Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varma radiatorer efter varmvattenkörning  (läst 5783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« skrivet: 27 juni 2015, 14:26:25 »
Hej.

Jag har EHBH08C9W+ERLQ006CV3 (+EKHW200)

Istället för att trimma värmekurvan sÃ¥ valde jag att stänga av värmeproduktionen i mitten av maj när jag tyckte att det blev lite varm inne.  Jag ska byta radiatorer strax och tyckte det räcker och pilla med kurvan när det är gjort.

Så sedan en dryg månad har den bara producerat varmvatten. Jag har ställt in den så att den gör det schemalagt två gånger per dag och till en temperatur som gör att den inte behöver trycka på någon elspets.

Nu till frågan...precis efter varje varmvattenskörning så pumpar den ut värme till radiatorerna så dom blir riktigt varma.
Finns det nÃ¥gon anledning till det?  (den fortsätter dock inte sÃ¥ problemet är kortlivat)
När det är varmt inne vill man ju inte ha in mer värme än nödvändigt....

Just nu har jag skruvat ner varje radiator så flödet över dom är stängda. Så nu blir bara handdukstorken varm och det är ju ok.
Är tanken att man ska sitta och pilla på radiatorerna vår och höst eller har jag råkat pilla på någon konstig inställning?
Eller finns det någon annan bra förklaring?

Uppskattar alla förslag och idéer :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2015, 08:06:25 »
Jag antar att den är konstruerad som de flesta andra system med en växelventil som växlar mellan värmesystemet och varmvattenberedaren. När värmepumpen har värmt klart beredaren ställs växelventilen tillbaks mot värmesystemet och en liten skvätt varmt vatten pytsas ut. Det är helt normalt och eftersom det är relativt liten volym så påverkar det inte temperaturen i huset..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2015, 14:01:23 »
Min Nibe växlar inte över till rad systemet på sommaren när den endast gör vv Daikin borde ha en liknande funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Baddog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2015, 14:59:56 »

Är du hundra på det, Smurfen? Nibe Support meddelade mig på min fråga att jag inte behöver motionera växelventilen i autolägesinställning med värmeproduktion avstängd. Jag tolkade det som att växelventilen vänds mot radiatorsystemet när vv produktion är avslutad. Men för all del jag kan ha fel, precis som C-G Hederström.

DK43

  • Gäst
DK43
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2015, 17:10:56 »
4.2.2 Backventil i värmekrets
1TT
6 720 809 064-09.1I

Bild 2 Värmekrets

[1] Backventil
En backventil i varje värmekrets krävs för att förhindra självcirkulation i
värmesystemet under sommardrift. Självcirkulation kan uppstå efter-
som växelventilen för varmvatten står öppen mot värmesystemet, när
värmepumpen förbereder varmvattenladdning.

DK43

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2015, 18:28:26 »
Ahaaa, så är det nog.

Ventilen växlar över till vvb, den värmer på som attans och växlar sen tillbaka mot radiatorerna.
Sen blir radiatorerna varma pga självcirkulation.

Låter som en rimlig förklaring.

Och om Daikin vill att ventilen motioneras och växlas även på sommaren får man väl ta att det blir lite varmt ett kort tag.
Nu när alla radiatorers termostater är nerdragna märker man det tydligt i badrummet.
Rummet är så litet så man kan inte missa att det strålar ordentligt varmt från handduksvärmaren.

Men då gör jag så, så får jag motionera termostat-vreden också, två gånger per år :)
Ingen fara.

Tack för förklaringarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2015, 20:59:10 »
Är du hundra på det, Smurfen? Nibe Support meddelade mig på min fråga att jag inte behöver motionera växelventilen i autolägesinställning med värmeproduktion avstängd. Jag tolkade det som att växelventilen vänds mot radiatorsystemet när vv produktion är avslutad. Men för all del jag kan ha fel, precis som C-G Hederström.
I alla fall 99% säker på att det är så men antar att växelventilen motioneras nån gång ibland även på sommaren. Man brukar kunna höra när växelventilen växlar om och på sommaren har jag för mig att det är tyst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2015, 08:14:49 »
På min Rego800 ställer den sig permanent i VV-läge under sommardrift. Jag skickade ett förslag till Bosch/IVT om att man borde ställa om den till värmedrift och tillbaks i samband med den dagliga motionskörningen av cirkpumparna för att den inte skulle kärva ihop, men jag har inte fått nån respons på det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2015, 13:41:30 »
Hej,

ursäkta sent svar.
Det finns 2 anledningar till att systemet staller sig I värmedriftsläge efter avslutad VV körning:
1. Konditionering av 3-vägsventilen, samt det viktigaste:
2. För att förhindra att tanken kyls ner genom självcirkulation som skulle ha skett om 3-vägaren stod öppen mot tanken.

