Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 + kamin  (läst 1773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730 + kamin
« skrivet: 02 september 2022, 09:00:40 »
Hej. Hur bör man tänka i vinter när man har en kamin och en flp från nibe. När man eldar vill man givetvis inte att vp ska producera värme när värmebehovet är tillgodosett.

Jag har en temperaturgivare på nedre plan (ingen på övre plan), temperaturgivaren är som standard (från installatören) FRÅN, dvs, i min vp så har installatören valt att inte nyttja innegivaren som referenspunkt (troligtvis för att jag har golvvärme på bp och radiatorer på öp, även fast jag inte tycker det är särskilt allmängiltigt). "Extern justering" i 1.9.2 är från. Har jag förstått det rätt om jag säger att jag måste ha den aktiverad om vp ska slå ifrån vid temperatur x?
Om man INTE har extern justering aktiverat så kan jag elda hur mycket som helst, VP kommer ändå att producera värme med framledningstemperatur y som ges från utomhustemperaturen enligt värmekurvan?

En till fråga, finns det något bättre sätt än att med fläkt, "blåsa" upp varmluften mot övervåningen? Värmen stiger inte särskilt bra, ett välisolerat hus. Ett bättre sätt finns det givetvis men utan externa ingrepp?

Min VP-version är gammal, sÃ¥ pass gammal att jag har fläktsynkdrift aktiverad (funktionen togs bort typ 2017 eller liknande). Visst bör jag uppgradera mjukvaran? Läste release-notesen för min pump och det har ju skett förbannat mycket sedan dess  ::)

Edit: Min första fråga är ju ganska självförklarande egentligen, om inte "extern justering" är aktiverad så kan ju givetvis inte systemet justera extern utan mitt "medgivande". Jag frågar egentligen också för att jag provade just min tes, driftläget var auto, filteringstiden ställd till 0h. Inomhustemperatur var 20 grader och jag maxade alla golvrumstermostater (30 grader). De började lysa som visar att de "kallar på värme" men kompressorn började inte jobba ändå, någon som har en aning om varför?
« Senast ändrad: 02 september 2022, 09:21:24 av BigMac69572 »

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #1 skrivet: 02 september 2022, 11:54:52 »
Vart i huset bor kaminen ?
Är det i vardagsrummet som har golvvärme så ställ ned termostaten så lågt det går .
Har du vattenradiatorer så stängs värmen av till dessa när det blir varmare i rummet .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #2 skrivet: 02 september 2022, 12:16:35 »
Kaminen bor på bottenvåning tillsammas med givaren, 4m ifrån. Ja, det blir ju lite problematiskt med radiatorerna på ovanvåningen, att de stängs av när det är varmt på nedre plan det var därför jag samtidigt frågade hur jag kan flytta värmen, fläkt?

Är det bättre att köra utan givaren och ställa ned termostaterna på nedre plan? (så att ovanvåningen fortfarande blir varm).
Om jag kör med givaren kan jag ju ställa framledningstemp i förhållande till rumstemperatur.

Man vill väl inte att vattnet i golvvärmen någonsin ska stå still, då kanske det är bättre att köra utan givare för annars stannar väl cirkulationspumpen helt?

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #3 skrivet: 04 september 2022, 10:45:34 »
Antar att du har fler än 1 golvvärmeslinga på bottenplan .
Cirkulationspumpen kommer inte att stänga av sig för att värmebehovet blir lägre .

Tänker själv experimentera med att helt stänga av min golvvärme i det rummet som kaminen bor .
Har golvvärmen i 15 cm tjock betongplatta (trög) men har 5 slingor  som styrs med termostat (till vardera slinga)
Plus en slinga som inte har ngn termostat , så slipper cirkulationspumpen i FLVP att jobba livet ur sig , om värmebehovet är 0 .

Min kamin på 600 kg (täljsten) kan hålla värmen ett bra tag , får se hur värmekomforten blir med detta experiment .

Nackdelen med en braskamin tillsammans med golvvärme i betongplattan och en FLVP är att kaminen till stor del enbart värmer rummet den bor i + värmen från braskaminen enbart värmer en stund av dygnets 24 timmar .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #4 skrivet: 04 september 2022, 16:42:38 »
Edit: Min första fråga är ju ganska självförklarande egentligen, om inte "extern justering" är aktiverad så kan ju givetvis inte systemet justera extern utan mitt "medgivande". Jag frågar egentligen också för att jag provade just min tes, driftläget var auto, filteringstiden ställd till 0h. Inomhustemperatur var 20 grader och jag maxade alla golvrumstermostater (30 grader). De började lysa som visar att de "kallar på värme" men kompressorn började inte jobba ändå, någon som har en aning om varför?

