Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Detta har med värmepumpsägare att göra.  (läst 3401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2019, 07:27:47 »
Jamen har man så djävla lite intresse av sin egen värmeanläggning, att man inte ens kan slå på nödläge, då ska man fan inte bo i hus.
Jag gör allt själv (i princip) bilen har jag lejt bort, då jag är urless på skruva bilar, men jag litar inte på verkstaden till 100% ändå, det finns mycket skitverkstäder.

Värmepumpsexperter rantar på läkare som inte kan sin värmepump,
läkare i sin tur sitter nog i sin tur och rantar på personer som inte kan hjärtlungräddning för sin familjs skull,
eller brandmän som rantar på "förmögna"(läs: snåla läkare) personer som kör osäkra bilar, osv :)

Katten på råttan och råttan går på pumpen...

Man blir förstås expert på sitt eget område, men måste ha förståelse för att det finns mycket Derp! i samhället.

Däremot ska folk respektera arbetstider, eller ha djävligt bra anledning att störa i övriga fall, vilket dock än en gång leder till att derp-personer resonerar att de alltid har rätten att störa, på sin sida, oavsett magnitud på problemet...


Q.E.D, du har rätt.

 :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2019, 07:34:46 »
Jag är ändå lite förvånad över att jag fortfarande, trots minst 200 000 unika besökare/månad i mina tre forum kan ha mitt mobilnummer publikt, det ringer kanske 2-3 personer/vecka som vill ha mina personliga råd rörande värmepumpar eller felsökning.
Det hade kunnat vara 100/vecka lika gärna?
De flesta som ringer gör det för att fråga om produkterna i webshopen, men det är nog dubbelt så många som e-postar istället för att ringa.

Kanske många som tror att man ändå inte svarar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #17 skrivet: 03 maj 2019, 09:41:22 »
Ända sedan jag började sälja vp någon gång i början på 2000 talet så har alla tillverkare talat om den förträffliga underhållsfria värmepumpen, och nu gnäller man på att folk har anammat detta och inte bryr sig, fantastiskt roligt tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #18 skrivet: 03 maj 2019, 10:45:33 »
Jamen har man så djävla lite intresse av sin egen värmeanläggning, att man inte ens kan slå på nödläge, då ska man fan inte bo i hus.
Jag gör allt själv (i princip) bilen har jag lejt bort, då jag är urless på skruva bilar, men jag litar inte på verkstaden till 100% ändå, det finns mycket skitverkstäder.
Inte ett dugg förvånande att man inte kan men man borde i alla fall klara ordna fram en instruktionsbok vilket troligtvis finns på nätet och med hjälp av den slå på nödläge så det handlar nog mera om ren slöhet än kunnande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #19 skrivet: 08 maj 2019, 21:34:19 »
Måste man justera in värmen själv? Måste man lufta! Nä installatören kommer gärna på sim fritid och talar om hur din pump fungerar, och liftar systemet. Stolpskott

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #20 skrivet: 08 maj 2019, 22:11:34 »
Lufta och justera in grov justera in värmekurvan tycker jag att installatören bör ha fixat vid installationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #21 skrivet: 12 maj 2019, 19:24:35 »
Bara det att i ett lågtempsystem, så får man lufta flera ggr i början innan all luft är borta. Installatören luftar och drar igång maskin, sen drar han till nästa ställe. Är det en bra installatör, visar han luftningspunkterna och påfyllningen, men i dessa fall tror jag värmen kommer på ett tag innan husägaren kommer dit, och då är installatören någon annanstans.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Detta har med värmepumpsägare att göra.
« Svar #22 skrivet: 28 juni 2019, 22:46:33 »
Håller med dig delvis Dom Pablo. Fast jag är ju bara kunden. Fick upprepa mig några ggr och övervaka när de installerade min Bvp angående förvärmningen av tappvarmvattnet från acktanken o solfångeriet.. Såå en del installatörer kanske inte är så smarta heller jämfört med amatörer?




Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!