Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump i attefallare?  (läst 593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärmepump i attefallare?
« skrivet: 13 september 2022, 19:34:42 »
Hej alla.

Behöver lite rÃ¥dgivning och hjälp pÃ¥ traven angÃ¥ende val av LVP. (fick bra hjälp sist jag vände mig till detta forum  tummenupp)

Håller på att bygga en gäststuga (attefallare 30kvm) och tittar lite på att värma det med en LVP.
Invändigt area blir typ 25-26 kvm. Tanken är att ha det uppvärmt året runt, med möjlighet att kallställa.
Inget vatten indraget. Väldigt öppen planlösning. Bor i Norrland med mkt snö och svinkallt...

Finns det "mindre" (effekt/pris/kW) modeller som täcker mitt behov? Men ändå går att köra när det är "svinkallt".
Vad bör jag tänka på?

/Mattias


« Senast ändrad: 13 september 2022, 21:08:15 av Mattias1979 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i attefallare?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 20:09:07 »
Hej! T.ex. Fuji och Fujitsu har några modeller med slimmade innerdelar som inte är så stora men ändå ger hög effekt i kallt klimat. Beror på vilken takhöjd det kommer att bli inne i stugan för utrymmet att montera på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump i attefallare?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 20:57:46 »
Mindre modeller till måtten är oftast ljudligare än större innerdelar .
På små ytor är det svårt att komma undan ljud så det blir lite balansgång mellan utseende och ljudvolym.
Behövs sällan så högt luftflöde i så små utrymmen men är man ljudkänslig så får man fundera på vad som är viktigast
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mattias1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump i attefallare?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2022, 21:07:13 »
Ok, nu menade jag inte storleken på innerdelen, (ska redigera mitt inlägg), utan tänkte mest på effekt/kW/pris på utedelen för att klara mitt behov under kalla vinterdagar.
Jag resonerar lite att eftersom det är rätt liten area kanske man inte behöver så "stor" LVP, utan att man kommer undan med en "mindre" och billigare.
(köpte en Hero LN35 till kåken förra året, den är jag supernöjd med och den täcker mitt behov för kåken)

Takhöjd blir 2,5m.
Innerdelen mått är inte så viktigt, det blir vad det blir.

ELON säljer Fuji här vars jag bor, tänkte du på RSG-09 KMCB?
« Senast ändrad: 13 september 2022, 21:18:52 av Mattias1979 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump i attefallare?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2022, 21:22:16 »
Ja Fuji RSG-09 KMCB/ROG-09 KMCBN var en jag tänkte på. Men är det 2,50 m i takhöjd är det många olika modeller som borde passa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump i attefallare?
« Svar #5 skrivet: 15 september 2022, 16:48:37 »
Jag har monterat åtskilliga fujitsu i attefallare
Excellensen är hyfsat tyst och snygg, den kommer ju aldrig gå för fullt på den lilla ytan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!