Om du har vanliga termostater och en golvvärmecentral, så är det enda termostaterna gör att stänga av värmen i slingan när termostaten säger till. De "kallar" aldrig på värme - ingen koppling direkt till värmepumpen. Värmepumpen tillverkar den värme den vill, och termostaterna blockar den alltså bara.

Filtreringstid i min pump är endast för beräkning av medeltemperaturen, som i sin tur används för att automatiskt blocka värmeproduktion när det blir varmare än den temperatur man kan ställa in. Påverkar inte den temperatur på vattnet som värmepumpen producerar i övrigt, dvs det är utetemperaturen just nu som gör det.

Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #5 skrivet: 05 september 2022, 11:27:33 »
Antar att du har fler än 1 golvvärmeslinga på bottenplan .
Cirkulationspumpen kommer inte att stänga av sig för att värmebehovet blir lägre .

Tänker själv experimentera med att helt stänga av min golvvärme i det rummet som kaminen bor .
Har golvvärmen i 15 cm tjock betongplatta (trög) men har 5 slingor  som styrs med termostat (till vardera slinga)
Plus en slinga som inte har ngn termostat , så slipper cirkulationspumpen i FLVP att jobba livet ur sig , om värmebehovet är 0 .

Min kamin på 600 kg (täljsten) kan hålla värmen ett bra tag , får se hur värmekomforten blir med detta experiment .

Nackdelen med en braskamin tillsammans med golvvärme i betongplattan och en FLVP är att kaminen till stor del enbart värmer rummet den bor i + värmen från braskaminen enbart värmer en stund av dygnets 24 timmar .

Okej, så bara för att termostaterna inte kallar på värme så kommer vp producera lika mycket varmvatten oavsett? Vad har jag för alternativ? Så det spelar alltså ingen roll om jag ställer alla golvtermostater på 5 grader, produktionen av vv kommer vara densamma om jag förstår dig rätt. Men det är ju inte cp's effektförbrukning jag är "rädd" för. Om dessa termostater står på 5 grader så förväntar jag mig att 5 grader kommer flyta i slingorna och det uppvärmda vattnet kan istället cirkulera till övervåningen till radiatorerna?

Att en braskamin inte värmer slingorna har jag inget problem med, har bott i ett hus utan golvvärme i 30 år. Jag kommer att elda flitigt, planerar att gå upp på natten och sätta på en brasa.

För att klargöra. Ponera att jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 60 grader vid -10. Givaren på bottenplan läser en temperatur på 21 grader och start av värme står på 19 grader. Jag kommer troligtvis att få förbannat kallt på ovanvåningen om jag inte lyckas cirkulera upp värmen men pumpen måste väl vara i vila? Likaså cirkulationspumparna?


Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #6 skrivet: 05 september 2022, 11:45:37 »
Om jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 58 grader vid 10 minusgrader (hypotetiskt) och mina golvvärmestermostater (tot 5 st) står på 5 grader eller lägre så kommer inte VP ta hänsyn till det? VP kommer ändå producera 58 gradigt vatten, korrekt? Eftersom att knappt någon energi går åt för att värme golvvärmeslingorna så kommer det varmvattnet istället cirkulera på ovanvåningen, korrekt?

Ponera att jag hade ställt ned golvvärmetermostaterna till 0 grader  (eller lägsta inställning) och ställt ned radiatorernas termostat till 0 grader (eller lägsta inställning), VP skulle ändÃ¥ kontinuerligt, producera 58 gradigt vatten eftersom att värmekurvan säger sÃ¥, är det korrekt uppfattat? SÃ¥ i praktiken är det enda jag kan göra är att ställa ned värmekurvan för att fÃ¥ VP att inte producera sÃ¥ varmt framledningsvatten?

