Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?  (läst 18778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #15 skrivet: 06 september 2022, 09:05:03 »
Märkligt med så högt elpris har hängt med lite halvdåligt men som jag uppfattat det finns det elöverskott norrut just på grund av att det inte går att transportera söderut men då borde inte priset ligga på 2 kr. Tror det kan komma nått gott av det här också det är ett otroligt slöseri med energi som tex spa bad eller uppvärmda pooler eller stora suvar som får bidrag bara dom går på el kan bli ett lite annorlunda tänk vilket nog inte är helt fel fel själv tänker jag elda lite mera i vinter vilket jag hade tänkt gjort redan före krisen på grund av väldigt fullt i vedbon och nu gör det ju dubbel nytta även om jag inte spar några pengar på det för har låst elpris.

Vad skulle folk jobba med om vi inte hade spabad, pooler, stora SUV:ar och andra konsumtionsvaror?
Är ditt eget jobb nödvändigt om vi inte skulle konsumera annat än mat?
Skulle man fortsätta på den inslagna vägen så är vi snart bönder allihop igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #16 skrivet: 06 september 2022, 09:06:02 »
Nu får dom ju makten att bestämma vilka som ska få bidrag till den dyra elen det fick vi ju redan förra vintern innan kriget hade börjat.

Tror bara det är den blå planhalvan som har enats om stöd i vinter, så har jag fattat det i alla fall.
Så det är inte skrivet i sten att det blir några bidrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #17 skrivet: 06 september 2022, 12:05:01 »
Nå inte så lätt att bli bonde, gödseln är slut, och då hamnarna öppnade i ukraina föll priset lagom till årets skörd.

Vet inte vad jag kan spara in på med mina ca 7000kWh energi jag slösar. Värme o lampor drar 400-500kWh på vintern. Frysa vill jag nu inte + att då behöva lyssna på en klagande sambo hur kallt det är. Utomhusbelysning 55w i timmen släcks kl 22 och startar kl 6:30. 1 diskmaskin och 2-3 tvättmaskiner i veckan. Är ju spishäll man borde skaffat sig då man byggde, var i valet och kvalet.

Är ju mobil och surfplattorna som kunde laddas med dynamo  a:gl
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #18 skrivet: 06 september 2022, 13:02:45 »
Nå inte så lätt att bli bonde, gödseln är slut, och då hamnarna öppnade i ukraina föll priset lagom till årets skörd.

Vet inte vad jag kan spara in på med mina ca 7000kWh energi jag slösar. Värme o lampor drar 400-500kWh på vintern. Frysa vill jag nu inte + att då behöva lyssna på en klagande sambo hur kallt det är. Utomhusbelysning 55w i timmen släcks kl 22 och startar kl 6:30. 1 diskmaskin och 2-3 tvättmaskiner i veckan. Är ju spishäll man borde skaffat sig då man byggde, var i valet och kvalet.

Är ju mobil och surfplattorna som kunde laddas med dynamo  a:gl

För mej är du ett föredöme i förbrukning, vi har ju dubbelt.
Hur mycket ger "Enervent pingvin eco ede ventilation" tror du?

PS, Jag ser att O3 fÃ¥tt tillstÃ¥nd att börja köra med full effekt  tummenupp
« Senast ändrad: 06 september 2022, 13:37:14 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #19 skrivet: 06 september 2022, 14:28:15 »
För mej är du ett föredöme i förbrukning, vi har ju dubbelt.
Hur mycket ger "Enervent pingvin eco ede ventilation" tror du?

PS, Jag ser att O3 fÃ¥tt tillstÃ¥nd att börja köra med full effekt  tummenupp
Enerventen drar nog en del då den inbyggda elpatronen (max 400w) ofta är på vintertid. Har den ställd i borta läge på dagarna så då är el inte tillåten förutom i specialfall om luften är för kall slår den på automatiskt. Har haft elmätare på den förr, har eventuellt det sparat någonstans.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #20 skrivet: 06 september 2022, 17:48:17 »
Vad skulle folk jobba med om vi inte hade spabad, pooler, stora SUV:ar och andra konsumtionsvaror?
Är ditt eget jobb nödvändigt om vi inte skulle konsumera annat än mat?
Skulle man fortsätta på den inslagna vägen så är vi snart bönder allihop igen.
Tillverkas det spabad och pooler i Sverige som vanligt folk köper görs väl endast ett fÃ¥tal stora suvar i Sverige av de som säljs gissar jag ? Jag har inget emot att folk köper stora suvar men tycker det är för jävligt när man fÃ¥r bidrag till att köpa stora suvar när bidragen kunde gÃ¥tt till snÃ¥la elbilar i stället sÃ¥ vanligt folk kunde haft möjlighet att köpa elbil. Mitt jobb är troligtvis inte heller nödvändigt om konsumtionen minskar allt för mycket men vi kan inte fortsätta leva som vi gör i dag om planeten ska klara sig  och nej jag är absolut inte bra pÃ¥ att leva miljövänligt själv. Jag har en del mark utarrenderad sÃ¥ blir det riktigt dÃ¥liga tider kanske man fÃ¥r bli bonde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #21 skrivet: 06 september 2022, 19:46:39 »
Jag fÃ¥r fortfarande köra kyla i huset  8)

Efter att ha haft LL-pumpen avstängd några år på vintern så ska jag köra den i år (helt ny pump också).
Ska försöka hålla mig under gränsen för vad jag har vindandelar till (29 öre/kWh).

