Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Orimliga krav ?  (läst 4893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Omegan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Orimliga krav ?
« skrivet: 02 december 2010, 15:33:34 »
Hej alla.

 Har införskaffat en Mitsubishi Q HEAT SE 630 som jag varit ganska nöjd med tills det blev kallt. :'( Har kört pumpen pÃ¥ 24-25 grader och fäkten pÃ¥ högsta eller näst högsta hastighet och har dÃ¥ haft 24 i rummet där pumpen sitter och 22 i rummen intill. Inga problem vid minus 4-5 grader men för nÃ¥gra dagar sedan var det -9 när jag la mig och 22 inne. När jag vaknade 09:00 var det 16 grader i rummet där pumpen sitter. Dagen efter var det minus 6 när jag la mig och när jag vaknade var det 18 grader i rummet där pumpen sitter.

Fel anmälde till canvac och fick svar från supporten som då menade att detta var helt normalt eftersom deras pumpar va så listiga att om dom inte orkade värma pga att dom fick jobba för hårt så stängde dom av sig????

PÃ¥ deras hemsida stÃ¥r det:  Ny teknik ser till att den nominella värmekapaciteten hÃ¥lls konstant ner till -15°C. Dessutom fortsätter den att ge värme ner till -30°C.
Hur e det då möjligt att den totalt dör vid minus 6-9 grader.
Supporten avslutade glatt med: Det är inte på vintern man sparar pengar utan resten av året.

Har pratat med andra som har exakt likadana pumpar och dom bara kräker ut värme. Har haft pumpen i 2 månader..
//Per

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 08:44:26 »
Hmm.. skal vel ikke være slik. Hvordan er din planløsning? Isolering? Plassering utedel?
For å kunne gi deg bedre svar må du foreta noen målinger.
Temperatur innstilling max 31 grader
Max viftehastighet
Mål temperatur på innsug og utblås på innedelen
Lykke til...

Mvh
Norsk pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 09:41:31 »
Hej

Omöjligt att svara på utan att veta energibehovet i ditt hus. Det kan ju vara så att den är underdimensionerad i förhållande till husets energibehov.

När är huset byggt, typ av hus, vilken ungefärlig isoleringstjocklek i väggar och tak och vilken yta är det i rummen du försöker värma ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 11:50:51 »
Författarens ämnesöverskrift samt säljaren svar stämmer, enligt min uppfattning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Orimliga krav ?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 11:58:34 »
Författarens ämnesöverskrift samt säljaren svar stämmer, enligt min uppfattning.

Vad menar du med att svaret stämmer?
"...om dom inte orkade värma pga att dom fick jobba för hårt så stängde dom av sig?"

Är det inte meningen att pumpen skall gÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt och eventuellt stöttas av andra värmekällor när det är kallt?  Sc:,h
Tolkar jag det där svaret rätt så menar dom ju tvärtom - VP'n skall bara värma tillsammans med andra värmekällor så att den inte rikserar att bli 'överansträngd'...
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 15:34:17 »
Jag menade fäljande:

"Supporten avslutade glatt med: Det är inte på vintern man sparar pengar utan resten av året."
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 17:59:57 »
Vi har en Q heat 660 (FD35VABH) och den är precis likadan. Den Värmer på skit fint och orkar hålla värmen i hela huset så länge det inte blir kallare än -15grader.
Har Börvärdet på 23 och full fläkt när vi inte är hemma och läge 3 på fläkten när vi är hemma.
Har 23 grader i Vardagsrummet där pumpen sitter och ungefär 19 i somrummet längst bort. Thumbsup

Men För någon dag sedan kröp tempen ner till -21 grader och då orkade inte pumpen med hela huset. Det blev 18 grader i vardagsrummet och som kallast 14 grader i sovrummet efter 2 dagar. Så då var det bara att Elda i kamin som gällde.

Detta är helt normalt och beror helt och hållet på hur bra isolerat huset är och hur stort det är.
Vårat hus är på 80kvm, men dåligt isolerat och har 2 glas fönster.
Jag är helt övertygad om att pumpen skulle orkat med hela huset även vid -20 grader om jag hade haft 3 glas fönster och lite bättre isolering.

