Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt tid att investera nu!  (läst 143148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #105 skrivet: 13 december 2011, 23:54:37 »
Jag har skummat igenom hela tråden och ser inga konstigheter där någon försökt sälja eller marknadsföra sig, diskussionen har ju mest rört ROT-avdragets effekter på efterfrågan, och hur man hanterar det administrativa, och det är väl bara bra om vanligt folk kan få en inblick i hur marknaden fungerar, och varför företagen tycker att det är lite krångligt och gärna höjer priserna, dels för extrajobbet, och dels för den risk det trots allt är att ligga ute med pengar åt någon annan, som man inte säkert vet har rent mjöl i påsen.

När det gäller den generella kritik jag uppfattade från dig så rörde det detta stycke:
Citera
så likt allt annat så överbefolkas detta forum liksom det mesta på nätet av diverse personer som aldrig kan eller vill hålla käft och som dessutom kallar sig "dignitärer" inom området..
Bra exempel "Raffen" som direkthögg som nummer två på denna lina..

Jag har inte räknat men han/hon har väl ett par tiotusentals inlägg.. varför?

Mitt förslag till er alla som gått ut på nätet för att hitta hjälp i denna djungel är att dels läsa här MEN se upp med TS / Raffen med flera som skriver ideligen och varför inte bara ringa till de officiella general-agenterna och se vad de har för åsikt om dessa bloggares egentliga uppsåt.

Jag och många med mig har skrivit tusentals inlägg, 80% av dessa för att i mesta mån hjälpa de som av olika anledningar har frågor eller har hamnat i knipa, resten struntprat i allmänna forumet (men de inläggen räknas inte in i statistiken).
Jag skulle nog tvärt om säga att speciellt de med tusentals inlägg har gjort en gigantisk insats för att Svenska folket skall kunna göra initierade val när de köper värmepumpar.
Om inte detta forum funnits tror jag det hade funnits (och försvunnit) många fler företag som du räknar upp och som blommat för att sedan konka när maskinerna inte håller måttet.
Jag tror även att svartförsäljningen av privatimporterade värmepumpar på blocket o.s.v. hade varit betydligt mera utbrett om detta forum inte funnits.
Jag har skrivit hundratals inlägg och varnat för de allra billigaste maskinerna på marknaden, och detsamma har de allra flesta av storpostarna i detta forum, jag vidhåller därför att din svepande kritik är orättvis och i huvudsak obefogad.

Det hedrar dig dock att du tar debatten, de flesta som kommer in och "vräker ur sig" svepande obefogad kritik brukar inte besvara de följande inläggen.

Sen vet jag naturligtvis att det finns individer som retar sig på t.ex. Raffen för att han älskar Toshiba, och att det från tid till annan kommer in "typer" som inte alltid har rent mjöl i påsen, men som regel avslöjar de sig rätt fort, och jag kan radera deras inlägg och upplysa dem om reglerna i detta forum, det krävs ytterst sällan bannlysningar för att upprätthålla en saklig nivå på debatten, även om det händer då och då.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

22much

  • Gäst
22much
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #106 skrivet: 14 december 2011, 00:30:29 »
Hej Rickard!

Tack för svaret!

Lite tuff är jag i tonen och dialog ville jag väcka.
Ser inget att säga emot dig i ditt senaste inlägg.
Jag håller med dig och se faktiskt de andra inlägg
jag skrivit att jag tycker ditt initiativ med forumet
gjort en djävla massa nytta,
Framför allt BRA för slutkonsument och det är där
jag vill hålla fokus.
Så ny i gamet heter tråden: Rätt tid att investera nu!
och har jag varit kritisk med skopa och slev är det mot
just inlägg som inte handlar om det,,,

Jag tål kritik och TS Comfort har svarat adekvat så jag
har också bett om ursäkt men det känns ändå bra att
vi tillsammans går åt rätt håll=?

mvh Thomas

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #107 skrivet: 14 december 2011, 15:23:33 »
Synd att inte 22much kollade upp fakta om oss innan man blev påhoppad
Han ringde sent igÃ¥r kväll och bad om ursäkt  och det är plus i kanten  Thumbsup

Men dÃ¥ han själv inhandlade lite paralellimporterade/grÃ¥import maskiner sÃ¥ blir det lite som att kasta sten i glashus  ;)
Var tvungen att ge tillbaka lite men det tror jag du tÃ¥l  :)

mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #108 skrivet: 30 september 2019, 20:32:26 »
Att köpa med installation är inte nån garanti om inte företaget är seriöst eller är borta från marknaden efter ett par år. Tror folk underskattar hur mycket värt det är att faktiskt ha samma installatör kvar, och att det är nån som inte gått under i garantiåtaganden pga slarviga installationer.

