Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur installera en nibe 360p själv?  (läst 2370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wasteland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hur installera en nibe 360p själv?
« skrivet: 26 januari 2010, 12:44:09 »
Hej!
Har nu funderingar på att köpa en NIBE 360p från tex rinkaby rör, och installera själv.
Har inte tummen mitt i handen, men är endå lite osäker på att man inte missar nått väsentligt i installationen!

För er som har gjort detta själv, el är väldigt kunnig i området,
skulle jag uppskatta om nån skulle vilja göra nån form av liten
"hur att göra" mall till mig!

Mycket tacksamm för svar..

MvH Andreas

Utloggad möken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ösmo
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur installera en nibe 360p själv?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 21:43:02 »
Jag installerade min 310P själv, förutom starkströmmen då.
Var inga konstigheter, tung jävel att släpa in dock, man får ju inte luta den så mycket heller.

Koppa kallvatten in, varmvatten ut, värme in/ut. Satte ett rör med vinkel på dessa anslutningar och sedan övergång till stålomspunnen slang för enkelhetens skull. utetempgivaren kopplades in enligt instruktion, finns ett rör i toppen av värmepumpen för att mata in kabeln genom.
Frånluft och tilluft med ventilationsslang, jordkabel upp till ventilationsrören ska man dra också men jag har för mig att det satt jordplint på toppen av värmepumpen så det är ju bara dra upp jordkabel och popnita i ventilationsrören.

Läs igenom instruktionerna några gånger, finns på nibes sida tex är det något du är osäker på så är det ju bara kasta ut specifika frågor.
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)

Utloggad wasteland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Hur installera en nibe 360p själv?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2010, 10:02:58 »
Ok, men sen då vid ingån körning? Står allt detta på nån form av intruktion som medföljer med pannan? Alltså inkoppling o ingång körning?

MvH Andreas

Utloggad möken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ösmo
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur installera en nibe 360p själv?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 10:39:36 »
Ok, men sen då vid ingån körning? Står allt detta på nån form av intruktion som medföljer med pannan? Alltså inkoppling o ingång körning?

MvH Andreas

Kolla detta dokument, allt står här :)
http://www.nibeonline.com/pdf/711147-2.pdf
Lösvirkeshus byggt 05/06, vattenburen golvvärme som värms av en Nibe fighter 310P (tyvärr)

Utloggad Simon S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BraÃ¥s
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur installera en nibe 360p själv?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2010, 10:45:35 »
Installerade min själv, beställde en från vvs-gds och så en dag stod den på garage uppfarten.

Som tidigare sagt sÃ¥ var det värsta jobbet att fÃ¥ in den, men med en pallkärra och tvÃ¥ starka vänner sÃ¥ gick det fint. Jag hade en F300 innan sÃ¥ det var inte sÃ¥ svÃ¥rt med installationen, köpte kopparrör och krökar (uppskattade antal) sedan kapade och tejpade jag ihop allt innan jag lödde ihop dem. El-inkopplig är bäst att ta hjälp med om man inte vet, iofs sÃ¥ är det inte heller nÃ¥gra konstigheter men det finns ju regler som skall följas  :)

Innegivare gjorde jag en egen enl. instruktioner här på forumet och allt fungerar hur bra som helst.

Jag var inne på en 310p först men nu är jag glad att jag tog 360p för det finns en hel del mer inställningsmöjligheter på den.

Lycka till!
/Simon
Gammalt stockhus i Småland. Flyttade in 2014 då med 20000kwh i årsförbrukning.

Idag Nibe F1255-12, radiatorer, 7,5kWp solceller och BYD batteri på 11kWh. 17m3 pool och en badtunna som värms med bergvärmen. Årlig nettoförbrukning på 7000kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!