Skulle de utforma elstödet som förra gången kommer jag få betalt för min el i vinter.

1300kWh är gränsen i december och januari, förra året gjorde jag av med ca 1800kWh men ca 250kWh går till bilen också. Har även bytt bil så ngn förvärmning blir det inte år så det är väl 150-200kWh till.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #22 skrivet: 06 september 2022, 21:37:41 »
Idag så har verkar flaskhalsen från SE1 och SE2 plötsligt släppt till SE3.
Elen kostar ca 2-3 kr inatt, samma som SE3 och SE4.
Och Vindkraften levererar just nu lika mycket som Finlands och Sveriges kärnkraft.
Och naturgasen går ned 3-8%.

Någon som förstår, jag gör det inte...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #23 skrivet: 07 september 2022, 07:26:47 »
Tillverkas det spabad och pooler i Sverige som vanligt folk köper görs väl endast ett fÃ¥tal stora suvar i Sverige av de som säljs gissar jag ? Jag har inget emot att folk köper stora suvar men tycker det är för jävligt när man fÃ¥r bidrag till att köpa stora suvar när bidragen kunde gÃ¥tt till snÃ¥la elbilar i stället sÃ¥ vanligt folk kunde haft möjlighet att köpa elbil. Mitt jobb är troligtvis inte heller nödvändigt om konsumtionen minskar allt för mycket men vi kan inte fortsätta leva som vi gör i dag om planeten ska klara sig  och nej jag är absolut inte bra pÃ¥ att leva miljövänligt själv. Jag har en del mark utarrenderad sÃ¥ blir det riktigt dÃ¥liga tider kanske man fÃ¥r bli bonde.

Det beror väl på hur man ser på saker och ting.
Miljöpartiet och deras partners verkar se på saken som att det är bra att vi i Sverige skapar så osäker elförsörjning att ännu mer av tillverkningen hamnar i länder med kol, olja och gas som energi.
Jag anser att ju mer planerbar fossilfri energi vi kan skapa i Sverige, desto mer av tillverkningen kommer att ske i Sverige, med låga eller nollutsläpp av CO2, i motsats till vad som sker om produktionen flyttar ut till Kina eller Östeuropa.
Så visst, det finns länder i världen som absolut borde minska sin konsumtion och produktion, men jag anser inte att det gäller Sverige, troligen inte heller de övriga Skandinaviska länderna.
Jag är absolut för att det skall kunna få kosta mer att t.ex. importera från länder med en ogynnsam energimix, men samtidigt så riskerar det cementera dessa länder i fattigdom, och utnyttjande av billig fossil kraft för den produktion de trots allt har.

Som jag ser det är fossilfri energi i överskott överallt det som kan rädda klimatet, om det nu verkligen är våra utsläpp av CO2 som orsakat de senaste årens krisinslag om klimatet på TV.
Personligen vågar jag inte skriva under på det, utan det kan lika gärna bara vara rapporteringen som ändrats.
Klart är i alla fall att CO2-halten inte kan tillåts stiga hur mycket som helst, och att det med största sannolikhet påverkar klimatet, så något måste ju antagligen göras hur som helst.

Vill vi vara egoister så bygger vi kärnkraft samtidigt som vi kräver att andra bygger sol och vind, det kommer att ge vår industri stora konkurrensfördelar, samtidigt som det kan hjälpa fattigare länder att skapa mer energi snabbt och billigt, det kan underlätta deras vardag, och driva på civiliseringen av medeltida samhällsstrukturer, men det lär inte hjälpa deras industri så mycket som planerbar fossilfri energi skulle kunna göra.

Vi måste vara ledande i omställningen mot planerbar fossilfri energi och sedan vara ett föredöme för andra, Vind och Sol kan stå för kanske 1/3-del av energibehovet, men kan inte vara en del av effektbehovet.
Vad man gör med vind och solenergi när vi har överproduktion är följande:
1. Export
2. Produktion av vätgas/gödsel/e-bränslen
3. Kan agera som prispressare
4. Pumpa vatten upp i våra vattenkraftverk/magasin

Vi får aldrig bygga ett system där vi förlitar oss på vind och sol för de effektbehov vi har.