Hur stort Hus har du och när är det byggt?? hur är isoleringen?

MVH// Plogbil



Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Omegan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Orimliga krav ?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2010, 23:07:14 »
Bor i ett 1 1/2 planshus i skåne byggt 1936 på 185 m2 (bottenplan 115m2) som är renoverat och tilläggsisolerat och har treglas fönster överallt.
Säljaren va hemma hos mig och tutade i mig att det inte skulle bli några problem i vinter om jag valde denna pumpen.Har kompletterat med element i rummen längst bort i huset och ett på ovanvåningen.Innan jag köpte pumpen gjorde jag av med ca 7 ton pellets per år men då hade jag 24 grader överallt.

Mätte tempen på utblåset idag med maxfläkt och den visade suveräna 56 grader.Antar att tempen i insuget är 24 eftersom tempen i rummet var det vid tillfället.Kan acceptera att den inte räcker till alltid men kan inte acceptera att den skulle stänga ner sig och bara fesvärma redan vid minus 9.Trodde i min enfald att den skulle kämpa och blåsa riktigt varmt ner till minus 15-20 grader.
Nyss hemkommen frÃ¥n jobbet hände nÃ¥got nytt. Den har stÃ¥tt pÃ¥ 30 grader och full fläkt hela dagen och blÃ¥st riktigt varmt. Men nu när jag kollade hade den stängt av sig helt. Inga lampor  lyser,spjällen har stängt sig helt och utedelen är knäpp tyst.Displayen pÃ¥ fjärren visar bara klockan.Gick att trycka igÃ¥ng pÃ¥ fjärren och dÃ¥ startade den efter ett tag?
« Senast ändrad: 03 december 2010, 23:31:00 av Omegan »

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2010, 13:06:03 »
Det låter konstigt.
Våran pump stänger inte av sig. vi hade -22 grader för nån dag sedan och den tuffade på som vanligt, dock inte lika varm luft som kom ur den då.

Hade du fjärren låg på bordet när pumpen hade stängt av??? Inte så att nån katt råkat kliva på OFF knappen?? ;D
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2010, 17:25:01 »
Bor i ett 1 1/2 planshus i skåne byggt 1936 på 185 m2 (bottenplan 115m2) som är renoverat och tilläggsisolerat och har treglas fönster överallt.
Säljaren va hemma hos mig och tutade i mig att det inte skulle bli några problem i vinter om jag valde denna pumpen.Har kompletterat med element i rummen längst bort i huset och ett på ovanvåningen.Innan jag köpte pumpen gjorde jag av med ca 7 ton pellets per år men då hade jag 24 grader överallt.


7 ton pellets är ca 28000 kWh, Det är rätt mycket det. Baserat på det och lite antaganden om vv-förbrukning osv kan jag göra ett överslag och säga att ditt hus behöver ca 6000W vid -10 grader. En QHEAT630 ger 3100 W. Du hade behövt 2 st.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Omegan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Orimliga krav ?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2010, 11:15:39 »
Hej Gano.

Du borde ta med i beräkningen att med 7 ton Pellets per Ã¥r hade  jag 24 grader i samtliga rum i huset pÃ¥ bottenplan.Nu siktar jag pÃ¥ 22 i Ã¥tminstÃ¥nde delar av bottenplan. Dessutom har jag ju kompletterat med 3 oljefyllda elelement. Eldar med kaminen i princip frÃ¥n morgon till kväll.
Varmvattnet kör jag som du sa fortfarande med pellets så där blir lite värme från murstocken dessutom.
Vid minus 9 till minus 7 med max på pumpen tycker jag i allafall att 16- 18 grader på morgonen,i rummet där pumpen sitter är uselt när jag hade 24 med hjälp av kaminen när jag la mig.

Tycker i allafall att dom kunde skicka ut någon att kolla pumpen så att man kan va säker på att den går som den ska.Man blir ju lite trött när man ringer deras support och dom säger att det som säljarna säger och dom siffror och uppgifter som står på deras egen hemsida
ska tas med en nypa salt. Läs det finstilta...