Tusen tack för era svar.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #7 skrivet: 05 september 2022, 13:15:59 »
Okej, så bara för att termostaterna inte kallar på värme så kommer vp producera lika mycket varmvatten oavsett? Vad har jag för alternativ? Så det spelar alltså ingen roll om jag ställer alla golvtermostater på 5 grader, produktionen av vv kommer vara densamma om jag förstår dig rätt. Men det är ju inte cp's effektförbrukning jag är "rädd" för. Om dessa termostater står på 5 grader så förväntar jag mig att 5 grader kommer flyta i slingorna och det uppvärmda vattnet kan istället cirkulera till övervåningen till radiatorerna?

Att en braskamin inte värmer slingorna har jag inget problem med, har bott i ett hus utan golvvärme i 30 år. Jag kommer att elda flitigt, planerar att gå upp på natten och sätta på en brasa.

För att klargöra. Ponera att jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 60 grader vid -10. Givaren på bottenplan läser en temperatur på 21 grader och start av värme står på 19 grader. Jag kommer troligtvis att få förbannat kallt på ovanvåningen om jag inte lyckas cirkulera upp värmen men pumpen måste väl vara i vila? Likaså cirkulationspumparna?
Vad termostaterna gör till din golvvärme är att ställa sig i on = värmevatten flödar i slingan , off = inget värmevatten flödar i slingan .
Din FLVP producerar varmvatten / värmevatten när temp i tanken blir lägre , går troligtvis att programmera när den skall värma med kompressor / el .
När det blir kallare utanför huset så sjunker temp inne , termostater i ditt hus påkallar värmevatten till golvvärme / radiatorer , värmen försvinner i tanken i din FLVP , kompressor börjar jobba i FLVP .

Om du tex stänger av / sänker termostat i rum med en eldstad så behöver ej din FLVP jobba lika mycket , däremot måste du elda i kaminen för att få en drägligare temp i sagda rum .
« Senast ändrad: 05 september 2022, 13:26:52 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #8 skrivet: 05 september 2022, 13:33:48 »
Om jag har en värmekurva som säger att jag ska ha en framledningstemperatur på 58 grader vid 10 minusgrader (hypotetiskt) och mina golvvärmestermostater (tot 5 st) står på 5 grader eller lägre så kommer inte VP ta hänsyn till det? VP kommer ändå producera 58 gradigt vatten, korrekt? Eftersom att knappt någon energi går åt för att värme golvvärmeslingorna så kommer det varmvattnet istället cirkulera på ovanvåningen, korrekt?

Ponera att jag hade ställt ned golvvärmetermostaterna till 0 grader  (eller lägsta inställning) och ställt ned radiatorernas termostat till 0 grader (eller lägsta inställning), VP skulle ändÃ¥ kontinuerligt, producera 58 gradigt vatten eftersom att värmekurvan säger sÃ¥, är det korrekt uppfattat? SÃ¥ i praktiken är det enda jag kan göra är att ställa ned värmekurvan för att fÃ¥ VP att inte producera sÃ¥ varmt framledningsvatten?

Tusen tack för era svar.
Du ska inte mixtra med temp på varmvattnet i din FLVP . Antar att du hört talas om legionella bakterier .
Varmvattnet är det som kommer ur kranarna i ditt hus , värmevattnet är det som produceras för värmen i ditt hus .

Antar att du kan justera värmekurvan i din FLVP , där kan du experimentera .
Men gör inte det med varmvatten temp .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad BigMac69572

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #9 skrivet: 05 september 2022, 15:08:35 »
Du ska inte mixtra med temp på varmvattnet i din FLVP . Antar att du hört talas om legionella bakterier .
Varmvattnet är det som kommer ur kranarna i ditt hus , värmevattnet är det som produceras för värmen i ditt hus .

Antar att du kan justera värmekurvan i din FLVP , där kan du experimentera .
Men gör inte det med varmvatten temp .

Nej, jag använder nog fel terminologi. Legionella har jag koll på.
DÃ¥ tror jag att jag begriper.  Jag hade fÃ¥tt för mig att VP jobbar lika mycket oavsett inställning pÃ¥ termostater men det lÃ¥ter ju befängt, dÃ¥ förstÃ¥r jag dock inte varför folk hävdar att strypa ex termostaten till radiatorer är som att "gasa och bromsa" samtidigt. Är det för att det är "dumma termostater" och att vattnet blandas med kall/returvatten vid termostaterna till skillnad frÃ¥n golvvärmetermostater där VP och termostater kommunicerar?

