Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011  (läst 2848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #15 skrivet: 22 september 2022, 12:52:33 »
Motorskyddet har ju ingen aning om hur kompressorn mår förrän jag försöker starta den, vilket så klart inte går när motorskyddet är löst.
Det är viktigt att få reda på vad som ger styrningen den varningen. Hoppades på det kunde vara något avbrott vid någon av tre pressostater eller MS-kontakten, som berättar läget.
Vet inte om det finns något mer som kan meddela den felkoden?

Elmotorn i kompressorns mätvärden är inte så viktiga just nu. Det brukar vara en liten avvikelse om du mäter ohm mellan alla faser, tre mätningar.
Finns finare instrument, men tycker inte det är nödvändigt, du får ju samma värde varje gång du mäter samma fas. Du vill bara jämföra mot de andra. Vad den faktiska resistansen är spelar ingen roll.
Nästa steg efter multimeter är att megga mot jord.

Men åter, felkoden, vad triggar den, måste finnas någon bra förklaring.

Har du lyckats hitta någon manual med elschema?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #16 skrivet: 22 september 2022, 14:01:34 »
har mätt vidare:
kopplat loss kompressorn från mjukstartskortet och mätt varje "lindning" mot jord. ser bra ut. Ingen kontakt mellan fas och jord över kompressorn. Mellan respektive fas över kompressorn 3 ohm åt alla håll och kanter. dvs exakt samma värde, om än inte så exakt mätare.

så då mätte jag vidare på plinten L1 till kompressor på mjukstart, när kompressorns L1 kabel var borta, mot jord. 400ohm, samma led L2 och L3 helt isolerat, ingen kontakt.
Här kan jag ju erkänna min inkompetens kring starkström/växelström, jag har ingen aning om det är normalt, det bara känns fel...

Eftersom det kändes fel tänkte jag eureka, mjukstartshelvetet är dött och om det är en kortis där då kan ju det förklara varför MS larmar. Om den har som en jordfelsbrytare i sig.

Så jag följde L1 vidare upp mot motorskyddet, noga med att koppla ur nedåt i flödet så att säga för att isolera den felaktiga kretsen, men jag kom ju hela vägen till inkommande plint inuti värmepumpen.

Just L1 kopplar vidare till en 1-fas snabbsäkring som ser ut att gå vidare till styrkortet, samt att jag också kopplar vidare L1 ut ur värmepumpen till ett uttag för diverse aux-tillbehör såsom VVC osv, alltså bara för ren ström.

Någonstans här insåg jag att just vad gäller detta har jag 0 koll. huruvida det är normalt med ca 400-500ohm mellan "jord" och fas. Eftersom de tillbehör jag har kopplade på detta uttag, ext cirkpump, VVC, en frys..... alla fungerar ju fint.

Så då är jag väl tillbaka till att det sjukt udda är att motorskyddet är kvar i larm eller inte går ur. I läge A ska den cykla när strömmen bryts och i läge H när man trycker reset. Inget av lägena återställer larmet. Även om jag har styrdatorn inställd på OFF och slår på strömmen till anläggningen så går larm om motorskydd igång, trots att inget har startat eller belastats.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #17 skrivet: 22 september 2022, 14:12:41 »
Om jag inte mins helt fel var det en gång i tiden så att motorskyddslarmet satt i serie med överhettningsskyddet på elpatronen. Nu mins jag inte vilken maskin det var på men det kostar ju inget att HÅRT trycka på elpatronens återställning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #18 skrivet: 22 september 2022, 14:14:53 »
jag har tryckt HÃ…RT :)
och tillskottet fungerar ju... kör den som elpanna just nu, för varmvatten.

Jag har bara hittat ett kabelpar ut från motorskyddet och det är till en pressostat som ger ca 0hm i värde, vilket verkar vara korrekt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #19 skrivet: 22 september 2022, 15:51:42 »
jag förstår att mina mätningar är lite knasiga, läs gärna tidigare inlägg gällande jord/fas-mätning. Min tanke var alltså att motorskyddet känner av någon typ av kortis i systemet. Låter långsökt. Jag utgår nu från att resistensen mellan jord och fas 1 i värmepumpen avser brukarens resistens (interna brukare i värmepumpen, styrkort etc etc)?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #20 skrivet: 22 september 2022, 20:29:13 »
Tar gärna hjälp i att förstå mätresultaten på fas L1 som jag skrev om tidigare.

Jag vill då förtydliga att det jag mätte var olika punkter där fas L1 passerar och mätte detta mot värmepumpens jord. Inte jordkabeln på inkommande.

Dvs samma förfarande jag hade när jag mätte upp kompressorn, fast mot jord i värmepumpen.

Gör jag fel och hur ska jag tolka värdet jag får när jag mäter mellan L1 och jord (rör i värmepumpen). Vore skönt att veta om det låter korrekt och därmed kunna gå vidare med felsökningen på andra ställen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #21 skrivet: 23 september 2022, 08:42:41 »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #22 skrivet: 23 september 2022, 11:18:14 »
Det ser ut som en klassisk mjukstartsinkoppling.