Jag är nybörjare och kan absolut inte mycket, men seriöst, herrejösses vilka installationer jag hunnit se redan. En bra dag hinner jag med 2 installationer med montering, provtryckning, läcksökning, vacuumsugning mm. Men minsta lilla fukt så tar vacuumsugningen snabbt upp ett par timmar extra, eller att det krånglar med elektriker osv.

Samtidigt hör man om folk som monterar 4-5 om dagen. Jag vill åka med några såna och se hur dom jobbar för jag måste jobba helt fel :D

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Henrikrs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #109 skrivet: 01 juli 2020, 00:34:44 »
Ni som jobbar i denna bransch borde verkligen vidga blicken bortom villor och sommarstugor! Jag är en av alla de bostadsrättsinnehavare i Stockholm som har kämpat mot min förening för att få installera en värme-/kyl-pump. Först hette det att den kommer att påverka ventilationen i fastigheten, sedan så hette det att den kan läcka vatten, störa grannar med mera med mera. Sedan sade ordföranden till mig: "värmepumpar har man på landet - inte i stan"! Jag kontaktade till slut en advokat för att för att försöka övertyga min bostadsrättsförening, men han sade att det var lönlöst. Det finns tydligen rättsfall som ger föreningar rätt att säga nej, baserat på skräckhistorier från förr om dåligt utförda installationer. Ni som är verksamma i branschen skulle kunna vinna hur många nya kunder som helst om ni marknadsförde er mot bostadsrättsföreningar och mot oss som bor i sådana!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #110 skrivet: 01 juli 2020, 07:48:41 »
Det finns ju olika typer av bostadsrättsföreningar, på områden med fristående hus/radhus/kedjehus där ägaren äger markplan och eventuell övervåning ser jag inget stort problem med AC, men det är klart att det både skulle kunna se fruktansvärt fult ut, bullra, och drälla vatten runt värmepumpar i ett flerfamiljshus i flera våningar.
Så det finns grader i helvetet som man brukar säga.
Som jag tidigare skrivit så vet jag att på ett av områdena i Piteå där man byggt parhus i ett plan, där har styrelsen godkänt installation av luftvärmepump/AC.
Så helt omöjligt är det inte på den typen av ställen i alla fall.

Hur bor du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrikrs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt tid att investera nu!
« Svar #111 skrivet: 01 juli 2020, 22:32:40 »
Det finns ju olika typer av bostadsrättsföreningar, på områden med fristående hus/radhus/kedjehus där ägaren äger markplan och eventuell övervåning ser jag inget stort problem med AC, men det är klart att det både skulle kunna se fruktansvärt fult ut, bullra, och drälla vatten runt värmepumpar i ett flerfamiljshus i flera våningar.
Så det finns grader i helvetet som man brukar säga.
Som jag tidigare skrivit så vet jag att på ett av områdena i Piteå där man byggt parhus i ett plan, där har styrelsen godkänt installation av luftvärmepump/AC.
Så helt omöjligt är det inte på den typen av ställen i alla fall.

Hur bor du?


Jag bor på nionde våningen i ett tiovåningshus. Dock med en inglasad balkong där aggregatet skulle kunna placeras osynligt. Sedan är det ju (för mig) en självklarhet att man köper den utrustning som är lämplig för förhållandena. I mitt fall skulle det ha handlat om en lösning med den minsta och tystaste tänkbara ytterenhet, försedd med vibrationsdämpare och allt som krävs. Mig veterligen är det fullt möjligt, så länge man tar hjälp av ett seriöst företag och betalar vad det kostar. Men tyvärr så finns det väl folk som springer till Elgiganten och handlar det billigaste och det skrämmer väl föreningarna. :-(

Utomlands verkar det dock inte vara något problem alls. Vart man än reser tycker jag att man ser fullt synliga, ibland inte helt snygga, installationer på husväggarna.

Det paradoxala är att monoblock-aggregat, förutom att de väsnas mycket mer, åtminstone teoretiskt borde kunna påverka ventilationssystemet i en fastighet genom det undertryck som uppstår. Men precis som jag är det väl ingen som orkar ha en sådan på längre än nödvändigt, antar jag... :-(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!