Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläkt hastighet  (läst 979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
Fläkt hastighet
« skrivet: 22 september 2022, 18:17:55 »
Hej..
Har en fråga om någon vet vad det kan vara. När jag kör värme så går fläkten inte upp i varv oavsett om det är på 1 till 4 samma hastighet...kör jag kyla går det som det ska o kylan från utblåset ca 10grader o kör man bara fläkten så går det som det ska.
Mvh Petri

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fläkt hastighet
« Svar #1 skrivet: 22 september 2022, 19:01:34 »
När du kör värme tar det ca 10 min innan startar fläkten i innerdelen. Sen kan du ändra och få respons.

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #2 skrivet: 22 september 2022, 19:19:44 »
Den går ändå inte upp i varv..det kommer värme den är typ på 1 läget oavsett höjd värme även vid high power låg i varv..
Petri

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fläkt hastighet
« Svar #3 skrivet: 22 september 2022, 22:36:58 »
Om det kommer varm luft typ 45-50 grader så ska du kunna höja fläkten. Nära är det troligen felkod en rörigare som sitter i innerdelen som känner av att det finns värme att ”fläkta” iväg.

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #4 skrivet: 23 september 2022, 15:49:27 »
Det kanske är en temp/ givare/sniffare som får för sig att det är inställd värme som uppnåtts och då inte varvar upp.. men klart kyler den med fullt blås så vet inte om det är det. På värme läget så går den lite upp i varv vid höjning av temperaturen men sedan saktar den ner.

Petri

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #5 skrivet: 24 september 2022, 17:28:13 »
Har nu testat alla möjliga inställningar lät den vara strömlös en längre tid. Resetade fjärris osv... mätte värme utblåset med en ugns temp mätare som visar runt 58 grader. Den har varvat upp bättre men inte hundra ska nu ta bort höljet o kolla inne temp givaren..har haft den ned plockad pga bytte glid lager och motor till en av luft spridaren.. passade då på att rengöra fläkt rullen och annat..så kanske har jag fumlat med inne givaren/Sensor.

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #6 skrivet: 24 september 2022, 17:32:53 »
 ok har glömt att skriva vilken vp det gäller om det är en fujitsu nocria awyz14lbc

Mvh Petri

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #7 skrivet: 24 september 2022, 20:32:44 »
Mmm jag dö skallen hade glömt att trycka i givaren i röret som då av automatik fick fel signaler nu går den som en puma...nu ny som gammal men drar på med varven som den ska.

Jaja ibland måste man efter kontrollera vad man gjort efter en stor service..

Tack för tipsen tonka78 att du orkade för svaren .. till mig.. 👍 fick ändå lite feedback.. o börja fundera step by step ..

Mvh Petri

Petri Mika

  • Gäst
Petri Mika
SV: Fläkt hastighet
« Svar #8 skrivet: 24 september 2022, 20:38:28 »
Ber om ursäkt det ska vara thompa 71 som ska ha tack för hjälpen 👍 tack thompa att du svarade.. toppen för vägledning/o att jag fick/kom på att jag gjorde stor service.. ibland kan man missa något så enkelt... men tackar o bockar

Mvh Petri

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!