Då laddningen sker genom en slinga som ligger I en skiktad tank så kommer det att uppstå en självcirkulation genom slingan och ut ur tanken, detta leder till urladdning och förhindras på detta sätt.

Mvh
Daikin

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2015, 18:35:26 »
Aha, allt har en förklaring.
Det låter vettigt.

Tack för svaret.

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2016, 07:10:07 »
Hej igen.

Finns det någon inställning för detta i overview-inställningarna?

Jag har precis bytt radiatorer anpassade för den lägre framledningen (det var lite kallt i vintras), och tänkte lägga lite energi för att få så lite löpande pill på saker som möjligt. Har innan inte velat pilla på kurvor och sånt, eftersom jag vet att jag ska byta radiatorer. Har stängt av produktionen av värme till radiatorkretsen på våren också.
Då tänkte jag - jag kör utan termostaterna på i alla rum utan sovrummet. Och på med allt igen.

Efter första natten, som råkade vara den dagen på veckan som jag kör legionellakörningen, kom jag ihåg varför jag var tvungen att ha termostater som jag vrider ner på sommaren.
Det blir alldeles för varmt sommartid efter varmvattenkörningen (jag kör schedulerat på natten, för jag har lite klen huvudsäkring). Och framför allt efter legionellakörningen.

Går det att sätta hur ventilen ska fungera, eller var det helt fel approach att försöka köra utan termostaterna?
Min vvb stor en meter ifrån innerdelen och rören är ju ändå isolerade, så hur stor värmetjuv skulle det bli?

/Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2016, 08:58:48 »
OM det kommer ut så mycket värme att det påverkar rumstemperaturen måste det vara nåt fel på trevägsventilen.
Normalt skall det bara gå ut några få liter varmt vatten i radiatorkretsen, det blir inte många hundra watt som sedan fördelas i hela systemet, det SKA inte påverka rumstemperaturen mer än högst marginellt, vi talar troligen om tiondels grader på sin höjd.
Däremot känns det "fel" att det skall gå ut värme alls, det kan jag hålla med om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2016, 15:51:51 »
Hej igen.

Finns det någon inställning för detta i overview-inställningarna?

Jag har precis bytt radiatorer anpassade för den lägre framledningen (det var lite kallt i vintras), och tänkte lägga lite energi för att få så lite löpande pill på saker som möjligt. Har innan inte velat pilla på kurvor och sånt, eftersom jag vet att jag ska byta radiatorer. Har stängt av produktionen av värme till radiatorkretsen på våren också.
Då tänkte jag - jag kör utan termostaterna på i alla rum utan sovrummet. Och på med allt igen.

Efter första natten, som råkade vara den dagen på veckan som jag kör legionellakörningen, kom jag ihåg varför jag var tvungen att ha termostater som jag vrider ner på sommaren.
Det blir alldeles för varmt sommartid efter varmvattenkörningen (jag kör schedulerat på natten, för jag har lite klen huvudsäkring). Och framför allt efter legionellakörningen.

Går det att sätta hur ventilen ska fungera, eller var det helt fel approach att försöka köra utan termostaterna?
Min vvb stor en meter ifrån innerdelen och rören är ju ändå isolerade, så hur stor värmetjuv skulle det bli?

/Fredrik

Hej Fredrik,

det finns ingen inställning för detta (om du syftar på överslagstid mellan VV och husvärme) Men precis som Rickard skriver så är det en mycket liten volym vatten som kommer ut och rumstemp skall ej kunna påverkas. Jag skulle leta felet I 3-vägsventilen.

Häls
Daikin

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2016, 19:07:29 »
Ok, då är det så - det låter rimligt.
Jag vet att installatören hade problem med den vid installationen, så det har sannolikt varit fel hela tiden.

Suck. Får se över det med någon annan installatör.

/Fredrik

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenkörning
« Svar #14 skrivet: 18 augusti 2016, 20:42:42 »
Låter som om axeln på 3-vägsventilen är vriden i förhållande till motorn så att den inte står rätt vid ändposition.
Kontakta mig på 010-7222403 under fredagen så skall jag hjälpa dig.
Maila mig på tomas.wiak@daikin.se så har jag din mailadress, skickar över några bilder från servicemanualen så får vi ordning på detta tillsammans.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!