Jag saknar en komponentlista till elschemat för att kunna se vad varje komponent är. Finns hela manualfilen att ladda upp?

Men 309 och 310 på kretskortet, vad har du för ohm där? Det ska vara 0.

Så som jag ser det så har styrdatorn ingen "direkt" aning om mjukstarten fungerar eller inte. För du har lika många faser in i den som det går ur den väl? Och fas och nolla för att styra mjukstartens tillslag? I så fall saknas kommunikation.
Pajar mjukstarten och inte skickar vidare en fas till kompressorn, då ska motorskyddet lösa och stänga ner hela matningen till kompressorn.

Motorskyddet meddelar sin status via 95 och 96. Men om motorskyddet går sönder och matningskontakterna och hjälpkontakten går skilda vägar, det får man mäta sig till manuellt om det är så.

Om mjukstarten och motorskydd fungerar på matarsidan, det vill jag bara testa i drift. Man kan testköra trots styrningen larmar, rent manuellt. Men vitsen av det finns inte så länge styrningen läser aktivt larm. Det larmet kommer vara kvar.
Motorskyddet kan du mäta mellan inkommande och utgående på samma fas och se om du har 0 ohm där emellan. Bättre att mäta spänningsfall under drift, men det kanske duger just nu att mäta så, ifall du vill veta. Men oavsett, kommer en fas inte igenom så påverkar det inte larmet.

Dubbelkolla så du har 0 ohm 309 till 310 till att börja med.

400-ohm mätningen är nog allt som blir spänningssatt så snart du slår på pumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #23 skrivet: 23 september 2022, 12:12:43 »
Inte hittat någon mer el-info såsom komponentlista etc. Inte ännu alla fall.

Jag ska mäta upp 309 och 310 och kollar vart "rapport" går ut från MS, 95 och 96, inte hittat ännu.

Ska även mäta upp mer detaljerat på motorskyddet.

När MS larmar som nu, direkt från start, kan jag inte ens testa att starta kompressorn via manuell test. När jag går in där och klickar kompressor till 1 från 0 så ändras inte siffran ens.

Du har nog rätt vad gäller fas/jordmätningen. Jag kunde notera att resistansen ökade när jag drog ut diverse aux-grejer såsom pumpar etc.


Tycker ändå det är positivt att mätningen av kompressorn såg ok ut...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #24 skrivet: 24 september 2022, 12:11:45 »
309 310 ligger på typ 1600 ohm...................


eller alltså, jag kopplade loss det kopplet från kretskortet. Annars kan man inte mäta. När jag mäter på mot sladdarna är det oändligt motstånd och när jag mäter på plintarna på kretskortet är det ca 1600.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #25 skrivet: 24 september 2022, 12:26:41 »
den verkar gå ihop med 95 96 som går in i motorskyddet?
Men jag förstår inte vart dom går. dessa kablar är liksom dragna bakom plåten så jag kan inte följa kablarna om jag inte monterar ner en massa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #26 skrivet: 24 september 2022, 13:12:39 »
Snyggt!
Då är det där felet är ser det ut som.

95-96 och en till komponent bildar en normalt sluten krets, som nu är öppen. Men det är synd att de inte har komponentlista.

Mellan 95 och 96, två prober rakt på bara - hade du 0 ohm på dem?


Är du supernyfiken så kan du bygla 309 och 310 för att se om larmet är borta. Men kör inte pumpen så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #27 skrivet: 24 september 2022, 13:21:48 »
hm en sluten krets är väl oändligt motstånd och en öppen är 0 i motstånd?

Jag ska mäta 95 96 igen!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #28 skrivet: 24 september 2022, 13:40:31 »
Jag mätte 95 96 igen, dvs anslutningspunkten på motorskyddet, kablarna sitter kvar i då är det 0 ohm.
Om dessa kablar går i en seriell slinga över diverse kontrollpunkter för att sedan landa på 309 och 310 och där är bruten med oändligt motstånd. Så är det kanske någon av grejerna i slingan som är paj. frågan är bara vad. det framgår inte av något dokument vilka punkter denna slinga går via
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: hjälp att felsöka typ död thermia diplomat fr 2011
« Svar #29 skrivet: 24 september 2022, 14:03:26 »
hm en sluten krets är väl oändligt motstånd och en öppen är 0 i motstånd?

Jag ska mäta 95 96 igen!
Nej tvärt om. Tänk som titta på displayen när proberna inte är anslutna till något. Då står det 1 eller OL och motsvarar "oändligt hög" resistans.

När du sätter ihop proberna utan elektronik, då kommer en siffra nära 0 ohm. Ibland upp till 0,5 ohm.

Så - sluten krets är cirka 0 ohm.

---

Precis, då är det den andra komponenten som är den öppna. Om du kopplar loss 309 och 310 och ansluter dem till multimeterns ena kabel. Den kan du leta efter 0 ohm på övriga komponenter. Där kabeln verkar gå och alla pressotater. Elpatronen m.m.

Har du fler än 6 kablar på mjukstarten, kolla även i det området.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!