Tacksam för alla synpunkter
« Senast ändrad: 05 december 2010, 11:20:57 av Omegan »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Orimliga krav ?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2010, 13:48:03 »
Om du räknar ärligt - hur mycket pellets/dygn  eldade du i kaminen när det var -10 grader ute och 22 - 25 grader inne och eldning dygnet om

en säck innehåller 16 kg och energivärde 4.8 kWh/kg -> 77 kWh/säck

med en panna med 80% verkningsgrad (högt räknat) så får du ut ca 61 kWh och delat med 24 timmar så är det ca 2.5 kWh kontinuerlig effekt, din pump är på 3.1 kWh
och man kan grovt säga att du är i balans med V-pumpens värmeproduktion (om den nu ger 3100 Watt vid 10 minus ute?) om du eldar motsvarande 1 - 1.25 säck per dygn.

all pelletsförbrukning  över detta indikerar att pumpen är för litet för sitt uppdrag och förbrukar du mellan 2-3 säckar/dygn när det är -10 ute sÃ¥ indikerar att du behöver en lika stor v-pump till eller dubbel kapacitet mot vad du har idag.

---

Nu påverkar inte ovanstående din motiverande irritation att pumpen stänger av sig helt när det är kallt ute och inte startar igen när det är varmare igen, så just den delen bör utredas ock fixas till. man skall ju kunna lämna huset några dagar och veta att V-pumpen gör så gott den kan utan att stanna helt och man får huset djupfryst.










   

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Orimliga krav ?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2010, 09:05:37 »
Hej Gano.

Du borde ta med i beräkningen att med 7 ton Pellets per Ã¥r hade  jag 24 grader i samtliga rum i huset pÃ¥ bottenplan.

Det var nog det jag gjorde faktiskt, det är ganska enkelt att korrigera för innetemp. Har själv bott i ett hus byggt 1947, så jag kan gissa mej till husets prestanda. Förmodligen rakt stående spontad plankvägg som bärande i väggarna och en tilläggsisolering kanske består av 45 eller 70 mm (borde stämma mot dina förbrukningssiffror). Ett lika stort hus byggt 1980 med ca 20 cm isolering i väggarna och 3-glas har ett värmebehov på ca 5200 W vid -10 grader.

Jag tycker att de borde har rekommenderat en FD35 (Qheat 660) istället. Den ger betydliget mer värme vid låg temp.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Orimliga krav ?
« Svar #13 skrivet: 15 december 2010, 22:42:53 »
Omegan. LÃ¥ter inte bra.....  Kolla din pump sÃ¥ här.
Sätt upp en enkel ute/inne tempsensor med en lös sensor med sladd
placera lösa sensorn mitt i utblåset i utblåset på maskinens kåpa. Och innedelen vid luftintaget.
Sätt på max fläkt.
se till att ala dörrar etc på våningsplanet är öppna och alla element av.
lÃ¥t maskinen gÃ¥ ställd pÃ¥ hög termostattemp .  säg 26   
Låt maskinen gå. den kommer att gå ett bra tag och sedan stanna och frosta av sig ibland
Notera ute temp.
Ingående luft temp
utgående luft temp.
När maskinen går som bäst mellan avfrostningnarna.
Den differensen visar effekten. om det är som dom säger bör du se stabil differens ned till -15 C ute så länge maskien går för fullt. (Borde vara 25 C minst)
meddela alla resultaten. du får säkert vettiga kommentarer och Det finns diverse inlägg där folk mätt på sina maskiner.
Min maskin SANYO123 klarar hela huset från 1976 på 159 kvm utan tillskott ned till ungefär -13 C ute eller så. Går hyfsat ned till -20C men då får jag stänga till 3 rum och dra på elementet (1 st) längst bort lite.





Mikael




Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Orimliga krav ?
« Svar #14 skrivet: 17 december 2010, 10:30:08 »
Omegan. LÃ¥ter inte bra.....  Kolla din pump sÃ¥ här. ...<massa tekn krav>...
En annan viktig sak och hålla koll på om man mäter tempskillnad in/ut är vilken fläktfart som råder!!
Många värmepumpar drar ner fläktfarten (från MAX ex.vis) ifall utblåsttempen inte är tillräckligt hög.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!