Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det dÃ¥ligt att höja eller sänka temperaturen ofta?  (läst 1042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Hej! Har en IVT PR-N 12 som fungerar bra. Har även elavtal med timpris.

Så nu till vintern hade jag tänkt att höja tempen på värmepumpen (börvärdet) på natten när elen förmodligen är billigare per timme och sedan sänka tempen på dagen, och min tanke är då att man borde kunna spara lite pengar på det sättet då värmepumpen då skulle dra mer ström när elen är som billigast.

Men min fråga är då, är det på något sätt dåligt eller skadligt för värmepumpen i sig att höja och sänka börvärdet den är inställd på ofta, åtminstone kanske några få gånger per dygn?
Rent logiskt sett kan jag inte förstå varför det skulle vara dåligt för värmepumpen i sig, och är det någon annan som har gjort på detta sätt med elavtal med timpris som har lyckats spara ekonomiskt på det? Tack på förhand.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
om du har timdebitering och dygnet har stor variation på spotpris så kan du nog tjäna några ören
annars går den ju som billigast om den får hålla jämn temperatur

skada tar den självfallet inte

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hej! Har en IVT PR-N 12 som fungerar bra. Har även elavtal med timpris.

Så nu till vintern hade jag tänkt att höja tempen på värmepumpen (börvärdet) på natten när elen förmodligen är billigare per timme och sedan sänka tempen på dagen, och min tanke är då att man borde kunna spara lite pengar på det sättet då värmepumpen då skulle dra mer ström när elen är som billigast.

Men min fråga är då, är det på något sätt dåligt eller skadligt för värmepumpen i sig att höja och sänka börvärdet den är inställd på ofta, åtminstone kanske några få gånger per dygn?
Rent logiskt sett kan jag inte förstå varför det skulle vara dåligt för värmepumpen i sig, och är det någon annan som har gjort på detta sätt med elavtal med timpris som har lyckats spara ekonomiskt på det? Tack på förhand.

I princip är det så NGENIC fungerar. Dock via utetempändring på givaren. Vid låga priser /nattetid, säger ten till pumpen att det är 3 grader kallare utomhus. Och pumpen ökar värmeproduktionen. Dagtid utnyttjas detta. Mest vinst vid vattenburen golvvärme i BETONGEN som fungerar som akumulator.
Och nej. Allt fungerar som det bör. Många skaffat/skaffar NGENIC och är jättenöjda.

Min svåger agerar som NGENIC. HAHA
Ökar börsvärdet till natten. Sänker på morgonen och är nöjd
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
om du har timdebitering och dygnet har stor variation på spotpris så kan du nog tjäna några ören
annars går den ju som billigast om den får hålla jämn temperatur

skada tar den självfallet inte

Stort tack för svaret! DÃ¥ vet jag i alla fall att det absolut inte kan göra nÃ¥gon skada eller öka slitaget pÃ¥ själva pumpen i sig, sedan fÃ¥r jag experimentera och se om det finns nÃ¥gon ekonomsikt vinst att göra eller ej.  tummenupp
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!