglar, byt ut skiten mot en vridande LK ventil istället.
Pump går på 550:- plus moms. Den byter du lätt. Nu har Thermia tagit sitt förnuft till fånga och säljer numera Grundfos som reservdelar och monterar även i nya maskiner tummenupp Ut med Wilon bara :-))
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #50 skrivet: 28 maj 2012, 22:25:49 »
Sakta i backarna här nu, dra inte in mig i missuppfattningarna. Jag har hela tiden vetat att han motionerat direkt på insatsens topp och inte med motorn på plats. tummenupp

Det kan vara så som du säger med vxv, men detta måste vara synnerligen ovanligt. Vet inte med mig själv att jag råkat ut för det, men har hört talas om trasiga insatser som verkar fungera när man känner på dem.

Nästa gång den krånglar, byt ut skiten mot en vridande LK ventil istället.
Pump går på 550:- plus moms. Den byter du lätt. Nu har Thermia tagit sitt förnuft till fånga och säljer numera Grundfos som reservdelar och monterar även i nya maskiner tummenupp Ut med Wilon bara :-))
Var hittar man den berömda LK ventilen?
Har du nån betekning på den som passar i Themia diplomat?
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #51 skrivet: 29 maj 2012, 06:11:13 »
Var hittar man den berömda LK ventilen?
Har du nån betekning på den som passar i Themia diplomat?
Hej Men nu fungerar väll det som det ska eller?Fungerar det skulle jag nog ta det lungt och även fast det är rätt så mycket krångel med innsattsen så tar det inte mer än 10min att byta och kostar inte så mycket och det är ju inte säkert du kommer ha något mer problem.Jag undrar om det inte är LK 525 han tänker på men är inte säker och priset vet jag inte.

Om jag fortfarande tror att det beror på vxv ???ha-ha Var nog lite snabb där men du ska nog inte ropa hej än och att din cp stod utan larm har jag inte varit med om så det verkar som den lever ett eget liv den där och än så länge ligger du på plus hos frugan men vi får de om du får "onda blicken" igen :(
« Senast ändrad: 29 maj 2012, 06:28:43 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #52 skrivet: 29 maj 2012, 11:57:25 »
LK 525 ja. Åf har den på hyllan, och i bilen. 400:- för ventil och 400:- för motor + moms. Passar alla Thermia VP med Honeywell vxv. Honeywellen kommer krångla hela din vps liv. Om den inte gör det nu, så byt nästa gång.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #53 skrivet: 29 maj 2012, 16:58:23 »
Sc:,h Jag är inte riktigt med på hur du menar. Är det självcirkulationen som läcker igenom vxv vid värmestopp? Cirk.pumpen går ju inte när den står i värmestopp, som du skriver. Är det så du menar kan jag nog hålla med dig. Annars brukar det vara tvärtom som TS skriver tidigare i tråden, att VV går åt när vxv kärvar.

MrBeach:

Nja, grannen-syndromet var lite både-och. Finns en del VP som står i Off när man kommer ut och när man frågar om de tryckt på den, så skyller de på grannen... ::)
Kan det vara så att du använder någon maskin i huset, typ disk- eller tvättmaskin under temperaturfallet? Kan vara så att det läcker vv igenom en köksblandare in i en maskin så du inte märker det.
Har du någon blandningsventil på vv?
Att tryckrörsgivaren visar +168 °C är inte OK. Troligtvis glapp i givaren. Finns hos ÅF.
Kan det vara så att det är är tryckrörsgivaren som är boven kollade nu och V V var 40 °C
kollade i service menyn  tryckrörstemp se bild
och om jag förstått allt rätt så ska pumpen inte starta vid så hög temp.
Den givaren måste det väl vara fel på eller kan det bli så hög tep av annan orsak?
Tempen växlade mellan detta höga tal och ca 30 °C
och när den gick ner startade pumpen för att göra V V
Är nu uppe på V V 50 °C tryckrör då 90 °C
Hur byter man den givaren lätt eller?
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #54 skrivet: 29 maj 2012, 17:09:39 »
Du har en tryckgivare som inte används i "normala" fall flytta ledningarna till den och prova. Den bryter på lite högre temperatur/tryck
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #55 skrivet: 29 maj 2012, 18:22:15 »
Citera
Du har en tryckgivare som inte används i "normala" fall flytta ledningarna till den och prova. Den bryter på lite högre temperatur/tryck
Fast nu menar du nog pressostater. Det finns två på TS värmepump.

Ja, pendlar den mellan 166 och 30 grader är det på tok. Den bryter på värdet inom parentes. Eftersom det är samma signal som reglerpressostaten tror vp att den är klar med vv.
Den sitter på tryckröret efter kompressorn. Snabbkontakt på kortet. Bytes på några minuter. 323-324 på kortet. Art. nr 086U0129 Pris: 60:- +moms. Din ÅF har det hemma också.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #56 skrivet: 29 maj 2012, 18:37:35 »
I min värd är pressostat och tryckgivare samma sak men olika namn. Och jag tog för givet att det var en TWS som ju har dubbla driftpressostater  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #57 skrivet: 29 maj 2012, 20:46:38 »
MÃ¥le 10
Nja helt ok är det nog inte V V sjunker lite oroväckande snabbt ibland
Och nåt som oroar är att det kommit vatten från en säkerhetsventil den som sitter i mitten uppe på alltså inte expationskärlet eller brine + att som jag skrev innan idag en mycket hög tryckrörs temp som tydligen tyder på felande givare
« Senast ändrad: 29 maj 2012, 21:06:22 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #58 skrivet: 29 maj 2012, 21:28:13 »
Att det kommer lite vatten ur varmvattenberedarens säkerhetsventil är helt normalt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #59 skrivet: 29 maj 2012, 22:05:08 »
MÃ¥le 10
Nja helt ok är det nog inte V V sjunker lite oroväckande snabbt ibland
Och nåt som oroar är att det kommit vatten från en säkerhetsventil den som sitter i mitten uppe på alltså inte expationskärlet eller brine + att som jag skrev innan idag en mycket hög tryckrörs temp som tydligen tyder på felande givare
Hej det var ju typiskt :'( har du provat att stänga av vpn 5min för att se vad som händer för något tokigt verkar du ha med tanke på att cp stod och att du inte har något aktuellt värde vilken i servicemenyn borde finnas exempel 53(44) så prova att stänga av och känn på kablarna till kortet så det inte är glapp.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!