Om jag sänker golvtermostaterna så jobbar VP mindre, check.
Om jag stryper radiatortermostaterna så får fortfarande VP jobba som om de vore fullt öppna? Om vattnet genom radiatorerna blandas med returvattnet så borde ju ändå VP tycka att det är bra då returen blir varmare?

Jag får dock inte riktigt ihop hur jag ska ställa in min VP utan att eventuellt golvvärmeslingorna fryser sönder.
Jag har Roth golvvärmesystem, jag hittar ingen "kaminskruv" på ställdonen (om det är där de ska sitta) vilket innebär att vattnet kan stå helt still.

Har du en aning om hur man kan ställa in så att man alltid får ett minimalt flöde genom golvvärmeslingorna?


Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #10 skrivet: 05 september 2022, 18:13:57 »
Nej, jag använder nog fel terminologi. Legionella har jag koll på.
DÃ¥ tror jag att jag begriper.  Jag hade fÃ¥tt för mig att VP jobbar lika mycket oavsett inställning pÃ¥ termostater men det lÃ¥ter ju befängt, dÃ¥ förstÃ¥r jag dock inte varför folk hävdar att strypa ex termostaten till radiatorer är som att "gasa och bromsa" samtidigt. Är det för att det är "dumma termostater" och att vattnet blandas med kall/returvatten vid termostaterna till skillnad frÃ¥n golvvärmetermostater där VP och termostater kommunicerar?

Om jag sänker golvtermostaterna så jobbar VP mindre, check.
Om jag stryper radiatortermostaterna så får fortfarande VP jobba som om de vore fullt öppna? Om vattnet genom radiatorerna blandas med returvattnet så borde ju ändå VP tycka att det är bra då returen blir varmare?


Jag får dock inte riktigt ihop hur jag ska ställa in min VP utan att eventuellt golvvärmeslingorna fryser sönder.
Jag har Roth golvvärmesystem, jag hittar ingen "kaminskruv" på ställdonen (om det är där de ska sitta) vilket innebär att vattnet kan stå helt still.

Har du en aning om hur man kan ställa in så att man alltid får ett minimalt flöde genom golvvärmeslingorna?
"Då förstår jag dock inte varför folk hävdar att strypa ex termostaten till radiatorer är som att "gasa och bromsa" samtidigt"
Om du ställer termostater på max värme som steg 1 , justera framledningstemp på din LLVP tills du tycker att tex köket / vardagsrum / toalett har en ok temp , brukar ta ett tag att justera .
Golvvärme i betongplatta är trögt , kan ta 1-2 dygn innan man uppnår rätt resultat . Termostater kan sedan användas för att sänka temp i resp rum , där det blir för varmt .
Troligtvis kan du också justera värmekurvan (knäcka kurvan heter det i min IVT) i din FLVP så utifall det är tex -15 gr ute men för kallt / varmt inne , då justerar du antingen upp eller ned .

"Om jag stryper radiatortermostaterna så får fortfarande VP jobba som om de vore fullt öppna? Om vattnet genom radiatorerna blandas med returvattnet så borde ju ändå VP tycka att det är bra då returen blir varmare"
Beror på om dina vattenradiatorer har ett eller tvårörs system , vid ettrörs system så skickas värmevattnet vidare till nästa radiator (det som inte används i första radiatorn) Har termostaterna stängt av helt så går värmevattnet tillbaks till VP med ngr gr lägre temp .
I VP sitter en shunt som blandar värmevattnet från returen (från elementen) och värmevattnet från VP + att shunten också styr vilken temp värmevattnet bör ha , du har sannolikt en utegivare till din FLVP . Plus den beaktar hur du har ställt din värmekurva i FLVP .

Är tyvärr ej ngn VVS:are så exakt hur du kan skruva / justera din golvvärmeanläggning vet jag ej .

Vet dock att på min golvvärme så kan jag grundställa flödet för resp slinga , påkallas inget värmevatten via termostat i resp rum så är flödet noll .

« Senast ändrad: 05 september 2022, 18:18:47 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + kamin
« Svar #11 skrivet: 05 september 2022, 18:24:24 »
Hittade detta intelligenta styrsystem idag , kan köra tex nattsänkning , sänka temp när man eldar osv .
https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/rumsreglering/ics.2-tradforbundentradlos/
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!