Som jag ser det så finns en bred majoritet för mitt sätt att se på saken i Riksdagen, typ 75% i alla fall, bara hoppas att småpartierna inte kan utpressa de större makthungriga partierna att göra nåt skadligt.
« Senast ändrad: 07 september 2022, 07:42:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #24 skrivet: 07 september 2022, 12:14:25 »
Idag så har verkar flaskhalsen från SE1 och SE2 plötsligt släppt till SE3.
Elen kostar ca 2-3 kr inatt, samma som SE3 och SE4.


Någon som förstår, jag gör det inte...

Håller med, mycket märkligt, priset följer varandra fram till 07.00 idag
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #25 skrivet: 07 september 2022, 13:22:23 »
Håller med, mycket märkligt, priset följer varandra fram till 07.00 idag

När gaspriset skenade senast så får man känslan av att istället för att öka på priser i redan utsatta områden och istället öka i dom övriga områdena. Vet inte varför SE1 och SE2 plötsligt fått dessa höga priser för det kommer inga signaler om problem där, eller har man missat dessa?

Det är en katt och råttaspel just nu och vi ska nog räkna på att Putin lär stänga av alla sorters kranar innan eventuella eu-förbud etc säger till att man ska dra ner eller sluta importera från Ryssland. Det är för Putin en vinst att agera så oavsett om han förlorar på detta eller inte i längden.

I övrigt så finns det inte så mycket mer att göra för att dra ner förbrukning utan att det påverkar det vanliga vardagliga. Men mindre eller ingen torktumlare, försöka få ner antal tvättmaskiner, kanske handdiska lite mer, ingen start av bastu, kortare dusch, köra lite mer luftpump innan det blir frost då dessa går billigare tills dom börjar avfrosta och ha sig, kanske sänka lite på värme.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #26 skrivet: 07 september 2022, 13:47:11 »
Kan det vara så att spotpriset indikerar att alla försöker köpa terminer för att skydda sig, så att all el är slutsåld till det höga priset, oavsett elområde, och oavsett om de får avsättning för elen eller ej?
Eller sÃ¥ är det bara det ultimata beviset pÃ¥ att prissättningen inte fungerar, det här är ju nÃ¥got som EU:s politiker omedelbart borde granska att agera i.  dontknow

Jag har i alla fall beställt de två sista gasolkaminerna på vår lokala julabutik idag, och imorgon åker jag och hamstrar gasol, och hämtar upp de där två kaminerna, upp till 4 kW effekt borde klara huset och företagslokalen några dar i alla fall om man har några flaskor gasol.
Verkar vara slut kaminer på de flesta ställena, i vart fall där jag kollat.
Även fotogenkaminer verkar det vara efterfrågan på.

Man skulle suttit pÃ¥ ett lager med 100 kaminer nu.  ^-^
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #27 skrivet: 07 september 2022, 14:44:59 »
Man undrar ju hur många som i dagsläget slängde ut fullt fungerande ved anläggningar när man satsade på värmepump enligt råd från rörmockare och forumet och som i dag ångrar sig när dom ser hur el priset drar iväg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #28 skrivet: 07 september 2022, 15:03:50 »
 :-\
Tror aldrig jag uppmanat någon att slänga ut pannorna, däremot att koppla ur dem och köra värmepumpen helt vid sidan av gamla anläggningen.
Bara om man varit i behov av utrymmet tror jag att jag skrivit nåt sånt.
Men det kanske visar sig att jag har fel.  dontknow

Mest har väl snacket rört om man skulle elda om det blev riktigt kallt, och det är vi många som avrått från, dels för att pannan kopplad mot pumpen skulle vara en energitjuv, och dels för att det nog aldrig skulle blivit aktuellt att elda med de priser på elen som vi haft.
Vem kunde tro att vi skulle lägga ned kärnkraften och elda gas istället i Europa, och att Putin skulle stänga kranarna.  Sc:,h
Eller att vi skulle ha ett 5%-parti som toppstyrde sossarna mot en tillväxtfientlig energipolitik.

Man kan väl utan överdrift säga att nuvarande situation var en riktig högoddsare, men även sådana slår ju in då och då.
« Senast ändrad: 07 september 2022, 15:06:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #29 skrivet: 07 september 2022, 15:31:05 »
Man kan koppla pumpen mot pannan utan att det blir nån energi tjuv. Klart det är en högoddsare med dagens priser men att priserna förändras över tid är ingen överraskning Många hus har gått från el till olja och sen till el igen och sen till värme pump just på grund av att priserna ändrats över tid men så här snabbt och mycket är nog rekord antar jag sen är det ju bekvämt att skylla på Putin men redan förra vintern var elen dyr. Det var inte många år sen en diesel bil var bra att köra för miljön men det svängde snabbt. Man får hoppas att det blir nån enkel fix så det inte tar minst 10 år som många bedömer innan det hamnar på det normala igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!